aanvullende verzekering

Bezoeker

Hallo,

Ik denk erover mijn 3 sterren verzekering en mijn tandarts verzekering om te zetten in Basis Exclusief. Dat zou mij een hoop geld per maand schelen. Ik  ben chronisch ziek en heb 2 kinderen.  Mijn eiger risico wordt helemaal gebruikt. Ik heb fysio voor chronisch zieken. Ik heb een goed gebit.

Als ik nu de 3 sterren en de tandarts verzekring opzeg en ik krijg spijt, kan ik ze dan weer gemakkelijk activeren? 

aanvullende verzekering

9 ANTWOORDEN

Re: aanvullende verzekering

Fanatiekeling

Je moet onderscheid maken tussen de basisverzekering ( die verplicht is) en de aanvullende verzekeringen. 

Ik begrijp dat u de aanvullende verzekeringen gaat opzeggen? 

En heeft u nu al de basisverzekering Exclusief? De basisverzekeringen hebben de namen 

Basis Budget = budget: weinig ziekenhuizen

Basis Zeker = natura

Basis Exclusief = restitutie

in volgorde  van goedkoop naar duur. 

PS. U vraagt of u de aanvullende verzekeringen later weer kan nemen. Het antwoord is:

Dat is mogelijk, maar alleen per 1 januari en u kunt tot uiterlijk 31 januari beslissen. 

Wat Zilveren Kruis in de toekomst met medische acceptatie gaat doen, is niet bekend. Als volgend jaar medische acceptatie zou worden ingevoerd op de driesterren aanvullende verzekering, dan wordt u vermoedelijk niet geaccepteerd. 

Een probleem is wel de ( toekomstige?) orthodontie van de kinderen. Die wordt tot een hoog bedrag uit de gewone aanvullende verzekering vergoed. 

En als u de aanvullende verzekeringen opzegt, kunt u ook nadenken over de overstap naar een goedkopere basisverzekering.

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ha Sanja, 

Ik begrijp jouw dilemma. Wat betreft de medische acceptatie, zijn er momenteel geen acceptatieregels voor de gewone aanvullende verzekering. Voor de aanvullende verzekering met 4 sterren was dit in het verleden wel het geval, maar tegenwoordig niet meer. Voor de aanvullende verzekering met 3 sterren hebben we nooit een medische acceptatie gehad. Feina heeft natuurlijk gelijk dat hierin in de toekomst altijd iets zou kunnen veranderen maar ik verwacht niet dat dit voor de aanvullende verzekering met 3 sterren zal gebeuren. 

Op de tandartsverzekering is er pas vanaf 3 sterren sprake van echte medische selectie. Aangezien je aangeeft dat je een goed gebit hebt, verwacht ik niet dat je momenteel een verzekering met 3 sterren hebt. Jij zult dus altijd tegen die selectie aanlopen als je besluit om toch een 3 sterren tandartsverzekering af te sluiten. Er wordt dan gekeken naar behandelingen die je hebt gehad in het verleden ( bv: heb je meer dan 10 kronen?  ), of behandelingen die je verwacht ( een kroon, brug of wortelkanaalbehandeling? ). De 3 sterren tandartsverzekering kan op basis daarvan worden afgewezen. Bij het afsluiten van de 2 sterren tandartsverzekering is het alleen van belang dat je het jaar ervoor minimaal 1x op controle bent geweest om die te mogen afsluiten. 

Ik denk dat voor jou vooral van belang is om te kijken of je er nu goed aan doet om de aanvullende verzekering helemaal te stoppen. Vergoedingen om even goed naar te kijken zijn zoals Feina al aangaf orthodontie, maar bijvoorbeeld ook volledige vergoeding van spoedeisende hulp in het buitenland, de vergoeding van de eigen bijdrage op medicijnen ( tot €750,-) , en toch ook fysiotherapie. 

Voor de volledige vergoeding van spoedeisende hulp in het buitenland heb je al genoeg aan de allerlaagste aanvullende verzekering ( basis plus module ) en hetzelfde geldt voor de vergoeding van eigen bijdrage op medicijnen ( hier maak je alleen gebruik van als je bij de apotheek moet bijbetalen voor bepaalde medicijnen. Je kunt die nota's dan bij ons indienen ). Wat betreft de fysiotherapie, heb nu weliswaar een chronische indicatie, maar het zou kunnen dat je om andere reden ook fysiotherapie nodig hebt. Hier zou je dan een aanvullende verzekering voor nodig hebben. Ook hier zou ik nog even goed naar kijken. 

