Vergoeding van uitgebreide 20 weken echo?

Nieuwkomer

Ongeveer 4 jaar geleden zijn wij zwanger geworden via een icsi behandeling. Toen kregen wij ook een uitgebreide 20 weken echo (een GUO) en die werd toen voledig vergoed. Nu op dit moment zijn we weer zwanger geworden via een cryo terugplaatsing van dezelfde icsi behandeling van 4 jaar geleden. Nu kreeg ik te horen van de arts in het vu ziekenhuis dat de uitgebreide 20 weken echo's niet meer vergoed worden. Ik ben erg benieuwd of dit klopt? Ik heb dus een icsi behandeling gehad en ik ben ook medisch tijdens de zwangerschap. Ik moet onder controle blijven van het ziekenhuis. Onder deze voorwaarden werd de echo 4 jaar geleden nog geheel vergoed. Ik snap echt niet waarom dat is veranderd, want het kost een hoop geld. Ik zie graag een reactie te gemoed.

Groetjes Tamara!

• 2016
  • Zwangerschap

Vergoeding van uitgebreide 20 weken echo?

1 ANTWOORD

Re: Vergoeding van uitgebreide 20 weken echo?

Expert

Beste Tamara,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

De vergoeding voor een GUO is als volgt.

Een GUO (Geavanceerd Ultrageluid Onderzoek of screeningsecho) is een uitgebreide echo en vindt altijd plaats in het ziekenhuis. De GUO word gemaakt door een arts-echoscopist. 
Een GUO wordt gemaakt bij een hoger risico op afwijkingen bij een baby, bijvoorbeeld omdat u medicijnen heeft geslikt die aangeboren afwijkingen kunnen veroorzaken of omdat in uw familie een erfelijke aandoening voorkomt. De gynaecoloog bepaalt wanneer er een hoger risico op afwijkingen aanwezig is.
De kosten vallen dan onder de basisverzekering. Het eigen risico is niet van toepassing.

Ik raad je aan de gynaecoloog te vragen naar dit hoger risico en wat van toepassing is in jou situatie.

Vriendelijk Groet,

Cindy

Zorgcoach