Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding voor een elektrische kolf?

Nieuwkomer

In de polis staat dat je €75,- per zwangerschap kan gebruiken voor een elektrische borstkolf. 

Tot wanneer na de bevalling mag je deze aanschaffen? Wat zijn de voorwaarden? Prijs/merk/online aanschaffen etc. Kan dit nergens terugvinden. 

Alvast bedankt!

Mv.g. Marianne

• Hulpmiddelen
  • Zwangerschap

Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding voor een elektrische kolf?

10 ANTWOORDEN

Re: Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding voor een elektrische kolf?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Marianne, welkom op de community. de voorwaarden vind je op de website: borstkolf. De voorwaarden staan er. We willen onze verzekerden niet beperken, dus er is geen harde termijn. Kun je met deze informatie verder? 

Voorbijganger

Ik wil alleen even melden dat ik het belagelijk vind dat je geen 2e hands electrische borstkolf mag aanschaffen.

Ik ben van plan om zeker een jaar borstvoeding te gaan geven. Tot die tijd een borstkolf te huren is niet te betalen. Het aanschaffen van een electrische borstkolf is dan een goedkopere optie op lange termijn. Ik weet niet hoe mensen dit doen maar overal wordt borstvoeding aangeprezen maar het aandschaffen van een borstkolf is niet een hele goedkopen aanschaf. Er staan genoeg 2e hands borstkolven met aankoopbewwijs op internet. Het scheelt zeker de helft in aanschaf en je maakt er mensen die helaas maar kort borstvoedingen hebben kunnen geven blij met het bedrag.

Medewerker

Hallo Kim,

Dank je wel voor je vraag op de community. 

Op jouw vraag waarom een 2e hands borstkolf niet aangeschaft mag worden heb ik nog geen antwoord. Ik heb deze vraag intern uitgezet. Zodra hier een antwoord op komt laat ik, of mijn collega,  je dit weten.

Ik wens je een hele fijne dag toe.

Hartelijke groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Moderator

Ik heb inmiddels meer informatie gekregen @kimzegers

Er zijn verschillende redenen waarom een tweedehands borstkolf  niet vergoed worden. 

Wanneer je iets tweedehands koopt op bijvoorbeeld Marktplaats komt er ook geen officiële nota. Dit is fraudegevoelig. Ons algemene belang is om fraude te voorkomen. Natuurlijk heeft dit niet alleen met betrekking tot een borstkolf, dit geldt voor alle zorg. Hogere zorgkosten (die niet gemaakt worden) leiden ook weer tot hogere premiekosten

Een voorbeeld: Ik kan naar de buurvrouw gaan om haar te vragen een briefje te schrijven dat ik haar borstkolf hebt gekocht voor 75 euro. Eigenlijk heb ik niks gekocht maar ik ontvang wel 75 euro. 

De andere reden heeft te maken met de voorlichting: 

Bij tweedehands koop valt de voorlichting vaak weg. Er zijn verschillende soorten kolven. Met de juiste voorlichting kan er goed gekeken worden welke soort kolk bij je past, wat bijvoorbeeld afhankelijk is van hoeveel je wil gaan kolven. 

Als laatste puntje, de hygiëne: 
Een tweedehands kolf niet hygiënisch (er kunnen restjes afgekolfde melk in de leidingen zitten etc). Dat willen wij niet stimuleren. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Ik ga geen discussie voeren want de zorgverzekering wint toch altijd. Jullie hebben jullie regels wat ik snap maar we hebben het hier om een Borstkolf en niet over medicijnen of een medische ingreep.
Soms mogen de situaties meer per klant bekeken worden.
Borstkolven ligt in me vakgebied (neonatologie verpleegkundige) dus weet ik wel wat ik moet aanschaffen en snap dat ik sommige onderdelen moet vervangen. Ondanks dat scheelt het 100,- tot 200,- als ik een 2e hands Borstkolf aanschaf ipv een nieuwe koop.

Moderator

Hoi Kim. Jammer dat je deze ervaring hebt. We willen juist wel graag in gesprek! 

Je geeft in je reactie ook, terecht, aan dat het wel een verschil zit tussen een borstkolf of bijvoorbeeld een medische ingreep. 

Jouw voorstel: situaties per klant bekijken. 

Waar zou voor jou dan de grens liggen? Wat zijn dan belangrijke dingen om op te letten? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Hoi Eva,

Ik wil graag met jullie in gesprek of dit onderwerp en andere onderwerpen.

Ik ging misschien iets te snel in de verdediging maar dat kwam ook een beetje door een van de voorbeelden die u gaf (zie hier onder)

Een voorbeeld: Ik kan naar de buurvrouw gaan om haar te vragen een briefje te schrijven dat ik haar borstkolf hebt gekocht voor 75 euro. Eigenlijk heb ik niks gekocht maar ik ontvang wel 75 euro.

