hoi hoi ik ben zwanger, welke verzekering heb ik nodig voor een bevalling in het ziekenhuis?

Nieuwkomer

ik had een vraagje ik ben zelf basis verzekerd. maar ik bdn zwanger en wil gewoon in het ziekenhuis bevallen moet ik hiervoor aanvullend verzekerd zijn?

hoi hoi ik ben zwanger, welke verzekering heb ik nodig voor een bevalling in het ziekenhuis?

4 ANTWOORDEN

Re: hoi hoi ik ben zwanger, welke verzekering heb ik nodig voor een bevalling in het ziekenhuis?

Fanatiekeling

Je kunt wèl poliklinisch in het ziekenhuis bevallen. Als dat zonder medische indicatie is, dan kost jou dat ( alleen hiervoor) ca.  €350. (€341,31). Dat is de eigen bijdrage. Het is vreemd dat zorgverzekeraars dit bedrag niet gewoon op de website vermelden. Zilveren Kruis noemt niet de hoogte van dit bedrag.  (https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Bevallen-in-het-ziekenhuis-op-eigen-ve...

Sommige geboortecentra zijn extra duur. Dan is de Eigen Bijdrage hoger. Let op de contractering.

Je kunt de aanvullende verzekering bij Zilveren Kruis tot 1 februari wijzigen of aangaan. ( zelf regelen via Mijnzilverenkruis). Vanaf de twee-sterren  wordt de Eigen Bijdrage vergoed. In de aanvullende verzekering is ook een vergoeding voor de eigen bijdrage voor de kraamzorg. ( ca. €4 per uur eigen bijdrage). De polisvoorwaarden aanvullende verzekering zijn te vinden vanaf p. 62 van https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Voorwaarden-2018-Basis-Budget-Zeker-Exclusief-904... . Zie de bijlage vergoedingenAVtweester.pdf

De kosten van de controles tijdens de zwangerschap en de kosten van de hulp bij de bevalling worden door de basisverzekering vergoed en kost geen eigen risico. Geneesmiddelen, speciale bloedtests vallen wel onder het eigen risico. Ik weet niet of standaard-bloedonderzoeken wel of niet onder het eigen risico vallen. 

Zie https://www.24baby.nl/geboorte/de-bevalling/kosten-bevalling/

PS. zie de bijlage. AVwijzigentot31januaripoliklinischebevalling.pdf. 

PS. Ik ga ervan uit dat je bij Zilveren Kruis verzekerd bent, want bij Ziezo zijn er andere aanvullende verzekeringen. 

Zie ook de informatie in de bijlage.

PS. Het is onduidelijk, of je voor de zwangerschapscontroles bij een gynaecoloog in het ziekenhuis terecht kan. Ik vermoed dat dit verplicht via een vroedvrouw moet. Graag duidelijkheid van Zilveren Kruis.

Groet, Feina.

Re: hoi hoi ik ben zwanger, welke verzekering heb ik nodig voor een bevalling in het ziekenhuis?

Webcare

Gefelicititeerd met je zwangerschap MaryamNonya! Gaat alles goed met jou en je kindje? 

Als je wilt bevallen in het ziekenhuis op eigen verzoek, betaal je hierover een eigen bijdrage. Ken je onze Geboortezorgservice al? Mijn collega's kunnen je helpen bij alles wat er rondom de zwangerschap geregeld moet worden. Je kan ze bereiken op 071 - 367 02 60

Met een Aanvullende verzekering met 2 sterren wordt de eigen bijdrage op de (niet medische) bevalling in het ziekenhuis vergoed. 

Je kan deze maand de aanvullende verzekering nog wijzigen

De aanvullende verzekering met 2 sterren heeft nog meer voordelen, zoals de vergoeding van de eigen bijdrage op kraamzorg, een kraampakket, zwangerschapscursus en hulp bij borstvoeding etc.

Een uitgebreid overzicht van vergoedingen kan je hier vinden: zwangerschap

Groet,

Caroline 

@Feina, bedankt voor je uitgebreide antwoord! 

De standaard controles worden uitgevoerd door een verloskundige. Een gynaecoloog begeleid alleen zwangeren met een medische indicatie of bij een meerling. 

Hoe hoog de eigen bijdrage is hangt af van het ziekenhuis, wij betalen €211,- alles wat hierboven komt betaal je zelf.

Onze Zorgcoach kan helpen de kosten per ziekenhuis te vergelijken. ze zijn te bereiken op 071 364 02 80. ma. t/m vrij. 08:00 - 18:00 uur.

Ben je blij met het antwoord wat ik of een ander communitylid heeft gegeven? Accepteer deze dan als oplossing.

Fanatiekeling

De eigenbijdrage blijkt in 2018 hoger te zijn:

"

Eigen bijdrage
Voor een poliklinische bevalling in een geboortecentrum zonder medische indicatie geldt in 2018 een eigen bijdrage van € 347,81. (was in 2017 € 341,31). Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden deze eigen bijdrage.

Voor een poliklinische bevalling in een ziekenhuis verschilt de eigen bijdrage per ziekenhuis."

Groet, Feina.

Voorbijganger

Hallo,
Ik denk dat het is ook afhankelijk van uw verzekering. Uiteraard als u meer behandelingen nodig zult u meer moeten betalen. Ik zal gaan naar de feb binnenkort. Ook zal ik met hen het financiële deel bespreken. Als u wilt sturen ze een e-mail hier is hun website http://www.First-Egg-Bank.com/