poliklinisch bevallen met lachgas, wel of niet vergoed

Nieuwkomer

Hi, ik ben zwanger en wil graag poliklinisch bevallen in het bevalcentrum west (in het OLVG west). De voornaamste reden hiervoor is dat ik voor pijnbestrijding gebruik kan maken van lachgas. Het gebruik van lachgas kan poliklinisch met je eigen verloskundige. Je hoeft voor deze vorm van pijnbestrijding dus niet te worden overgedragen aan het ziekenhuis. Wordt deze vorm van pijnbestrijding net als de Tens vergoed ondanks dat je NIET ben overgedragen aan het ziekenhuis?  Ik heb als verzekering zilverkruis basis exclusief met aanvullend **.  

poliklinisch bevallen met lachgas, wel of niet vergoed

6 ANTWOORDEN 6

Re: poliklinisch bevallen met lachgas, wel of niet vergoed

Fanatiekeling

Ik ben niet van Zilveren Kruis. Op basis van een stukje tekst , gevonden op de website van Ouders van NU (https://www.oudersvannu.nl/zwanger/bevalling/alles-pijnbestrijding-tijdens-de-bevalling/ )denk ik dat het tarief is inbegrepen in de kosten van de verloskundige: "Voorheen mochten verloskundigen in Nederland lachgas alleen geven bij thuisbevallingen, tegenwoordig zijn er ook steeds meer ziekenhuizen die deze vorm van pijnbestrijding aanbieden." 

Op de website van het OLVG, bevalcentrum west ( https://bevalcentrumwest.nl/kosten/  )  staat onderstaande tekst. De poliklinische bevalling wordt bijna €500 duurder en " sommige zorgverzekeraars vergoeden dit " en " de eigen bijdrage vervalt?" ???????? >>>>> ik vind dat een rare en onduidelijke situatie! 

De kosten voor een bevalling in het Bevalcentrum West zijn hetzelfde als een poliklinische bevalling en worden vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). Het tarief wordt jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgesteld. Voor 2018 was dat €558,81 en voor 2019 is het tarief €572,84.

De overheid heeft bepaald dat, evenals bij een poliklinische bevalling, een wettelijke eigen bijdrage van toepassing is op bevallen in een bevalcentrum. De eigen bijdrage is in 2018 vastgesteld op €341,31. Voor 2019 is de wettelijke eigen bijdrage €357,84.
Of je de eigen bijdrage zelf moet betalen of dat deze volledig vergoed wordt, hangt af van je eigen polis. Je kunt je namelijk ook aanvullend verzekeren zodat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Met zorgverzekeraars waar wij een contract mee hebben hoeft u buiten de wettelijke eigen bijdrage niets bij te betalen. Met zorgverzekeraars waar wij geen contract mee hebben sturen wij de factuur naar u, dan kan het zo zijn dat u bij moet betalen als u geen restitutiepolis heeft. De meeste zorgverzekeraars vergoeden dan tussen 75% en 85% van het marktconforme tarief. Wij adviseren daarom vooraf navraag te doen bij uw zorgverzekeraar.

Wil je tijdens de bevalling lachgas gebruiken dan zijn de kosten van de bevalling in totaal €1011,11 in 2018 en €1026,25 in 2019 . Bijna alle verzekeraars vergoeden het gebruik van lachgas tijdens de bevalling. Informeer hiernaar bij je verzekeraar. In het geval je lachgas hebt gebruikt en je verzekeraar vergoed lachgas, vervalt de wettelijke eigen bijdrage.

Groet, Feina.

Webcare

Goedemiddag Tess,

Leuk dat je je vraag stelt op onze community! Gefeliciteerd ook met je zwangerschap. Smiley Vrolijk
Om direct op je vraag in te gaan: het toepassen van lachgas wordt volledig uit de basisverzekering vergoed als de gynaecoloog of anasthetist de toepassing noodzakelijk vindt. Het eigen risico geldt niet voor de vergoeding.

Belangrijke info hierbij is dat lachgas alleen vergoed wordt in gecontracteerde ziekenhuizen/geboortecentra die hiervoor de aparte module voor lachgas hebben afgesloten. Bevalcentrum West is een gecontracteerd geboortecentrum én is ook bevoegd voor het toepassen van lachgas. 

Wat betekent dit voor jouw bevalling? Wij vergoeden de kosten van de bevalling op eigen verzoek in Bevalcentrum West volledig uit je basisverzekering. De eigen bijdrage voor de kosten van de verloskamer boven de € 215,- vergoeden wij volledig uit je Aanvullend 2 sterren.
Vindt de gynaecoloog of anasthetist het noodzakelijk om lachgas toe te passen? Dan wordt het een bevalling op medische indicatie. De kosten van de bevalling (inclusief lachgas) worden dan volledig uit je basisverzekering vergoed.

Lees ik je bericht verder goed en heb je ook een vraag over de vergoeding van een TENS? Voor alle zekerheid: wij vergoeden een TENS voor tijdens de bevalling éénmalig vanaf de Aanvullend 2 sterren, zolang deze wordt aangeschaft bij een gecontracteerde leverancier. De leverancier bepaalt welke TENS je mee krijgt. Kies je toch liever voor een andere, duurdere TENS? Dan betaal je alleen de meerprijs bij. Op deze pagina leggen wij de vergoeding verder uit:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/TENS-bij-bevalling.aspx

Hopelijk is alles een beetje duidelijk voor zover. Laat het mij gerust weten als je nog vragen hebt!

Bart

Fanatiekeling

Beste ZK, @BartH 

Ik begrijp het nog niet. Het betreft een poliklinische bevalling niet op medische indicatie, waarbij de verloskundige op verzoek lachgas wil toedienen. Dan komt er geen gynaecoloog of anesthesist aan te pas. 

Betekent dit dat Tess niet poliklinisch kan bevallen als ze verzekerd wil zijn van lachgas? Want kennelijk kan alleen de verloskundige het in de thuissituatie toedienen op basis van een afspraak die van te voren gemaakt is? Hoe zit het met de vrije keuze van de vrouw? 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, je kunt @TS vragen hoe zij dit verder aanpakt. Hoe dit op een creatieve manier toch verkregen wordt weten wij niet. Het antwoord van mijn collega met de uitleg over de vergoeding lijkt mij helemaal duidelijk. Z​​​​​​​onder noodzaak van gynaecoloog/anasthesist en de voorwaarden zoals uitgelegd is er geen vergoeding van lachgas bij een bevalling.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@BartH , Op internet wordt duidelijk gesproken over toediening van lachgas door de verloskundige: ook in een bevalcentrum. En ook in bevalcentrum west. 

Hoe kan dit dan? Zie bijlage. 4x ander bevalcentrum.

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina en Tess, 

Feina heeft inderdaad gelijk, sorry voor de eerdere informatie. In Bevalcentrum West bepaalt de verloskundige of je gebruik kunt maken van lachgas tijdens je bevalling. Daar is geen gynaecoloog of anesthesist voor nodig.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.