Ongepland zwanger en alleen basis verzekering. Wat nu?

Nieuwkomer

Hallo,

nou zijn mijn vriend en ik ongepland zwanger geworden en nu gingen we alles uitzoeken en blijkt dat ik een basis verzekering heb en er nu bijna niks vergoed word.

is het mogelijk om een aanvullende verzekering erbij te nemen nu we dit weten,aangezien we anders heel erg veel kosten zelf moeten betalen en wij dit niet gaan redden waarschijnlijk.

bij andere zorgverzekeringen is t mogelijk om ongeacht wanneer in het jaar een aanvullende verzekering erbij te nemen.

ik hoop iets te horen aangezien we met de handen in t haar zitten.

• Zwangerschap

Ongepland zwanger en alleen basis verzekering. Wat nu?

2 ANTWOORDEN

Re: Ongepland zwanger en basis verzekering wat nu.

Fanatiekeling

Heel vervelend dat veel essentiële vergoedingen voor een zwangerschap niet onder de basisverzekering vallen. 

Ik ben bezoeker, geen ZK-medewerker. 

Ik vermoed dat ZK u geen aanvullend verzekering zal aanbieden, ook niet met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016. 

Maar de bevalling zal wel in 2017 zijn. Dan kunt u wel een aanvullende verzekering afsluiten. Vooral voor de vergoeding van de eigen bijdrage van een poliklinische bevalling zonder medische indicatie ( eigen bijdragen ca.€350) is dit nuttig. 

Welke kosten dacht u, dat niet vergoed worden? Het is ook per zorgverzekeraar verschillend. En ook elk jaar weer anders. Er zijn zorgverzekeraars die betere vergoedingen voor een zwangerschap aanbieden dan zilveren kruis en dan ook nog tegen een lagere prijs.

ps natuurlijk zijn de kosten na de bevalling ook erg hoog: uitzet, inrichting, luiers , melk, aanschaf kinderwagen etc.

Kunt u aankloppen bij familie voor ( financiële ) hulp? 

Groet, Feina.

Re: Ongepland zwanger en basis verzekering wat nu.

Moderator

Laura, natuurlijk erg vervelend dat je met de handen in het haar zit! Ik loop daarom graag even het een en ander met je door..

@Feina geeft eigenlijk al heel veel informatie. Er zijn vanuit de basisverzekering een aantal vergoedingen waar je recht op hebt. Deze vind je hier terug. Je kunt bij 'vergoedingen' in de eerste kolom kijken.

Hier zie je dat je vanuit de basisverzekering recht hebt op € 205,- voor een verloskamer en verloskundige hulp wanneer je er zelf voor kiest om in het ziekenhuis te bevallen wanneer hier geen medische noodzaak voor is. Overige kosten (afhankelijk per zorgverlener) komen voor je eigen rekening. Wanneer er een medische noodzaak is om in het ziekenhuis te bevallen worden de kosten volledig uit de basisverzekering vergoed.

Daarnaast zal je na de geboorte waarschijnlijk kraamhulp krijgen. Vanuit de basisverzekering heb je recht op minimaal 24 uur, waarvan je zelf €4,20 per uur moet betalen. Stel dat het inderdaad om 24 uur zal gaan zal dit dus € 57.60 zijn. 

Zijn er kosten die je verwacht en hier niet in terug vind? Kijk er graag samen naar.

Het afsluiten van een aanvullende verzekering is inderdaad nu niet meer mogelijk Laura. Wel per 1 januari 2017! Mag ik je vragen wanneer je bent uitgerekend?