IVF in Belgie (buitenland) - waar dien ik allemaal op te letten en wat wordt er vergoed?

Starter

Hi allen,

In middels hebben mijn vriend en ik 7 IUI pogingen gehad en 2 IVF pogingen. De eerste 4 behandelingen (IUI) hebben we in het Sint Fransiscus ziekenhuis in Rotterdam gedaan en de 3 IUI en 2 IVF pogingen in MC Kinderwens te Leiderdorp. De laatste IVF poging is voortijdig afgebroken dus wordt niet meegteld.

Helaas is mijn AMH waarde zeer laag waardoor mijn eicellen van lage kwaliteit zijn en ik ook erg weinig eitjes produceer. Ik kom naar alle waarschijnlijkheid dan ook erg vroeg in de overgang (ik ben nu 32).

Graag willen wij de overstap naar Belgie maken omdat we horen en lezen dat daar meer maatwerk wordt verricht.

Ik wil graag de volgende zaken weten:

- Ik lees dat ik een goedkeuring moet krijgen voor zorg in het buitenland. In hoeverre kan ik dit nu al aanvragen als ik nog geen afspraak in Belgie heb gemaakt? En wanneer wordt dit mogelijk afgekeurd?  (we willen naar UZ Gent gaan.

- Wat moet ik nog meer regelen om een vergoeding van het zilveren kruis te ontvangen voor de behandeling in het buitenland? Kan mij voorstellen dat echo's gewoon in Nederland plaats vinden. kun je dan tegelijk bij 2 instanties lopen?

- Krijg ik de nota's van het buitenland gewoon mee en dien ik die op te sturen naar jullie of gaat dit automatisch?

- Wat wordt er vergoed als ik in principe nog 2 IVF pogingen heb? Ik las dat dit het nederlandse tarief is. maar hoe weet ik hoeveel dit is en welk deel ik dan zelf moet betalen?

Alvast bedankt voor je reactie.

IVF in Belgie (buitenland) - waar dien ik allemaal op te letten en wat wordt er vergoed?

4 ANTWOORDEN

Re: IVF in Belgie (buitenland) - waar dien ik allemaal op te letten en wat wordt er vergoed?

Fanatiekeling

Ik heb een goed bericht voor jullie: het universitair ziekenhuis Gent heeft een contract met ZK voor IVF! ( zie bijlage) 

Dat betekent dat alles vergoed wordt ( voor zover het in Nederland ook vergoed zou zijn). 

Essentieel is dat je contact opneemt me de "zorgcoach" ( zie bovenzijde document) . Schrijftelijke bevestiging afwachten!

Zou je ons ( op dit forum) je ervaring met de service en werkzaamheden van de "zorgcoach" naderhand kunnen vertellen? Want ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen met een "persoonlijke zorgcoach"

Groet, Feina.

Re: IVF in Belgie (buitenland) - waar dien ik allemaal op te letten en wat wordt er vergoed?

Community Manager

Welkom op de community @Paatty. Goed dat je je vragen hier stelt. Wij hebben dit jaar het UZ in Gent ook gecontracteerd. Belangrijk is wel dat je voordat je een afspraak maakt, eerst contact opneemt met onze zorgcoach. Je kunt hiervoor 071-364 02 80 bellen. De zorgcoach is op werkdagen van 08:00 - 18:00 uur bereikbaar. De zorgcoach kan je ook helpen met je andere vragen die je mogelijk nog hebt. Toestemming voor buitenlandse behandelingen kunt je vervolgens online aanvragen

Want jouw andere vragen betreft:  Als je naar een gecontracteerd ziekenhuis gaat, gaat de nota direct naar ons. Wij betalen dan rechtstreeks aan het ziekenhuis en verrekenen daarna het eigen risico als dat nog openstaat met jou.

Een prenatale screening en een eventuele NIPT kun je gewoon in Nederland doen.

Mocht je na het gesprek met onze zorgcoach nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag. Dan kijk ik of ik je verder kan helpen!

Starter

Hi,

Hartelijk dank voor alle snelle reacties. In middels heb ik de zorgcoach gesproken en hebben we een machtiging ontvangen om de behandeling in Gent te starten. In eerste instantie waren we pas op 18 mei aan de beurt maar gelukkig kan ik door een andere afspraak die niet doorging al op 5 maart komen. Echter moet ik dan al om 08.00 in het ziekenhuis zijn. Gezien het fileleed op maandag ontkom ik er niet aan een overnachting van zondag op maandag in Gent te boeken. Zijn dit nog onkosten die vergoed worden?

Alvast bedankt!

Community Manager

Ik kan kort en bondig zijn @Paatty: er is geen vergoeding voor verblijfskosten van de nacht vóór de start van de behandeling. We hebben wel een vergoeding voor mensen die 2 of meer dagen achter elkaar naar het ziekenhuis moeten voor een behandeling en die niet opgenomen worden in het ziekenhuis. Dan kun je de nacht tussen 2 behandelingen in vergoed krijgen. De nacht vóór de start van de behandeling wordt ook dan niet vergoed. Je kunt het natuurlijk wel zelf regelen (en betalen). Want ik kan me natuurlijk heel goed voorstellen dat het fijn is om alvast in de buurt van het ziekenhuis te zijn als je al vroeg een afspraak hebt.