IUI, IVF en ICSI: Hoe zit het met de verzekering?

Voorbijganger

Beste mensen,

Helaas kan ik zo goed als niet via de normale manier zwanger raken.
Nu komen de volgende behandelingen ter sprake:

IUI, IVF en ICSI.
Nou heb ik een Basis Budget bij jullie.

En wil weten wat er allemaal verzekerd word.

We hebben jullie site al goed doorgelezen.
Maar klopt het volgende?

Dat dit van je Basis Budget verzekering vergoed word?

Als ik het goed begrijp geld voor IUI behandelingen dat dit volledig word vergoed?

Bij een IVF behandeling word het voor 3x vergoed. Tot max 5x?

Hoe zit het bij een ICSI behandeling geld daar ook 3x voor?
Bij een basis Budget word dit alles dan helemaal vergoed?

En betaal ik dus alleen mijn eigen risico?

Hoor graag wat terug zodat ik en mijn partner weten waar wij aan toe zijn.

Mvg Nancy

IUI, IVF en ICSI: Hoe zit het met de verzekering?

12 ANTWOORDEN

Re: Hoe zit het met de verzekering

Webcare
Webcare

Goedemorgen Nancy, wat goed dat je om duidelijkheid vraagt!
Vruchtbaarheidsbehandelingen worden vergoed uit de basisverzekering. Je betaalt wel het eigen risico.
Aan IUI zit geen maximum aantal behandelingen. 

Voor IVF en ICSI worden in totaal drie pogingen vergoed. 
Je kunt naar een zorgaanbieder die een contract heeft voor de Basis Budgetpolis. Die vind je hier in de Zorgzoeker. Pas wel even je woonplaats aan, ik heb nu Amsterdam ingevuld omdat ik niet weet wij jij woont.
Is het zo duidelijk? Ik wens jullie heel veel succes met de behandelingen.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: IUI, IVF en ICSI: Hoe zit het met de verzekering?

Fanatiekeling

Let op: dit is voor beide behandelingen samen. 

PS. Maar in het geval er een doorgaande zwangerschap tot stand komt ( die daarna door een miskraam verloren gaat), dan begint de telling weer van voor af aan. Dus stel dat je bij de tweede poging zwanger wordt en dat je dan 10 weken zwanger bent geweest, dan is de volgende poging weer nummer 1. ( 10 weken ongeveer, ik weet het niet exact).

"QUOTE: Voor IVF en ICSI worden in totaal drie pogingen vergoed."

PS. Doordat je de basis Budget hebt , kun je bij minder ziekenhuizen terecht. Als het goede ziekenhuis er niet bij zit ( je moet wel vertrouwen hebben!), kun je volgend jaar beter van type zorgverzekering wisselen. Helaas kun je nu niet meer wisselen van type zorgverzekering.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Hoi,

Beide super bedankt voor jullie reacties!

Maar ik begrijp dat er maar een aantal ziekenhuizen zijn waar we dan terecht kunnen?

waar deze vergoeding regel is.

Wij wonen in Hilversum. 

Mvg Nancy

Webcare

Hoi Nancy, kan me voorstellen dat je wilt weten waar je terecht kunt. De Zorgzoeker moet nog gevuld met de informatie waar je terecht kunt in 2018. Wordt nog aan gewerkt!

Natuurlijk helpen we je intussen verder zodat je weet waar jij naar toe kunt. Bel hiervoor even met onze Zorgcoach

tel  071 - 364 02 80 Op werkdagen van 08:00 - 18:00 uur.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Kim

1. Ik dacht dat de ziekenhuizen die aan Budget- verzekerden zorg bieden, al lang bekend waren? Daar is toch ook een (pdf-)lijst van? Klopt dat en kun je deze geven?

2. Kun je bij het zoeken in de zorgzoeker zoeken op het gewenste ziekenhuis, zonder de specifieke zorg op te geven? Ik zie bijvoorbeeld dat ISALA Zwolle gecontracteerd is als Budget ziekenhuis. Hoef ik dan niet apart te controleren of ze voor ivf gecontracteerd zijn?  NB ik vind dit lastig,  want ik weet niet welke medische term ik daarvoor zou moeten gebruiken.

