Wat wordt er vergoed voor zwangerschapsyoga?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Worden de kosten voor een cursus zwangerschapsyoga (gecertificeerd centrum) vergoed?

Zo ja, hoeveel bij de verschillende aanvullende verzekeringen?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wat wordt er vergoed voor zwangerschapsyoga?

4 ANTWOORDEN

Re: Wat wordt er vergoed voor zwangerschapsyoga?

Moderator

@jannie1 Welkom! Met het stellen van deze vraag ga ik er vanuit dat je zwanger bent dus: Gefeliciteerd! Gaat alles goed met je en de baby? 

Zwangerschapsyoga wordt gezien als een zwangerschapscursus. Er is vergoeding mogelijk voor deze cursussen uit de aanvullende verzekering. Hiervoor heb je een aanvullende verzekering met 2 sterren of meer nodig. Met 2 of 3 sterren is de vergoeding 50 euro per zwangerschap, met 4 sterren is dit 75 euro. 

Er zijn wel voorwaarden voor deze vergoeding. Dit heeft voornamelijk te maken met het soort zorgverlener. Op onze website staat een lijstje met de verschillende soorten zorgverleners. Lees daarom ook de vergoedingspagina over zwangerschapscursus eens door. Hierin staat alle informatie.

Onze Zorgcoach geeft ook advies en uitleg als het gaat over zwangerschap en verzekering. Wil je meer weten? Een aantal van onze Zorgcoaches is ook actief op het forum.  @Renate L heb jij nog tips of toevoegingen voor Jannie? 

Meer weten? Bekijk ook eens deze pagina

Nieuwkomer

Ik blijf dit een bijzonder verwarrende vergoeding vinden. Ik ben ook op zoek naar een cursus zwangerschapsyoga waarin de voorbereiding op de bevalling (een van jullie eisen voor vergoeding) aan bod komt. 

Er staat wel een leuk lijstje waar de cursusinstelling aan moet voldoen, maar daarmee was bij mijn vorige zwangerschap en nu wederom geen enkele yoga cursus te vinden. Dat is m.i. erg jammer omdat de yoga stress reduceert tijdens de zwangerschap en evenwel een voorbereiding geeft op de bevalling, twee zaken welke vanuit gezondheidsperspectief enkel voordelen biedt. 

Dus mijn vraag is meer concreet: kunnen jullie specifieke locaties noemen waar we dan zwangerschapsyoga kunnen volgen, want met die lijst waaraan de instelling moet voldoen kan ik zelfs midden in de randstad geen enkele optie vinden.

Nieuwkomer
Ik ben ook erg nieuwsgierig.. ik ben zelf dus een yoga docent en ben gecertificeerd zwangerschapsyoga docent en ik kreeg toevallig een belletje mer deze vraag.
Volgens haar moest ik ergens bij ingeschreven zijn, maar ik had hier nog nooit over gehoord.

Ik zou het ook heel vreemd vinden als commerciele zorgverzekeraars aan banden gaan leggen wanneer yogascholen gecertificeerd zouden zijn.
Dat is net als een belgische schoenverkoper aan een afrikaanse koeienhouder gaat vertellen hoe hij zn koeien moet houden.

Maar uiteraard zou ik het fijn vinden als (zwangerschap)yoga bereikbaar kan worden voor iedereen.
Het zou de gezondheiszorg veel goed doen!

Namasté
(En ik ben benieuwd of er reactie komt!!)

Expert

Beste DPS en Adrienne KrahmerWerts,

Bedankt voor jullie reactie! Uiteraard  geven wij antwoord op een gestelde vraag.

In de aanvullende verzekering vanaf 2 sterren zit een vergoeding voor een zwangerschapscursus, hieronder valt ook  yoga.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet de cursus van goede kwaliteit zijn. We hebben daarom gekozen voor richtlijnen. De richtlijnen zijn heel breed en daarom valt hier veel onder. De richtlijnen zijn na te lezen op de vergoedingspagina onder het kopje:  zwangerschapscursus.

@ Adrienne KrahmerWerts, een yoga docent die zich verbindt aan een verloskundigenpraktijk of gezondheidscentrum voldoet al aan de richtlijnen. Verder is Mom in Balance ook erg gericht op yoga, dus misschien wel een goed alternatief. We hebben geen contracten met individuele yoga docenten. Mocht je als docent aan de richtlijnen voldoen dat is het goed.  

Bij Zilveren Kruis geven we verzekerde ruimte wat betreft de keuze van de cursus. Daarom hebben we brede richtlijnen, waardoor er een groot aanbod is binnen die richtlijnen. Ik hoop dat jullie hiermee antwoord hebben op jullie vragen.

Zorgcoach Zilveren Kruis