Zorgkosten nog niet zichtbaar in MijnZilverenkruis

Uitblinker

hoi, 

ik zat eens te kijken in mijnzorgkosten en het valt mij op dat er nog altijd geen zorgkosten zijn dit jaar. 

vorig jaar stonden er om deze tijd toch echt al de kosten voor de huisarts op en de kosten voor mijn medicatie zie ik ook niet terug in het overzicht. 

werkt het dit jaar anders bij jullie of gaat er ergens iets mis?

• Zilveren Kruis Online

Zorgkosten nog niet zichtbaar in MijnZilverenkruis

14 ANTWOORDEN

Re: nog altijd geen info in mijnzorgkosten??

Medewerker

Beste Diadino24,

Bedoel je het eigen risico voor 2015?

Voor de huisarts betaal je geen eigen risico, voor je medicatie wel.

Het kan zijn dat je apotheek nog geen nota heeft verstuurd.

Mocht de apotheek de nota declareren en het eigen risico is nog niet (volledig) verbruikt, krijg je een declaratie overzicht met je verbruikte zorgkosten.

Dan is het ook zichtbaar op mijnzilverenkruis.

Moderator

He Diadino,

kosten die niet onder het eigen risico vallen staan wel in Mijn Zilveren Kruis onder Mijn Zorgkosten.

Vaak zie je begin februari wel het abonnementstarief van je huisarts (op 1 januari). Het kan zijn dat jouw huisarts de nota nog niet heeft gedeclareerd. Ik kan het even voor je nakijken. Stuur dan een privéberichtje met je gegevens of neem contact op met een van onze collega's. 

Het klopt overigens dat je geen eigen risico betaalt voor het bezoek aan de huisarts, zoals Saskia1 aangeeft. 

Ken je ook ons kennisbankartikel over het inzien van je zorgkosten in Mijn Zilverenkruis

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

hoi sophie,

PB is onderweg.

hoi saskia,

als ik schrijf mijnzorgkosten dan bedoel ik echt niet mijn eigen risico Smiley Vrolijk

de zorgkosten van de apotheek zijn van 28 januari, ik ka me niet voorstellen dat ze zo lang over de declaratie gaan doen.

de kosten van de huisarts zijn 8 verschillende posten (periodieke modules, ketenzorg, kwartaalabonnement) totaal ruim €100 en de afgelopen jaren altijd op de 1e van het nieuwe kwartaal genoteerd in mijn zorgkosten.

bijkomend vraagje, er staan 6 verschilende periodieke modules gedeclareerd in voorgaande declaraties, weet je waar deze voor staan? ik mag toch wel aannemen dat ZK weet voor welke modules er betaald wordt??

vriendelijke groet,

mike

Medewerker
Hoii Mike, zorgkosten kan eigen risico zijn vandaar mijn vraag. Er zijn afspraken gemaakt met de apotheek dat zij binnen een bepaalde termijn de nota's moeten declareren. Dat kan dus een paar maanden later zijn na datum van afnamen.

Moderator

Hi Mike,

Om nog even terug te komen op je vraag over de periodieke modules die gedeclareerd worden. Dit kunnen verschillende modules zijn. 1 duidelijke is het inschrijf tarief wat de huisarts elk kwartaal declareert. Verder betalen wij de huisarts toeslagen voor het meedoen aan projecten en verbetertrajecten van de zorg voor zijn patiënten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aanbieden van spreekuur in de avond, de aanwezigheid van een praktijkondersteuner etc. 

Wanneer je exact wilt weten wat er voor jouw is ingediend dan kunnen wij dit voor je nakijken.

Was dit de informatie waar je naar op zoek was Mike?

Uitblinker

hoi, vandaag even bij de apotheek langs gelopen en volgens hun gaat het declareren dit jaar een stuk moeilijker dan vorig jaar.

vorig jaar werd iedere handeling gelijk afgesloten met een declaratie, nu komt er alleen nog maar een kwitantie uit de computer gerold die ze dan "handmatig" weer moeten indienen.

8 februari hebben ze de declaratie van 28 januari pas ingediend, zou er nu dus bijna op moeten staan.

Uitblinker

hoi michelle,

verdeelt over 3 declaraties staan 8 verschillende posten.

kwartaal abonnement huisarts €14,61 (duidelijk)

Go diabetes bv €76,75 (praktijkondersteunster?)

periodieke module (ketenzorg?) €5,74

en dan nog 5 periodieke modules  van €1,88 €0,32 €2,96 €0,50 €3,99

eerste 3 verklaarbaar, laatste 5 weet ik niet waarvoor ze staan, jij wel??

groet mike

Moderator

Mike ik heb je een prive berichtje verzonden met uitleg n.a.v. je relatienummer. Heb je vragen? Stel ze uiteraard gerust!

