Verloskundigen zeggen massaal contract op

Fanatiekeling

Uit het Nieuws : https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2196571-verloskundigen-zeggen-massaal-contract-met-zilveren-kruis-o...

Ik denk dat ook de verloskundigen (ook) wat te verwijten is: ze brengen een zwangere vrouw , waarmee ze al een behandelrelatie hebben, financieel in de problemen en in de stress. Ik vind het niet acceptabel dat je tegen je patient zegt: je moet nu opeens gaan bijbetalen. Bij nieuwe patienten kun je het wel zeggen. Liefst bij het maken van een afspraak. Dan heeft de nieuwe patient de keus om een andere verloskundige te kiezen. ...... Maar dat kan ook niet, want 95% zou geen contract hebben afgesloten. Wat nu dan? 

Ik denk dat er een klacht ingediend moet worden bij de ACM, aangezien de verloskundigen dit schijnbaar gezamenlijk hebben besproken en ik dacht dat dit niet mocht ( kartel). 

Een leuke oplossing zou zijn als de gynaecologen of de verloskundigen in het ziekenhuis zouden zeggen: patienten kom maar allemaal bij ons, wij doen het wel onder de voorwaarden van ZK. ( want ZK heeft gelijk, dat de prijzen eigenlijk zouden moeten zakken nu er een overschot aan verloskundigen is). 

Groet, Feina.

Verloskundigen zeggen massaal contract op

8 ANTWOORDEN

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Moderator

Hallo Feina,  

Het opzeggen van de contracten door verloskundigen is inderdaad een hot item. We leggen ons standpunt uit in het persbericht Update tarieven verloskundigen 2018.  

Ik lees dat je betrokken bent bij het 'het wel en wee' van de zwangere vrouwen. Ook ik wil hen behoeden voor overbodige stress. Daarom haal ik deze alinea even specifiek uit het persbericht:

Iedere zwangere klant kan nu én in 2018 rekenen op goede verloskundige zorg

Als klanten in 2017 al verloskundige zorg krijgen, blijven wij dit voor de zwangerschap en bevalling in 2018 vergoeden. Ook als de verloskundige besluit het contract met ons op te zeggen. Voor klanten die in 2018 zwanger worden kopen we voldoende verloskundige zorg in.

Fanatiekeling

@Corine V schreef : 

Als klanten in 2017 al verloskundige zorg krijgen, blijven wij dit voor de zwangerschap en bevalling in 2018 vergoeden. Ook als de verloskundige besluit het contract met ons op te zeggen. Voor klanten die in 2018 zwanger worden kopen we voldoende verloskundige zorg in.

ZK is niet in staat om voldoende zorg in te kopen als 95% van de verloskundigen geen contract meer heeft. Hoe gaat ZK dit doen? Of wordt het een juridisch gevecht?

Groet, Feina.

Moderator

Hi Feina,

Ik herken de vragen die je stelt. En de zorg die je uitspreekt. Gelukkig valt het aantal opzeggingen door verloskundigen iets mee. Op dit moment heeft 60% opgezegd. Dat is natuurlijk nog steeds erg veel. We zijn op dit moment echt bezig te kijken hoe we het oplossen. Ik kan me wel voorstellen dat het handig is om te weten waar je aan toe bent als je zwanger bent of een kinderwens hebt. Daarom zet ik nog even 2 scenario's op een rij:

Je bent zwanger en vanaf 2017 onder begeleiding van een gecontracteerde verloskundige. Jouw verloskundige heeft in 2018 geen contract meer met ons. Dan kun je gedurende uw zwangerschap bij dezelfde verloskundige blijven. Je hoeft niet te wisselen van zorgverlener. En krijg je ook in 2018 de verloskundige zorg vergoed.

Start je pas in 2018 bij een verloskundige? Zoek dan in onze Zorgzoeker naar een gecontracteerde verloskundige bij jouw in de buurt. Je kunt ook kiezen voor een niet-gecontracteerde verloskundige. De verloskundige krijgt dan minder betaald vanuit Zilveren Kruis. De verloskundige kan dan een extra bijdrage bij je in rekening brengen om dit verschil te compenseren. Die extra eigen bijdrage vergoeden we niet. Bespreek dit met de verloskundigenpraktijk.

Het kan ook zijn dat je nog niet zwanger bent. Maar wel alvast wil weten of een verloskundige een contract met Zilveren Kruis heeft in 2018. Na 12 november 2017 kunnen wij hier meer informatie over geven. Hiervoor kun je kijken in de Zorgzoeker.

Starter

Zijn alle gecontracteerde zorgverleners voor 2018 nu zichtbaar? Heel weinig in mijn regio...

Wat als je nu bij een andere verzekeringsmaatschappij zit, wil overstappen naar zilveren kruis, en bij een verloskundigen praktijk zit die in 2017 wel maar in 2018 niet gecontracteert is?

Fanatiekeling

Als je verloskundige zorg kreeg in 2017 kun je bij die praktijk ( mits in 2017 gecontracteerd) blijven. Ik ga ervan uit dat dit ook voor nieuwe verzekerden geldt. Zie een eerder antwoord: "Je bent zwanger en vanaf 2017 onder begeleiding van een gecontracteerde verloskundige. Jouw verloskundige heeft in 2018 geen contract meer met ons. Dan kun je gedurende uw zwangerschap bij dezelfde verloskundige blijven. Je hoeft niet te wisselen van zorgverlener. En krijg je ook in 2018 de verloskundige zorg vergoed."

PS en @Corine V zie dat er na 12 november duidelijkheid zou zijn. Het is nu 28 november. Betekent dit dat er maar zo weinig verloskundigen gecontracteerd zullen worden. Het beste advies aan zwangeren is dan òfwel naar andere zorgverzekeraar overstappen òfwel een restitutiepolis nemen. 

Groet, Feina.

Moderator

Beste @josdb en @Feina,

De vraag staat nog eventjes uit bij mijn collega. Ik of mijn collega komt hier zo snel mogelijk op terug.

Als jullie in de tussentijd nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Starter

@Jordan nog geen nieuws?  Kwalijke zaak dat alles zo onduidelijk is tegenwoordig dat zelfs medewerkers het niet meer weten. 

Moderator

Beste @josdb,

Zou je mij in een privé bericht de verloskundige praktijk willen doorgeven waar je op dit moment loopt of in welke regio je zit?

Dan kijk ik graag even met je mee.