Vergoeding lachgas bij bevalling

Bewerkt 
Nieuwkomer

Dag,

Binnen nu en enkele weken hoop ik te bevallen van een gezonde zoon.

Ik wil eventueel gebruik maken van lachgas als pijnbestrijding in het ziekenhuis. Kan iemand mij vertellen wanneer (met welke polis) dit vergoed wordt vanuit het Zilveren Kruis? Het is zo'n 1000 euro heb ik begrepen.

Alvast dank, Hanneke

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding lachgas bij bevalling

2 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding lachgas bij bevalling

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik heb gegoogeld. Bevalcentrum west vraagt ca. €965 voor het lachgas en raadt aan om de zorgverzekeraar navraag te doen over de vergoeding. 

http://www.bevalcentrumwest.nl/bevalcentrumwest/10bevallen_in_bcw/3_lachgas/

Het Sophia in Rotterdam legt uit dat het toegediend mag worden door een verloskundige en praat niet over de prijs. Ik ga er dan ook vanuit dat het dan inbegrpen is in het tarief voor een poliklinische bevalling. Die kost immers okk al ca. €600. http://www.geboortecentrumsophia.nl/files/Lachgasfolder.pdf

Er schijnt een officieel tarief te zijn ( zie http://www.lachgasbevalt.nl/bevallen-met-lachgas/implementatie/investeringen.html )

"Tarief
Per 1 januari 2015 heeft de NZa de module 'bevalling met lachgassedatie in een geboortecentrum' uitgebracht.
Deze module geldt voor zorg in een eerstelijns geboortecentrum waarbij pijnbestrijding wordt toegepast door het toedienen van lachgas. Om het tarief in rekening te brengen, moet er een overeenkomst zijn tussen de verschillende zorgverzekeraar(s) en de zorgaanbieder en moeten er o.a. ook goede afspraken zijn met de ketenpartners in het VSV (m.n. gynaecologie) voor het geval er durante partu toch een overdracht plaatsvindt."

Groet, Feina.

Re: Vergoeding lachgas bij bevalling

Expert

Hallo Hanneke, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Feina heeft al veel informatie voor je gevonden. Smiley Knipoog Ik heb nog wel een aanvulling.

Lachgas mag alleen volgens een strikt protocol en met de nodige technische maatregelen worden toegediend. Het centrum beoordeelt of het lachgas wordt gebruikt.

Zilveren Kruis heeft met onderstaande geboortecentra een contract voor een bevalling met lachgas:

- Bevalcentrum West, Amsterdam

- Geboortecentrum Sophia, Rotterdam

- Wilhelmina Kinderziekenhuis/Universitair Medisch Centrum Utrecht, Utrecht

Kies je voor een gecontacteerde instelling, dan worden de kosten vanuit de basisverzekering betaald. De kosten worden niet verrekend met het Wettelijke Eigen Risico. Kies je voor een niet gecontracteerde instelling, dan zijn de kosten voor het gebruik van lachgas voor jezelf.

Meer informatie over het bevallen met lachgas vind je hier.

Hanneke, ik wens je een heel goede zwangerschap. Lekker van genieten!

Na de bevalling meld je je zoon aan bij de gemeente, maar ook bij de zorgverzekeraar.

Chat of bel ons bij vragen over de vergoeding van de geboortezorg. We zijn op werkdagen bereikbaar op het telefoonnummer 071 – 364 02 80.

Zorgcoach Zilveren Kruis