Verloskundigen zeggen massaal contract op

Fanatiekeling

Uit het Nieuws : https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2196571-verloskundigen-zeggen-massaal-contract-met-zilveren-kruis-o...

 

Ik denk dat ook de verloskundigen (ook) wat te verwijten is: ze brengen een zwangere vrouw , waarmee ze al een behandelrelatie hebben, financieel in de problemen en in de stress. Ik vind het niet acceptabel dat je tegen je patient zegt: je moet nu opeens gaan bijbetalen. Bij nieuwe patienten kun je het wel zeggen. Liefst bij het maken van een afspraak. Dan heeft de nieuwe patient de keus om een andere verloskundige te kiezen. ...... Maar dat kan ook niet, want 95% zou geen contract hebben afgesloten. Wat nu dan? 

Ik denk dat er een klacht ingediend moet worden bij de ACM, aangezien de verloskundigen dit schijnbaar gezamenlijk hebben besproken en ik dacht dat dit niet mocht ( kartel). 

Een leuke oplossing zou zijn als de gynaecologen of de verloskundigen in het ziekenhuis zouden zeggen: patienten kom maar allemaal bij ons, wij doen het wel onder de voorwaarden van ZK. ( want ZK heeft gelijk, dat de prijzen eigenlijk zouden moeten zakken nu er een overschot aan verloskundigen is). 

Groet, Feina.

Verloskundigen zeggen massaal contract op

12 ANTWOORDEN

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Community Manager

Hallo Feina,  

 

Het opzeggen van de contracten door verloskundigen is inderdaad een hot item. We leggen ons standpunt uit in het persbericht Update tarieven verloskundigen 2018.  

 

Ik lees dat je betrokken bent bij het 'het wel en wee' van de zwangere vrouwen. Ook ik wil hen behoeden voor overbodige stress. Daarom haal ik deze alinea even specifiek uit het persbericht:

 

Iedere zwangere klant kan nu én in 2018 rekenen op goede verloskundige zorg

Als klanten in 2017 al verloskundige zorg krijgen, blijven wij dit voor de zwangerschap en bevalling in 2018 vergoeden. Ook als de verloskundige besluit het contract met ons op te zeggen. Voor klanten die in 2018 zwanger worden kopen we voldoende verloskundige zorg in.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Fanatiekeling

@Corine V schreef : 

Als klanten in 2017 al verloskundige zorg krijgen, blijven wij dit voor de zwangerschap en bevalling in 2018 vergoeden. Ook als de verloskundige besluit het contract met ons op te zeggen. Voor klanten die in 2018 zwanger worden kopen we voldoende verloskundige zorg in.

 

ZK is niet in staat om voldoende zorg in te kopen als 95% van de verloskundigen geen contract meer heeft. Hoe gaat ZK dit doen? Of wordt het een juridisch gevecht?

 

Groet, Feina.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Community Manager

Hi Feina,

 

Ik herken de vragen die je stelt. En de zorg die je uitspreekt. Gelukkig valt het aantal opzeggingen door verloskundigen iets mee. Op dit moment heeft 60% opgezegd. Dat is natuurlijk nog steeds erg veel. We zijn op dit moment echt bezig te kijken hoe we het oplossen. Ik kan me wel voorstellen dat het handig is om te weten waar je aan toe bent als je zwanger bent of een kinderwens hebt. Daarom zet ik nog even 2 scenario's op een rij:

Je bent zwanger en vanaf 2017 onder begeleiding van een gecontracteerde verloskundige. Jouw verloskundige heeft in 2018 geen contract meer met ons. Dan kun je gedurende uw zwangerschap bij dezelfde verloskundige blijven. Je hoeft niet te wisselen van zorgverlener. En krijg je ook in 2018 de verloskundige zorg vergoed.

 

Start je pas in 2018 bij een verloskundige? Zoek dan in onze Zorgzoeker naar een gecontracteerde verloskundige bij jouw in de buurt. Je kunt ook kiezen voor een niet-gecontracteerde verloskundige. De verloskundige krijgt dan minder betaald vanuit Zilveren Kruis. De verloskundige kan dan een extra bijdrage bij je in rekening brengen om dit verschil te compenseren. Die extra eigen bijdrage vergoeden we niet. Bespreek dit met de verloskundigenpraktijk.


Het kan ook zijn dat je nog niet zwanger bent. Maar wel alvast wil weten of een verloskundige een contract met Zilveren Kruis heeft in 2018. Na 12 november 2017 kunnen wij hier meer informatie over geven. Hiervoor kun je kijken in de Zorgzoeker.

 

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Voorbijganger

Zijn alle gecontracteerde zorgverleners voor 2018 nu zichtbaar? Heel weinig in mijn regio...

 

Wat als je nu bij een andere verzekeringsmaatschappij zit, wil overstappen naar zilveren kruis, en bij een verloskundigen praktijk zit die in 2017 wel maar in 2018 niet gecontracteert is?

