Condooms als anti-conceptie vergoed?

Starter

Beste allen,

Worden condooms vergoed vanuit de verzekering? Ik ben aanvullend 1 ster verzekerd en gebruik ze voor niet-medische redenen, maar puur waarvoro anti-conceptie bedoeld is.

Met vriendelijke groet,

Roy

• Hulpmiddelen
  • Zwangerschap

Condooms als anti-conceptie vergoed?

4 ANTWOORDEN

Re: Condooms als anti-conceptie vergoed?

Bezoeker

Lijkt me toch iets wat zelf te vinden moet zijn...

Polisvoorwaarden downloaden en zoeken maar.

Wat ik vind is dit: https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/anticonceptiva-vanaf-21-jaar

En daar wordt het condoom niet genoemd. Het antwoord op je vraag zou derhalve "nee" luidden.

Community Manager

@roy1990 Wat Petro zegt klopt. Er is geen vergoeding mogelijk voor condooms. Als je de precieze reden wil weten waarom we ze niet meer vergoeden moet ik dat even voor je navragen. 

Starter

Dankjewel voor jullie respons. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de precieze reden, waarom condooms niet vergoed worden.

Zou je dat voor me willen navragen?

Community Manager

@roy1990 De reden dat we condooms niet meer vergoeden is dat de kosten niet zo hoog zijn dat ze onoverkomelijk zijn voor een verzekerde. Een verzekerde kan deze kosten volgens ons zelf betalen. De AFM (blz. 8) spoort ons aan om kritisch te blijven kijken naar onze aanvullende verzekeringen. Condooms kunnen we niet kostenefficiënt aanbieden.

Bij anticonceptiva (boven 18 jaar) kijken we daar op dit moment anders tegenaan. Een anticonceptivum is een medicijn dat (de eerste keer) alleen op recept verkrijgbaar is en dat ook ingezet kan worden voor andere doeleinden dan alleen als voorbehoedsmiddel. Daarnaast zijn er ook risico's aan verbonden, bijvoorbeeld bij een overgevoeligheid voor bepaalde hormonen.