Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kwaliteit geboortezorg voor het eerst inzichtelijk

Bewerkt 
Medewerker
Patiënten, zorgverzekeraars en toezichthouders vragen steeds meer transparantie over de kwaliteit van geleverde zorg en de uitkomsten daarvan. Zorgaanbieders met lef zijn hier niet bang voor.

Samen met zorgverleners proberen we resultaten of uitkomsten van verleende zorg meetbaar te maken. In geval van geboortezorg is een meetinstrument ontwikkelt die de uitkomsten van de bevalling meet. Aan de hand daarvan heeft het Wilhelmina Kinderziekenhuis en de met hun samenwerkende verloskundigen praktijken als eerste hun scores openbaargemaakt.

Het meetinstrument maakt inzichtelijk hoe vaak problemen rond de bevallingen voorkomen. De verwachting is dat dit initiatief inzicht geeft waar het percentage goed verlopen bevallingen voor moeder en kind kan worden verhoogd. Zo kunnen zorgverleners de kwaliteit van hun geboortezorg vergelijken en verbeteren. Zij kijken hierbij bijvoorbeeld naar of moeder en kind blijven leven, niet opgenomen hoeven te worden op de intensive care afdeling of dat er zuurstofgebrek is bij de baby.

“In mijn ideale scenario gaan meer verloskundige samenwerkingsverbanden op dezelfde manier uitkomsten meten en openbaar maken. Ik zie dat inzicht in resultaten zorgverleners echt helpt en stimuleert om te verbeteren waar dat kan.” aldus Robbert Huijsman, manager van het programma Kwaliteit van Zorg bij Achmea.

Meedenken?
Op 23 september zal het Achmea congres ‘Zorguitkomsten: het gaat om de klant!’ plaatsvinden. Op het congres kan mee worden gepraat over het de ontwikkelingen op het gebied van de kwaliteit van zorg. Ook zal de Achmea Quality Award voor de tweede keer uitgereikt worden.

In het volgende filmpje leggen de zorgverleners uit de pilot meer uit over hun visie op het meten van kwaliteit van geboortezorg.

cddce449-f4eb-4032-bce1-084f4e9b5716.jpg

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Kwaliteit geboortezorg voor het eerst inzichtelijk

2 ANTWOORDEN

Re: Kwaliteit geboortezorg voor het eerst inzichtelijk

Fanatiekeling
Kunnen de klanten zich ook aanmelden voor het Achmea Congres op 23 september? Ik vind dat de klanten ook een stem moeten hebben tijdens zo'n congres. Mijn mening is dat de zorg een te gesloten geheel is van zorgverleners, zorgverzekeraars en allerlei clubs , maar dat de patiënt zelf niet aan bod komt.

Re: Kwaliteit geboortezorg voor het eerst inzichtelijk

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
jazeker Elze, onder het kopje meedenken zie je de informatie daarover staan, de workshops zitten inmiddels vol, maar verder is het nog gewoon mogelijk.