Ik vind dat jullie vertrouwen in jullie klanten hierdoor niet erg hoog is.

Jullie redenen over voorlichting en hygiene snap ik heel goed. Ook vind ik dit een verantwoording van de klant zelf.

Ik heb misschien als professional een andere kijk op het gebruik van een Borstkolf.

Ik denk alleen door deze regels dat er veel klanten zijn waaronder ik toch kiezen om een tweedehands kolf te kopen en dan niet gebruik te maken van de vergoeding van de verzekering.
Dit omdat de kosten voor de aanschaf lager liggen en het kopen van een nieuwe.
We betalen wel de volle pont voor onze verzekering maar kunnen niet gebruik maken van de vergoedingen.

Moderator

Hoi Kim.

Fijn dat je aangeeft hoe het voorbeeld op je overkomt! Het is inderdaad een zwart/wit voorbeeld, waarbij uit wordt gegaan van het slechte van de mens. Wat extra uitleg van mij kant was misschien wel prettig geweest. Want ik ga er niet vanuit dat iedereen deze keuze maakt.

Met betrekking tot de borstkolf:

In je reactie kom je met een mooi discussiepunt. Hoe zit het met de verantwoording van de klant? 

Wij willen graag dat de verzekerde garantie heeft dat zij een kwalitatief goed product aanschaft. Inclusief een uitgebreid advies bij een leverancier.  Koop je een nieuw product, dan heb je natuurlijk ook nog de normale garanties van de leverancier, mocht het apparaat kapot gaan (de reguliere consumentenbescherming etc).

In je reactie geef je een mooi voorbeeld. Jij weet, als professional, waar je op moet letten. Je zou kunnen zeggen dat jij (of ieder andere professional) dus beter op de hoogte is dan onze gemiddelde klant. Dat is iets wat we niet uit het oog mogen verliezen. Zie het als bescherming en helpen bij het maken van de juiste keuze. 

Hoe denk jij hierover? 

Even iets heel anders: Ik las dat de ene persoon al gaat kolven tijdens de zwangerschap en de andere juist pas na de bevalling. Is de baby al geboren? Gaat alles goed? Smiley Vrolijk 

Voorbijganger
Hoi Eva,

Ik ben zelf 5 augustus uitgerekend dus moet nog een week of 2.

Ik heb er zelf ook over nagedacht om van te voren te gaan kolven. Er zijn veel artikels te lezen dat dat nergens voor nodig is alleen in een paar gevallen en daar val ik zelf niet onder.

Ik ben ook zelf eerst van plan om te kijken of het lukt met de borstvoeding voordat ik zelf een kolf ga aanschaffen om zo onnodige kosten te voorkomen. Ik hoop ook advies te krijgen van mijn kraamhulp rond om de borstvoeding/kolven te krijgen.

Wat ik zelf veel zie en wat ook over het algemeen erg bekend is, is dat veel aankopen via internet worden gedaan ook omdat je 9 van de 10 keer het de volgende dag in huis hebt.
Ik denk dat dit met Borstkolven ook zo is dus het punt rond om advies vervalt dan vaak als nog.
Ik denk dat veel mensen varen op ervaringen van andere kolvende moeders en dan kiezen voor een kolf.

Het blijft een een onderwerp waar je moeilijk tot een conclusie komt.

Jullie willen graag een goed product leveren aan de klant en de klant wil een goed product maar dan zonder te veel extra kosten.

Groetjes Kim

Moderator

Hoi Kim,

Spannend, nog 2 weken! Hoop dat die warme dagen niet te vervelend zijn voor je (jullie).
Weet je al wat het gaat worden? Of blijft het een verassing? 

Ik begrijp je keuze om eerst even te kijken hoe het gaat. Voordat je overgaat tot een eventuele aankoop van een borstkolf. Zeker als dat je prima pas na de bevalling kan beginnen met kolven. Volgens mij bieden de meeste kraamcentra wel wat hulp en advies bij borstvoeding. Misschien hebben andere communityleden ook nog wel tips of ervaringen om te delen? 

Er is trouwens ook een aparte vergoeding voor lactatiekundige zorg, deze vergoeding zit in de aanvullende verzekering met 2 sterren (of hoger). hier lees je meer over deze vergoeding. Misschien heb je er wat aan?

Je typt een mooie afsluiting in je laatste reactie. Ik ben het met je eens dat het inderdaad een wat moeilijker onderwerp is. Omdat je er vanuit verschillende kanten in kan staan! 

Neem je rust en maak er een mooie tijd van!