3. En ik begrijp ook niet waarom ZK in de laatste reactie zegt dat de Zorgzoeker nog gevuld moet worden?

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Feina, 

Goede vragen die je stelt. Ik ga het helemaal uitzoeken en kom hier maandag op terug. 

Groetjes, Sylvana

Webcare

Hoi Nancy en Feina,

Zoals beloofd kom ik terug op de vragen over de vergoeding voor IVF.

1. De geselecteerde ziekenhuizen voor de Basis Budget verzekering zijn bekend. Hier vind je de lijst.

2. Voor IVF behandelingen krijg je 100% vergoed bij alle reguliere gecontracteerde ziekenhuizen. Het maakt dus niet uit of je Basis Budget verzekerd bent. Je kunt bij alle ziekenhuizen terecht die gecontracteerd zijn voor de IVF behandeling. Dit is dus andere informatie dan je eerder gekregen hebt. Onze excuses hiervoor.

@Feina Je vraagt waarom de Zorgzoeker nog niet bijgewerkt is met de informatie over de contractering voor IVF.
We zijn nog de puntjes op de i aan het zetten, voordat alle gecontracteerde ziekenhuizen voor de IVF behandeling in de zorgzoeker komen.
Onze Zorgcoach kan je verder helpen, zodat je weet bij welk ziekenhuis je terecht kan voor de behandeling.
Zodra de Zorgzoeker is bijgewerkt, laat ik dat jullie hier weten.

Groetjes, Sylvana

Voorbijganger

Bedankt voor het antwoorden!

Ik weet dan voldoende!

Mvg Nancy

Fanatiekeling

In de zorgzoeker is IVF 2018 nog niet te vinden. ( zie bijlage).  

@Nancy32 zegt dat ze voldoende weet. Maar ik denk dat de informatie onvolledig is. Als ZK nog moet invullen welke ziekenhuizen IVF zorg mogen leveren ( ook voor de Basis Zeker verzekerden), dan geeft de lijst van Budget-ziekenhuizen (  https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/Paginas/Basis-Budget-zieke...  ) niet voldoende informatie. 

Eigenlijk moet de IVF zo snel mogelijk plaatsvinden. Dus vertraging doordat de contractering nog niet rond is , is onacceptabel. @SylvanaB:  Wat zijn ook al weer de regels in deze situatie? Mag Nancy wel een afspraak maken bij een ziekenhuis dat vorig jaar nog een contract voor IVF had ( zie bijlage lijst 2017). (En krijgt ze dan volledige vergoeding, ook als later blijkt dat het ziekenhuis geen contract met ZK heeft afgesloten?).

Groet, Feina.

Webcare

Goed punt Feina, de informatie op de website is nu nog onvolledig en daar zijn we ons van bewust. Het is nu zaak dat de Zorgzoeker zo snel mogelijk gevuld wordt.

Dit betekent niet dat de contractering niet rond is, want dat is het wél. De informatie is alleen nog niet goed terug te vinden op de website. 

Onze Zorgcoach is hiervan op de hoogte en kan alle informatie over de gecontracteerde IVF ziekenhuizen delen met Nancy. Bel hiervoor op 071 - 364 02 80, op werkdagen van 08:00 - 18:00 uur.

Webcare

@nancy en @Feina, een update. De Zorgzoeker is bijgewerkt met de contractering ziekenhuizen voor IVF in 2018.

Voorbijganger

Hallo,

Mij en mijn man net een kliniek gevonden in België, First Egg Bank. Zal gaan er voor een tweede advies. Helaas is de verzekering dekt niet alles. Uiteraard zal het steeds duurder als je nodig hebt om een test te maken helemaal opnieuw. Ik zal contact met hen snel mezelf en vraag hen over de prijzen. Voor het geval u zou willen sturen ze een bericht met uw persoonlijke vragen u een kijkje nemen op hun website http://www.First-Egg-Bank.com/ Good luck!