Zwangerschap in de eerste maanden van lopende jaar

Nieuwkomer

Beste,

Mijn vriendin is zwanger geraakt in januari / februari. Nu hebben we geen extra aanvullingen voor de zwangerschap gekozen omdat ze pcos heeft (kort samengevat ze raakt niet heel makkelijk zwanger). Nu is mijn vraag kan ze alsnog aanvullende pakketten kiezen (tegen een meerprijs) zodat we beter zijn gedekt als de basis polis? Of heeft ze gewoon pech en hadden we dat geluk maar niet moeten hebben in de eerste maanden????

Zwangerschap in de eerste maanden van lopende jaar

4 ANTWOORDEN

Re: Zwangerschap in de eerste maanden van lopende jaar

Fanatiekeling

Dit is pech, Zilveren Kruis staat dit nooit toe.

Van de andere kant: de aanvullende verzekering vergoedt eigenlijk alleen een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak (€370 zelf betalen) en de eigen bijdrage bij de kraamzorg (€4 per uur zelf betalen). Er is veel kans dat het een bevalling met medische noodzaak wordt. ( slechts 20% van de vrouwen die poliklinisch bevalt heeft GEEN medische noodzaak). Dus dan is het enige voordeel nog de kraamzorg. Alle andere kosten ( bloedonderzoek, extra medicijnen worden NIET gedekt door de aanvullende verzekering).

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Hans, allereerst gefeliciteerd! Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw vriendin sneller zwanger is geraakt dan verwacht. Dat zal een verrassing zijn!

Zoals Feina al aangeeft kan je tussentijds geen aanvullende verzekering afsluiten. Ook in jullie geval kan dat helaas niet.
In de basisverzekering wordt belangrijke zorg zoals de verloskundige zorg, wel vergoed. Voor kraamzorg geldt een eigen bijdrage van €4,30 per uur. De verloskamer voor een bevalling in het ziekenhuis zonder medische noodzaak wordt tot €211 vergoed.
Hier staat een handig overzicht met wat er wel en niet vergoed wordt. Een kraampakket en borstkolf worden niet vergoed, maar kan je wel met korting via ons kopen. Ook die informatie vind je terug in het overzicht.
Ik kan me voorstellen dat er een hoop informatie over je heen komt. Mocht je nog iets willen weten: we helpen je graag. Je mag ook een privébericht sturen naar mij als je dat liever hebt.
Ik wens jullie een prettige zwangerschap.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Kim. Dan komt gelijk bij mij de vraag op: hoeveel kost dan het gebruik van een verloskamer zonder medische noodzaak? ( "De verloskamer voor een bevalling in het ziekenhuis zonder medische noodzaak wordt tot €211 vergoed.")

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo @Feina, de kosten van de verloskamer verschillen per ziekenhuis. De eigen bijdrage komt ongeveer uit op €360. Het is verstandig om het tarief vooraf na te vragen zodat je niet voor verrassingen komt te staan, @Hans_Peeters.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.