Vergoedingsvragen eerste zwangerschap

Nieuwkomer

Ik heb een vraag omtrent mijn eerste zwangerschap. Ik heb over 2 weken een afspraak in het ziekenhuis, om middels een echo te zien of het hartje klopt, heeft voeding in dit stadium invloed op het embryo, dit omdat ik 2 jaar geleden een gastric baypass operatie heb ondergaan en benieuwd ben of er iemand is die in dezelfde situatie heeft gezeten. En krijg je van het ziekenhuis/zorgverzekeraar boeken over wat je wel of niet mag eten, of moet je dit zelf aanschaffen?

Groet,

Aahd

• Gezond leven
  • Zwangerschap

Vergoedingsvragen eerste zwangerschap

2 ANTWOORDEN

Re: eerste zwangerschap

Webcare
Webcare

Allereerst gefeliciteerd! Spannend hoor :-)
Op internet staat veel informatie over gezonde voeding tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld op de website van het voedingscentrum
Wij hebben geen boeken over gezond eten of zwangerschap. Er zijn veel boeken geschreven, maar de meeste informatie vind je ook op internet.

Als anderen nog tips hebben voor Aahd: vul maar aan!

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Vergoedingsvragen eerste zwangerschap

Fanatiekeling

Het is vooral in de eerste weken heel belangrijk dat je geen infectie oploopt met de Listeria bacterie en ook veel andere infecties kunnen schadelijk zijn voor de vrucht. 

De Listeria infectie kun je oplopen door het eten van rauw vlees ( tartaar, carpaccio). Je mag ook geen kaas die met rauwe melk is gemaakt ( veel Franse kaasjes).

Ook de Toxoplasma-bacterie is gevaarlijk: Niet in de tuin werken zonder handschoenen en niet de kattenbak verschonen zonder handschoenen. ( liefst helemaal niet doen). 

Zie deze folder ( belangrijk!). 

http://rivmtoolkit.nl/Onderwerpen/Zwangerschap_en_infecties/Folder/85418_008085_TK_Zwangerschap_infe...

Behalve nadenken over gezond en hygienisch leven, met goede voeding en voldoende rust, is het belangrijk om na te denken over jouw zorgverzekering. Denk bijvoorbeeld na over de kosten van een poliklinische bevalling zonder medische indicatie ( eigenbetaling €320 , maar vergoeding via bepaalde aanvullende verzekeringen mogelijk), vergoeding van prenatale tests. Er is bij Zilveren Kruis bij mijn weten GEEN vergoeding mogelijk voor de combinatie test/NIPT test(€175), terwijl er bij andere zorgverzekeraars WEL vergoeding is. Zoek dit goed uit, want het gaat om hoge kosten.

Groet, Feina.