Kan je hier mee verder Sanja? 

Groetjes, 

Wim 

Bezoeker

Voor de tandarts heb ik wel 3 sterren verzekering ivm met mijn 2 kinderen. De oudste heeft het afgelopen jaar een beugel gedragen en heeft nu een perfect gebt.

Mijn jongste is pas 7 jaar en voorlopig niet aan een beugel toe.

Ik wis trouwens niet da je met een drie sterren verzekering je medicijnen kan declareren. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ga ik nu dus meteen doen.

Mijn 3 * verzekering:  Sommige mede-patienten hebben geen sterren en zijn tevreden. Afijn. Ik heb nog even om erover na denken.

Dank voor de reactie

Bezoeker

Voor de gewone verzekering heb ik dus ook nog steeds 3 sterren. IK heb niets opgezegd.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ha Sanja, 

Jammer om te lezen dat je de tandartsverzekering met 3 sterren voor de kinderen hebt afgesloten. Dit had niet gehoeven, want kinderen zijn automatisch voor de tandarts verzekerd vanuit de basisverzekering. Pas als ze 18 worden dienen ze zelf een tandarts verzekering te hebben ( tenminste áls je dit überhaupt wilt verzekeren op die leeftijd ). 

Als jij stopt met de tandarts verzekering met drie sterren, en je wilt dezelfde tandartsverzekering weer terug, dan krijg je dus te maken met die medische acceptatie. De vraag is echter of jij voor jezelf zo'n drie sterren verzekering überhaupt nodig gaat hebben. Sta hier nog even bij stil. 

De gewone aanvullende verzekering met 3 sterren zou je dus in de toekomst nodig kunnen hebben voor orthodontie van je jongste. Nu is voor het afsluiten ervan en het gebruik maken van orthodontie geen medische acceptatie, of bijvoorbeeld een wachttijd.  Of we hier in de toekomst anders mee om zullen gaan, daar kan ook ik alleen maar naar gissen. 

Ik wens je heel veel succes met je keuze. Ik hoop dat nu in ieder geval genoeg informatie hebt om een keuze te kunnen maken. 

De nota's van eigen bijdrage op medicijnen zien we graag tegemoet. Je vindt de vergoeding overigens hier op onze website. Kijk nog even goed na of het om eigen bijdrage gaat en niet om iets anders: 

www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Geneesmiddelen-medicijnen.aspx

Groetjes, 

Wim 

Fanatiekeling

@Sanja,

ik krijg de indruk dat het nogal verwarrend is. 

- een tandartsverzekering is niet nodig voor de kinderen. Als je die zelf afsluit, krijgen de kinderen deze niet

- orthodontie voor de kinderen gebeurt vanuit de gewone aanvullende verzekering, dus niet de tandartsverzekerng

Laat je niet opjagen. Ik lees uit jouw verhaal dat je zelf een basisverzekering hebt met drie sterren aanvullende gewone verzekering. Je kunt die wel opzeggen en over een paar jaar de aanvullende verzekering weer "aan"zetten ( mits noodzakelijk voor de orthodontie van de jongste). Je kunt nu alvast opzeggen. Een nieuwe verzekering hoef je pas uiterlijk 31 januari afgesloten te hebben ( met ingangsdatum 1-1-2018). 

De apotheek-rekening kan alleen ingediend worden als het gaat om de zogenaamde " eigen bijdrage". Dit is een bedrag dat je in de apotheek moet betalen als het medicijn duurder is dan het door de overheid vastgestelde basisbedrag. Dit geldt niet voor adhd medicijnen. ( lagere terugbetaling). Je kunt ook de rekeningen van de afgelopen drie jaar nog indienen. 

PS Waarom de Basis Exclusief ?

Groet, Feina.

Webcare

Hoi @Sanja, is het handig als ik je even bel zodat we samen al je vragen doorlopen en ik je polis erbij pak? Zoals @Feina zegt lijkt het niet helemaal duidelijk voor je en we kunnen beter in gesprek gaan dan een heen- en weer berichten. We kunnen samen je polis naar wens maken voor 2018.

Stuur je mij een privébericht met je postcode, geboortedatum, relatienummer en je 06?

Hoor graag van je,

groet

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Ja dat is goed. Hoe moet ik een prive bericht sturen? Vandaag zit ik trouwens krap in mijn tijd. Morgen is beter.

Community Manager
Community Manager

Hallo @Sanja,

Je kunt een privebericht naar Pauline sturen via deze link: privébericht

Groet,

Jan