Nu zwanger, uitgerekend in april. Wil overstappen heeft het zin?

Nieuwkomer

Goede avond, 

Ik had er een vraag: 
- momenteel ben ik dus zwanger en in april uitgerekend. Ik zit bij UMC zorgverzekeringen verzekerd maar wil graag overstappen naar zilveren kruis. Ik begrijp dat dit pas kan vanaf januari 2018. Heeft dit dan nog zin? Kraamzorg en dergelijk moet ik al voor de 16e week regelen, dan moet ik mij dus aanmelden bij de instelling met mijn huidige zorgverzekering. Alleen die zorg krijg ik dus pas in 2018. Ik wil ook graag poli klinisch bevallen en zag dat bij jullie (bij 2 sterren pakket), dat het volledig vergoedt wordt. 
Nou is mijn vraag, heeft dit overstap zin? ik neem aan dat als ik bijvoorbeeld die kraamzorg regel als ik nog geen verzekering bij jullie heb, dat ik dan geen vergoeding krijg van jullie? Hoe zit het nou precies in elkaar? 

ik hoor het graag van jullie terug !

met vriendelijke groet, 
Joana 

• Zwangerschap

Nu zwanger, uitgerekend in april. Wil overstappen heeft het zin?

3 ANTWOORDEN

Re: Nu zwanger, uitgerekend in april. Wil overstappen heeft het zin?

Webcare

Goedemorgen Joana,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! En leuk dat je overweegt om je bij ons te gaan verzekeren.

Ik begrijp dat je nu in een overgangssituatie zit. Je zit nog bij je huidige zorgverzekeraar, maar moet dingen regelen bij een zorgverlener die bij ons een contract heeft.

Wat ik je wil adviseren is om nu al een zorgverlener te zoeken die bij ons gecontracteerd is. Dat kan via onze Zorgzoeker (zorgzoeker.zilverenkruis.nl), daar kan je vervolgens zoeken op 'kraamzorg'. De resultaten die je in de Zorgzoeker vindt, gelden voor dit jaar, maar ik verwacht dat de contracten in 2018 hetzelfde zijn. In een enkel geval kan het dus zijn dat het anders is, helaas kan ik dat op dit moment niet voor 100% uitsluiten.

Vanaf half november zijn de vergoedingen en premies bekend voor 2018. Je kunt het beste dan nog even onze site bezoeken of contact met ons opnemen voor welke pakketten het beste bij jouw situatie passen. 

Mocht je nog vragen hebben over geboortezorg, neem dan ook gerust contact op met de Zorgcoach: 071 - 367 02 60. Zij kunnen je alles vertellen als het gaat om zaken rondom zwangerschap en bevalling. 

Kun je zo wat met mijn antwoord? Laat het gerust weten als je nog iets wil weten.

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

Ik leg je vraag anders uit: jij bent bang dat als je niet op tijd voor Kraamzorg e.d. bij de nieuwe zorgverzekeraar bent aangemeld, dat het dan niet vergoed wordt? 

Antwoord : ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, ook gezien bovenstaand antwoord ( ik krijg zelfs de indruk dat ZK je vraag niet begrijpt).  Maar ik vind het wel logisch dat je daar een rechtstreeks antwoord op wil hebben. 

Ik interpreteer het antwoord van ZK als volgt: jij moet nu zelf opletten of de kraamzorgorganisatie nu een contract heeft met ZK. Controleer ook eind december of er nog steeds een contract is. In het geval er geen contract is is 2018 krijg je namelijk minder/geen vergoeding.  Als dit het geval zou zijn, kun je je afmelden en ergens anders weer aanmelden. De termijnen waarop je aangemeld moet zijn, gelden waarschijnlijk niet in zo'n situatie. ( ook dit schriftelijk bevestigd krijgen van ZK). Het klopt dat vanaf twee sterren optimaal 100% vergoeding van eigen bijdrage poliklinische bevalling geldt. Echter het is eventueel ook mogelijk dat die eigen bijdrage helemaal wordt afgeschaft. Volg de discussie hierover in de landelijke politiek of via ZINL. 

Groet, Feina.

Expert

Hallo Joana88,

Zwanger!! Allereerst Gefeliciteerd!Smiley Vrolijk

Ik hoop dat alles goed gaat en de zwangerschapskwaaltjes achter wegen blijven.

Wat betreft de verzekering kan overstappen voor 31-12-2017 de verzekering zal dan inderdaad ingaan op 01-01-2018. Dit is geen probleem voor jou omdat je de zorg pas in april nodig hebt.

Een poliklinische bevalling wordt inderdaad bij een 2 sterrenpolis in een ziekenhuis in Nederland volledig vergoedt. Hetzelfde geldt voor de wettelijke eigen bijdrage voor kraamzorg. Deze wordt ook volledig vergoedt bij de kraamzorgperiode binnen de eerste 10 dagen bij een gecontracteerd kraamcentrum. Echter dit zijn de polisvoorwaarden van dit jaar 2017.

Ik adviseer je eind november op de website te kijken van Zilveren Kruis onder het kopje Vergoedingen baby zwanger en kind en kijken of deze voorwaarden nog hetzelfde zijn gebleven. Zo ja dan kun je per 01-01-2018 bij ons komen. We zien je graag.

Op dat moment kunnen we gelijk een kraampakket aanvragen als deze dan ook nog in de aanvullende verzekering zit. Je hebt deze dan nog ruim op tijd in huis.

Wat betreft kraamzorg regelen kun je kijken op onze zorgzoeker op de webiste van Zilveren Kruis. Je kunt daar zien met welke kraamcentra wij een contract hebben. Ik raad je aan je alvast bij een van deze kraamcentra in te schrijven. Dan zit je vrijwel zeker safe dat je bij een gecontracteerde instelling zit mocht je overstappen.

Joana88, ik hoop dat je de antwoorden op je vragen hebt. Mochtje nog vragen hebben kunt je ook altijd bellen met Zilveren Kruis en vragen naar de afdeling geboortezorg. Geniet van je zwangerschap en ik wens je een gezond kindje toe!

Zorgcoach