 

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Fanatiekeling

Als je verloskundige zorg kreeg in 2017 kun je bij die praktijk ( mits in 2017 gecontracteerd) blijven. Ik ga ervan uit dat dit ook voor nieuwe verzekerden geldt. Zie een eerder antwoord: "Je bent zwanger en vanaf 2017 onder begeleiding van een gecontracteerde verloskundige. Jouw verloskundige heeft in 2018 geen contract meer met ons. Dan kun je gedurende uw zwangerschap bij dezelfde verloskundige blijven. Je hoeft niet te wisselen van zorgverlener. En krijg je ook in 2018 de verloskundige zorg vergoed."

PS en @Corine V schreef dat er na 12 november duidelijkheid zou zijn. Het is nu 28 november. Betekent dit dat er maar zo weinig verloskundigen gecontracteerd zullen worden. Het beste advies aan zwangeren is dan òfwel naar andere zorgverzekeraar overstappen òfwel een restitutiepolis nemen. 

Groet, Feina.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Community Manager

Beste @josdb en @Feina,

 

De vraag staat nog eventjes uit bij mijn collega. Ik of mijn collega komt hier zo snel mogelijk op terug.

 

Als jullie in de tussentijd nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Voorbijganger

@Jordan nog geen nieuws?  Kwalijke zaak dat alles zo onduidelijk is tegenwoordig dat zelfs medewerkers het niet meer weten. 

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Community Manager

Beste @josdb,


Zou je mij in een privé bericht de verloskundige praktijk willen doorgeven waar je op dit moment loopt of in welke regio je zit?

Dan kijk ik graag even met je mee.


 

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Fanatiekeling

Toevallig lees ik op de website van Zilveren Kruis een nieuwsbericht van 27 oktober 2017 over de contractering en de aanpassing van de tarieven . @Jordan : Ik had het op prijs gesteld als ZK deze informatie in de discussie zou hebben ingebracht. https://nieuws.zilverenkruis.nl/zilveren-kruis-garandeert-verzekerden-verloskundige-zorg-binnen-reis...

 

Ik vind de reistijd van 15 minuten veel te groot. Een verloskundige-praktijk behoort in de buurt gevestigd te zijn, zodat hij binnen 20 minuten fietsafstand, dus maximaal 5 km afstand, bereikt kan worden. Niet iedereen heeft een auto of tweede auto in een dergelijke situatie.

 

zie ook screenshot

Groet, Feina.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Voorbijganger
Ook ik was niet bekend met dit artikel.
Ik heb voor het afsluiten ZK aan de telefoon gehad. Ik woon meer dan 11km en 16 min met de auto van dichtbijzijnde gecontracteerde praktijk. Mevrouw moest even overleggen maar kon niks voor me betekenen. Tevens had ik nog een andere kwestie dat we vorig jaar via een andere verzekeraar bij een praktijk liepen die in 2018 niet meer gecontracteerd was.

dus of het artikel is niet juist, of ik ben verkeerd voorgelicht. wat ik wel kan begrijpen aangezien je tegenwoordig een master degree nodig hebt om de juiste zorg te kiezen.

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Community Manager

Beste @Feina,

Goed dat je dit artikel erbij hebt gevonden. Dat was zeker al eerder een goede toevoeging aan dit topic.

 

Als Zilveren Kruis hebben we de doelstelling om de zorg voor onze verzekerden te blijven garanderen. Daarom hebben wij de wens dat een klant binnen 15 minuten reistijd bij een gecontracteerde verloskundige terecht kan. Dit is onze keuze, maar wat een maximale reistijd zou moeten zijn is natuurlijk persoonlijk. Om aan onze zorgplicht te voldoen, krijg je dit jaar als Zilveren Kruis klant bij sommige niet-gecontracteerde verloskundige praktijken toch 100% vergoed. Je bent dan altijd binnen 15 minuten reistijd bij een verloskundige waar je de zorg vergoed krijgt. Er is kans dat de kosten niet via de zorgverlener worden gedeclareerd en dat je de kosten eerst zelf moet declareren. De lijst van deze verloskundige praktijken komt op korte termijn online en zal ik zo snel mogelijk delen.

 

@josdb, vervelend om te lezen dat je denkt dat je verkeerd ben voorgelicht. Wat is er uiteindelijk gekomen uit het feit dat je naar ons bent overgestapt en bij een praktijk loopt die in 2018 niet door ons is gecontracteerd? Lopen jullie nog wel bij dezelfde praktijk als vorig jaar? Misschien is het een idee om naar aanleiding van bovenstaande informatie nogmaals contact met onze klantenservice op te nemen? De klantenservice heeft de lijst met niet-gecontracteerde verloskundige praktijken die wel 100% vergoed worden al we namelijk. Misschien zit hier een optie voor een verloskunde praktijk die dichter bij is tussen?

 




 

 

 

Re: Verloskundigen zeggen massaal contract op

Voorbijganger

@Jordan We zitten nog bij dezelfde (nu dus niet gecontracteerde) pratijk, ze proberen declaraties alsnog rechtstreeks met ZK onderling te regelen (ik weet de status hiervan niet) en tot nu toe nog geen factuur ontvangen. Echter wil je elk jaar een goede afweging kunnen maken tussen budget, zeker of exclusief. Een verloskundige praktijk die meer dan 11km(met de auto/fiets 16km) verderop zit was voor ons geen optie. Zodoende dus voor de exclusief optie gegaan waarbij ik er dan vanuit ga dat daar zeker de juiste vergoeddingen in zitten.