Kan ik ook een vergoeding voor kraamzorg krijgen?

Bezoeker

Hallo,

Ergens in de komende weken zal ons 2e kindje geboren worden! Nu heb ik een vraag over kraamzorg en de vergoeding daarvan.....we willen namelijk een vriendin van ons (die tot 2 jaar geleden kraamverzorgster was bij Careyn) laten 'kramen' in plaats van iemand van een kraambureau. De verloskundige vindt het geen probleem.

Kunnen we dan een vergoeding krijgen voor haar? Ze doet tenslotte hetzelfde werk als iemand die wel voor een kraambureau werkt.

Kan ik ook een vergoeding voor kraamzorg krijgen?

10 ANTWOORDEN

Re: Kan ik ook een vergoeding voor kraamzorg krijgen?

Webcare

Goedemorgen Els, 

Welkom op het forum! En gefeliciteerd met je zwangerschap, een spannende tijd zo!

Zou je me een privébericht willen sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode of huisnummer? Dan ga ik voor je navragen of je een vergoeding krijgt als je de kraamzorg door een vriendin laat doen.

Groeten,

Bas

Bezoeker
Hoi BasA,

Dank je, zeker spannend! Ik wil je best die informatie sturen maar ik vraag me af waar je die informatie voor nodig hebt? Waar is het van afhankelijk of ik de vergoeding wel of niet krijg?

Webcare

Hoi Els,

Goed dat je het even navraagt. 

Ik denk dat Bas ook uitleg wilde geven over de hoogte van de vergoeding. De hoogte van de vergoeding is namelijk afhankelijk van het pakket dat je hebt. Vandaar dat mijn collega om jouw gegevens vroeg.

Om voor de vergoeding in aanmerking te kunnen komen, moet de kraamzorg worden uitgevoerd door een kraamverzorgster die is aangesloten bij een kraamzorgbureau, een geboortecentrum of kraamcentrum. Uit jouw eerste bericht begrijp ik dat jouw vriendin in het verleden bij een kraamzorgcentrum heeft gewerkt, maar nu niet meer. Dit betekent dat als je de zorg wil laten uitvoeren door jouw vriendin, je helaas geen vergoeding krijgt. Via deze link lees je meer informatie over de vergoeding. Je leest daar waar je terecht kunt. 

Snap dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte. Is mijn antwoord wel duidelijk voor je? Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Groet,

Jasper

Fanatiekeling

Dan komt de vraag: " wat is precies een kraamzorgbureau"? Worden daar eisen aan gesteld? De vriendin kan misschien zeggen dat zij zelf het kraamzorgbureau is.? 

Groet, Feina.

Bezoeker

Hoi Jasper1,

inderdaad niet het antwoord waar ik op hoopte Smiley Vrolijk  Maar ik snap het ook nog niet helemaal. In de polisvoorwaarden staat namelijk niet dat kraamzorg alleen maar mag worden uitgevoerd door een kraamzorgbureau, een geboortecentrum of kraamcentrum maar dat het een 'gediplomeerd kwaamverpleegkundige of als zodanig werkende verpleegkundige' (zie de bijgevoegde foto) moet zijn, en die diploma's heeft ze.Hoe zit dat dan?  

kraam.JPG

Fanatiekeling

@Jasper1 En @Els85, je hebt gelijk dat je naar de polisvoorwaarden kijkt. Maar de afbeelding is alleen de definitie van kraamzorg. Dan moet je nog kijken bij de betreffende polisvoorwaarde : als daar enkel " kraamzorg" staat, dan heb jij gelijk, maar er kan ook staan "kraamzorgbureau" of " kraamzorgcentrum". Lees de gehele polisvoorwaarde ( artikel 33 p. 43) eens door. Het is niet echt duidelijk. Er moet een indicatie gesteld worden. Ik denk dat jullie kennis dat niet zelf mag doen. Maar ik vermoed wel dat jullie kennis misschien als niet-gecontracteerde-kraamverzorgster mag werken ( de restitutieverzekering geeft  een hogere vergoeding dan een natura-verzekering). Maar zij moet misschien wel een KvK nummer hebben? Want ook ZK moet zich natuurlijk kunnen verantwoorden.

33. Vrouwelijke verzekerden hebben recht op kraamzorg. De inhoud en omvang van de te verlenen zorg wordt begrensd door wat kraamverzorgenden plegen te bieden.

Groet, Feina.

Bezoeker

Dank je @Feina voor het nog verder uitzoeken hiervan! Ik ben wel benieuwd wat Zilveren Kruis hier nu van zegt. @Jasper1 mag onze vriendin ons dus op basis van de polisvoorwaarde kraamzorg aanbieden als 'niet-gecontracteerde zorgaanbieder'? En welke vergoeding kan ik daar dan voor krijgen? Ik heb een natura polis en een drie sterren aanvullende verzekering....

Webcare

Hoi @Els85, bedankt voor je berichtje.

Het wordt op dit moment nog uitgezocht bij de verantwoordelijke afdeling. Als er meer duidelijk is, hoor je het meteen van mij!

Groet,

Jasper

Bezoeker
Dat is goed nieuws, ik ben benieuwd naar hun reactie Jasper!

Ik kwam net in de krant dit tegen: https://www.ad.nl/ad-werkt/sorry-de-kraamverzorger-is-elders-harder-nodig~a1b8b8ee/

Eigenlijk helpen we ook nog eens met het oplossen van een probleem door op deze manier onze kraamhulp te organiseren Smiley Vrolijk

Webcare

Goedemorgen @Els85

Ik heb net antwoord gekregen van mijn collega van de afdeling geboortezorg.

Jouw vriendin kan niet zelfstandig de kosten bij ons declareren omdat ze niet staat ingeschreven bij de KVK. Ze mag de kraamzorg dus niet uitvoeren onder de noemer "niet-gecontracteerde kraamverzorgster". Zij zou bij een kraamcentrum kunnen informeren of zij zich kan inlenen als kraamverzorgster. Als zij dit wil doen, is het wel handig om dat bij een gecontracteerd kraamcentrum te doen. Je kan de kraamcentra waar afspraken mee zijn gemaakt vinden in de zorgzoeker. Het kraamcentrum kan de kosten dan bij ons declareren. Het kraamcentrum moet inderdaad ook het aantal uren indiceren.

Mijn collega adviseerde trouwens dat het handig is om je toch in te schrijven bij een kraamcentrum. Stel dat jouw vriendin ziek wordt, dan heb je geen kraamzorg. Ook hiervoor kan je de zorgzoeker raadplegen voor een kraamcentrum waar afspraken mee zijn gemaakt.

Kraamzorg bij een zorgverlener waar wij afspraken mee hebben, vergoeden wij voor 100% uit de basisverzekering met uitzondering van de eigen bijdrage van € 4,30 per uur. De eigen bijdrage krijg je vervolgens weer vergoed uit de aanvullende verzekering. Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener is de vergoeding maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Voor de eigen bijdrage geldt hetzelfde als bij gecontracteerde zorg.

Is dit een duidelijk antwoord op jouw vraag? Ik hoor het graag als je nog vragen hebt.

Groet,

Jasper