Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vervolgonderzoek 20-weken echo

Bewerkt 
Nieuwkomer

Er is ons geadviseerd een vervolgonderzoek aan te vragen in het ziekenhuis naar aanleiding van de 20 weken echo. Het gaat alleen om een extra echo om de groei van het hoofdje te kunnen meten. Wordt een dergelijke echo vergoed? Alvast dank.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vervolgonderzoek 20-weken echo

OPGELOST
6 ANTWOORDEN

Re: Vervolgonderzoek 20-weken echo

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste Jeroen,

Een vervolgonderzoek is altijd op verwijzing van een arts of verloskundige. Dit wordt vergoed, maar hiervoor geldt wel het eigen risico. Meer informatie over het eigen risico lees je terug in onze kennisbank.

Wij hebben een afdeling Geboortezorgservicedie jullie kunnen helpen met alle vragen rondom zwangerschap en bevallen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het vinden van een gecontracteerd kraamcentrum en het aanvragen van een kraampakket.

Ik hoop dat alles zo duidelijk is, anders horen we het graag!

Ik wens je partner een voorspoedige zwangerschap.

Fanatiekeling
Nathalie van Zilveren Kruis schreef:
Beste Jeroen,

Een vervolgonderzoek is altijd op verwijzing van een arts of verloskundige. Dit wordt vergoed, maar hiervoor geldt wel het eigen risico
.

Kan ZK nog weer eens duidelijk uitleggen hoe het nu zit met het eigen risico en geboorte? Ik begrijp nog steeds niet wat wel en wat niet onder het eigen risico wordt gerekend. Er is eerder een onderwerp geweest waarin ZK dat heeft uitgelegd, maar het was me toen ook al niet duidelijk. Waarom zou een opname in het ziekenhuis ivm de zwangerschap niet onder het eigen risico vallen en een echoonderzoek wel? Wat is het verschil?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Best Elze,

Alle directe kosten i.v.m. verloskunde en kraamzorg vallen niet onder het eigen risico, dus ook niet de echo die tijdens de zwangerschap gemaakt wordt. Zorgkosten die tijdens de zwangerschap of bevalling wel gemaakt worden, maar niet direct onder verloskundige- of kraamzorg vallen, zoals de kosten van geneesmiddelen, bloedonderzoeken, vlokkentesten of ziekenvervoer, vallen wel onder het eigen risico.
Het maakt niet uit of de zorg in verband met verloskunde en kraamzorg verleend wordt door een huisarts, verloskundige of (bij medische noodzaak) gynaecoloog. Deze kosten vallen niet onder het eigen risico.
Het kan voorkomen dat een verloskundige tijdens de bevalling, alsnog de hulp inroept van een gynaecoloog, die vervolgens besluit tot een keizersnede. Een keizersnede komt nooit ten laste van het eigen risico.

Het besluit wat wel en niet onder het eigen risico valt, wordt door de overheid bepaalt.

Fanatiekeling
Ik wil nog graag weten hoe dan de volgende situatie berekend wordt wat betreft het eigen risico. Een zwangere wordt ivm  te verwachten complicaties vroeg in de zwangerschap doorgestuurd naar de gynaecoloog. Deze neemt de begeleiding van de zwangerschap helemaal over en doet veel speciale bloedonderzoeken en echo's, allemaal ivm de zwangerschap. Moet hierover eigen risico betaald worden ? 

Nieuwkomer
Goededag, ik zou graag een antwoord willen op de laatste reply. Ik ben voor verloskundige zorg doorverwezen naar een gynaecoloog ivm vroege miskraam van 1 van de 2 vruchtzakken. (Zware bloeding tijdens week 7). Tot en met de 20weken echo krijg ik dus verloskundige zorg van de gynaecoloog. Valt dit onder eigen risico?

Moderator
Hoi Nemoni,

wat een pittige situatie.
Voor verloskundige zorg door de gynaecoloog betaal je geen eigen risico. Voor vervolgonderzoeken zoals een vlokkentest of erfelijkheidsonderzoek betaal je wel eigen risico. Het ziekenhuis kan aangeven of er voor jou vervolgonderzoeken gedeclareerd worden naast de verloskundige zorg.
Ik hoop dat de rest van je zwangerschap voorspoedig verloopt.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.