Zwangerschapsyoga anno 2019

Starter

Dag ZilverenKruis, 

Op dit forum las ik een topic over zwangerschapsyoga, hoewel dit uit 2016 komt, blijkt dat jullie helaas nu drie jaar later niet echt meer mogelijkheden hebben toegevoegd als het om zwangerschapsyoga gaat. Juist omdat ik wel lees op het forum zwangerschapsyoga uit 2016, dat jullie hier wel aan werken.

Ik heb helaas de pech dat mijn zwangerschap nogal met wat complicaties verloopt, zodat ik niet mee kan doen met actieve lessen. Ik heb Mom in Balance bezocht, maar dit is veel te actief voor tijdens mijn zwangerschap, ik kan geen rondje rennen om een het grasveld, en ik kan al helemaal niet bukken, ik spuug letterlijk alles onder. Ik heb geen interesse in de hypnobirthing, doordat een vriendin haar verloskundige had gezegd 'Oke, graag al je geleerde kennis van de hypnobirthing vergeten, dat heeft helemaal geen zin.' Ze heeft uiteindelijk een moeilijke bevalling in een ziekenhuis gehad.

Ook een lange cursus van 16 weken, zie ik niet zo zitten.

Ik heb nu een aantal losse lessen yoga gevolgd, en het voelt voor mij zoveel beter, dus ik hoop dat jullie nog een optie hebben voor yoga in Haarlem?

Het lijkt namelijk wel of jullie nog heftiger hebben geshift op de cursussen, zodat er helemaal geen yoga meer vergoed wordt?

Ik hoor heel graag van jullie!!

Bedankt, Marjolein

Zwangerschapsyoga anno 2019

3 ANTWOORDEN 3

Re: Zwangerschapsyoga anno 2019

Webcare

Hoi Marjolein,

Leuk dat je je hebt aangemeld op onze community! Wel naar om te lezen dat er wat complicaties zijn bij je zwangerschap. Ik hoop dat alles naar omstandigheden wel goed met jullie gaat? Om op je vraag over zwangerschapsyoga in te gaan:

Wij vergoeden zwangerschapscursussen vanaf de Aanvullend 2 sterren. Een cursus zwangerschapsyoga kan hier ook onder vallen. Op deze pagina leggen wij de vergoeding  uit en bij welke zorgaanbieders je terecht kan:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Zwangerschapscursus.aspx

Als jij de juiste verzekering hebt en bijvoorbeeld een thuis- of kraamzorginstelling of een verloskundigepraktijk vindt die een cursus aanbiedt, dan kan je hiervoor de vergoeding gebruiken.  Een lijst van aanbieders die specifiek zwangerschapsyoga aanbieden heb ik helaas niet. Dat komt omdat wij hiervoor geen contractafspraken hebben gemaakt.

Een belangrijk punt dat ik wil benadrukken is dat het om een cursus zwangerschapsyoga moet gaan. Na afronding van de cursus kan je een declaratie indienen. Losse yogalessen vergoeden wij niet uit onze huidige aanvullende verzekeringen.

Is alles duidelijk voor zover Marjolein? Laat het mij gerust weten als je nog vragen hebt.

Bart

Starter

Dag Bart,

Bedankt voor je uitleg. Het gaat zo-zo.. Ik ben 3 sterren verzekerd, dus zou 50 euro vergoedt kunnen krijgen als ik iets aangesloten bij jullie vind. Helaas blijkt het niet zo te zijn dat in de buurt verloskundige praktijk of gezondheiscentrum heb welke een yoga cursus geeft. Vind ik erg vervelend.

Waardoor ik nu eigenlijk niets vind waarbij ik me echt kan aansluiten. Jammer, maar gaat dit waarschijnlijk over. Had wel gehoopt dat jullie, na 2016, een wat ruimer aanbod zwangerschapscursussen zouden tegemoet komen.

Tot ziens, Marjolein

Webcare

Vervelend dat het maar zo-zo met je gaat Marjolein. Hopelijk verbetert dat nog. 

Je kunt ook nog kijken of je in jouw regio terecht kunt bij onderstaande zorgverleners die zwangerschapsyoga aanbieden:

• een thuis- of kraamzorginstelling
  • een gekwalificeerde zorgverlener die is aangesloten bij en voldoet aan de kwaliteitseisen van de vereniging Samen Bevallen
  • een fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar/Mensendieck
  • een zorgverlener aangesloten bij ZwangerFit
  • een zorgverlener gekwalificeerd in psychoprofylaxe (angst voor de bevalling)

De vergoeding voor zwangerschapscursussen is inderdaad maximaal € 50,- per zwangerschap vanuit je Aanvullend 3 sterren. Welke zwangerschapscursus jij doet is om het even, mits het bij een van bovenstaande zorgverleners plaatsvindt of bij een verloskundigepraktijk, gezondheidscentrum of Mom in Balance. 

Veel sterkte nog Marjolein, groetjes Laura