Uitblinker

hoi michelle, 

een beetje laat, maar ik heb je PB gelezen en is allemaal wel duidelijk.

toch nog even over de apotheek en declaraties.

vandaag was ik weer medicatie halen in de apotheek en heel raar, maar de kosten van 28 januari staan nog altijd niet op het overzicht van mijnzorgkosten/zorgverbruik.

even wat gekletst met de medewerker daar en hetlijkt wel of de manier van declareren erg verandert is sinds vorig jaar of dat er iets heel erg fout gaat in de manier van declareren.

ik kan mij niet voorstellen dat ze zo veel werk hoeven te hebben aan alle declaraties.

vorig jaar ging alles direct digitaal jullie kant uit en nu moet alles via een omweg, handmatig gedaan worden.

het is dat de apotheek meeleeft met de klanten, anders zou het zo zijn dat iedereen eerst zelf moet betalen en daarna alles zelf zou moeten declareren. da tkan toch niet de bedoeling zijn??

kun jij mij vertellen wat de normale, gangbare manier van declareren hoort te zijn voor een apotheek met een IDEA contract met jullie??

vriendelijke groet mike

Fanatiekeling
Ik heb ook behoefte aan meer uitleg over de de laraties van mijn huisarts. Is het misschien mogelijk om de meest voorkomende codes uit te leggen op de website of de community?

Het is immers van belang dat bijvoorbeeld een diabetes patient weet wat dit " GO diabetes" inhoudt. Er zijn namelijk diabetici die afzien van begeleiding door de huisarts en dan zou dit bedrag ook niet gedeclareerd mogen worden. En alle andere kleine postjes zou ik ook wel graag weten. Tenslotte betaal ik daarvoor zelf ( via de zorgverzekeraar).
Groet, Feina.

Moderator

Hi Mike,

Ik heb even voor je gebeld naar onze declaratie afdeling. Zij konden mij het volgende vertellen:

De apotheek dient maandelijks alle declaraties in. Hier zijn scherpe afspraken over gemaakt. Dit doen zij digitaal. Al deze declaraties worden bij binnenkomst gecontroleerd. Vervolgens moeten deze declaraties 'ingelezen' worden in onze systemen zodat deze verwerkt kunnen worden en uiteindelijk terecht komen in 'Mijn Zilveren Kruis' en er declaratie overzichten kunnen worden verzonden. Wanneer jij op 28 januari bij de apotheek bent geweest en medicatie hebt meegekregen kan het inderdaad kloppen dat dit nu nog niet zichtbaar is in ‘Mijn Zilveren Kruis’ Door de verwerking en het inlezen gaat hier wel een tijdje overheen.

Dit is het standaard proces maar het klinkt alsof jouw apotheker meer stappen moet doorlopen. Ik ben erg benieuwd naar deze stappen en in welke situatie deze zich voordoen. Ik zou het heel erg leuk vinden als de apotheker deze informatie zou willen delen op de community in dit topic. Zou hij/zij daar denk je voor open staan? Ben erg benieuwd!

@Feina Wat een goed voorstel! Dit zou een mooi artikel zijn voor op de kennisbank van de community. Wat je kunt doen is dit topic zelf nomineren voor een kennisbank artikel. Rechts bovenin dit topic staat: ‘onderwerpopties’ Wanneer je hier op klikt krijg je een menuutje en is 1 van de opties: ‘topic nomineren voor de kennisbank’ Wij zullen dan bekijken of we vanuit het topic een mooie samenvatting en verzameling van informatie kunnen maken. Zo wordt de informatie op de kennisbank voor iedereen inzichtelijk.

Fanatiekeling
Ik vind dat jullie hier zelf een kennisbank artikel van moeten maken. Ik ben toch al duidelijk genoeg geweest.
Groet, Feina.

Medewerker

Het nomineren van een bericht voor een Kennisbank artikel betekent dat je een bericht aanlevert en  niet dat je het kennisbank artikel zelf hoeft te schrijven. Met het nomineren bedoelen we dat je daarmee aangeeft dat jij het handig  en prettig zou vinden dat deze informatie in een duidelijk overzicht komt te staan.  De kennisbank is de plek op de community waar informatie die vooral is aangedragen door onze communityleden wordt samengevoegd tot één overzichtelijk artikel. Op deze manier ontstaat er een bron aan informatie die voor iedereen makkelijk vindbaar is.

Wanneer er informatie genomineerd wordt die duidelijk en juist is kan de gehele tekst integraal overgenomen worden. Op die manier is niet alleen de informatie door leden aangedragen maar staat het ook in de taal geschreven die community duidelijk vindt. Ontbreekt er informatie of is de taal niet geheel duidelijk, dan kunnen we de tekst enigszins aanpassen.

Uitblinker

GO diabetes staat voor www.ghogo.nl/diabetes

de organisatie die hier in het gooi de zorg verzorgt op het gebied van o.a. diabetes

via deze organisatie wordt dus de POH ingehuurd die de periodieke onderzoeken en de zorg voor mensen met o.a. diabetes uit handen neemt van de huisarts

POH kan op deze manier dus met diverse huisartsen werken om een fulltime baan te hebben

handiger dan een assistente die omhoog geklommen is zoals ik bij een eerdere huisarts had, die had gewoon te weinig kennis om het echt goed te doen