Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

ivf behandeling

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik heb nu 2 maal een ivf behandeling gehad, bij de tweede poging ben ik zwanger geraakt. Helaas bleek tijdens de 20 weken echo dat mijn kleine meisje ernstige hart-afwijkingen had en dat er op de niertjes allemaal cystes zaten.
Wij hebben toen een hele moeilijke keuze moeten maken, over het leven van Esra.
Bij 22 weken en 3 dagen ben ik mijn dochtertje verloren.

Normaal gesproken worden 3 ivf behandelingen vergoedt. Toch blijkt dat wanneer je via een ivf behandeling zwanger bent geraakt en de zwangerschap langer dan een bepaald aantal weken duurt en dan door welke reden dan ook (bv. een miskraam of door het afbreken van de zwangerschap in verband met medische reden)
niet volledig wordt voldragen, de eerdere behandelingen vervallen en de teller weer op 0 wordt gezet.
Dit schijnt wel weer per zorgverzekeraar te verschillen, het kan ook bijvoorbeeld zo zijn dat alleen "die ene poging" niet meegeteld wordt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen......

liefs, Anita
Reageer

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

ivf behandeling

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: ivf behandeling

Fanatiekeling
Ja, de teller wordt weer op nl gezet. Dit is onderdeel van de basisverzekering. Bij alle zorgverzekeraars zijn overeenkomstige polisvoorwaarden te vinden. Ik heb ze van drie verschillende zorgverzekeraars gelezen en die van de FBTO heb ik voor u gekopieerd. Daar staat het duidelijkst in , dat de teller op nul wordt gezet.

In Vitro Fertilisatie (IVF), andere vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen, invriezen van sperma en eicelvitrificatie
a. IVF
U heeft aanspraak op de eerste, tweede en derde poging IVF per te realiseren doorgaande zwangerschap inclusief de daarbij toegepaste geneesmiddelen, zolang u de leeftijd van 43 jaar nog niet heeft bereikt.
Een poging omvat maximaal het opeenvolgend doorlopen van de volgende vier fasen:
1. rijping van eicellen door hormonale behandeling in het lichaam van de vrouw;
2. de follikelpunctie (het verkrijgen van rijpe eicellen);
3. bevruchting van eicellen en het opkweken van embryo?s in het laboratorium; 4
4. de terugplaatsing van een of twee ontstane embryo?s in de baarmoederholte
teneinde een zwangerschap te doen ontstaan. Daarbij geldt dat bij de eerste en tweede poging, slechts één embryo mag worden teruggeplaatst, als u de leeftijd van 38 jaar nog niet heeft bereikt.
Een poging gaat pas als een poging tellen indien er een geslaagde follikelpunctie heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die zijn afgebroken voordat er sprake is van een doorgaande zwangerschap tellen mee voor het aantal pogingen. Een nieuwe poging na een doorgaande zwangerschap geldt als een eerste poging. Het terugplaatsen van ingevroren embryo?s valt onder de IVF-poging waaruit zij zijn ontstaan.

De definitie van een doorgaande zwangerschap is volgens dezelfde polisvoorwaarden:
Bij een zwangerschap na een IVF-behandeling wordt onder een doorgaande zwangerschap verstaan: een zwangerschap van tenminste tien weken te rekenen vanaf de follikelpunctie of, indien de IVF heeft plaatsgevonden door- middel van het terugplaatsen van ingevroren embryo?s, een zwangerschap van tenminste negen weken en drie dagen te rekenen vanaf de implantatie.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Beste Anita,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van Esra, verschikkelijk je kindje te moeten verliezen.
Per te realiseren zwangerschap heb je recht op 3 IVF behandelingen. Zoals Elze30 terecht vermeldt, heb je voor een volgende zwangerschap weer 3 IVF pogingen. Hier lees je alle informatie over IVF.

Ik verplaats je vraag naar het onderwerp Voorwaarden & Vergoedingen.

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik weet dat er 3 IVF pogingen worden vergoed, maar mijn vraag is; stel het lukt dit jaar niet met die 3 pogingen, is het dan zo dat je volgend jaar dan weer voor  3 IVF pogingen/vergoeding in aanmerking komt????

Bewerkt 
Fanatiekeling

Nee, dat geldt voor de hele looptijd, en ook als je naar een andere zorgverzekeraar overstapt. Maar wel geldt dat die drie opnieuw beginnen te tellen als er een ( tijdelijke) zwangerschap is geweest. De precieze duur die de zwangerschap moet hebben gehad tot aan een eventuele miskraam ligt vast in de polisvoorwaarden. 
Zie Beter Af polis voorwaarde 14.1 pagina 19 van de basispolis. Met o.a. De tekst:

Een poging gaat pas als een poging tellen indien er een geslaagde follikelpunctie heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die zijn afgebroken voordat er sprake is van een doorgaande zwangerschap tellen mee voor het aantal pogingen. Een nieuwe poging na een doorgaande zwangerschap geldt als een eerste poging. Het terugplaatsen van ingevroren embryo?s valt...
En verderop nog de tekst:

Bij een fysiologische (spontane) zwangerschap wordt onder een doorgaande zwangerschap verstaan: een zwangerschap van ten minste 12 weken gemeten vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.
Bij een zwangerschap na een IVF-behandeling wordt onder een doorgaande zwangerschap verstaan: een zwangerschap van ten minste tien weken te rekenen vanaf de follikelpunctie of, indien de IVF heeft plaatsgevonden doormiddel van het terugplaatsen van ingevroren embryo?s, een zwangerschap van ten minste negen weken en drie dagen te rekenen vanaf de implanta