Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Moderator

In Mijn Zilveren Kruis kun je de laatste jaren steeds meer zelf regelen en bekijken. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van je zorgverbruik of het aanvragen van een betalingsregeling. En we zijn nog niet klaar. Daarom zijn we benieuwd wat jij nog meer online wil zien en regelen.

 

Kortom: wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

15 ANTWOORDEN

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Nieuwkomer

Ik wil op het declaratieoverzicht kunnen zien waarvoor de betaling aan de zorgverleners is gedaan in plaats van de vage omschrijvingen die je nu zit. Tevens wil ik de facturen kunnen zien die de zorgverleners hebben ingediend. Ik ben de smoesjes aan de telefoon behoorlijk zat. Ik wil "in control" zijn, want jullie als verzekeraar betalen alle en controleren niets!

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Moderator

Hoi Willem, bedankt voor je reactie. Je komt zo te lezen met twee ideeën.

- De omschrijvingen. Wanneer zijn deze voor jou duidelijk? Gaat het bijvoorbeeld om het tonen van meer details? Of andere termen? 

- Inzien van de facturen zorgverleners. Goed om te weten is dat sommige zorg niet via een nota wordt ingediend. Bijvoorbeeld ziekenhuiszorg. Via een elektronisch systeem geeft het ziekenhuis de declaratiecode door. Aan de hand van deze code geven we op Mijn Zilveren Kruis extra informatie over de behandeling. 

Wat me opvalt is dat controle de reden is dat je met deze voorstellen komt. Je geeft aan dat wij als zorgverzekeraar niets controleren. Is het ergens een keer mis gegaan? Lees op deze pagina wat wij als zorgverzekeraar aan controle doen. 

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Geregelde bezoeker

De afrekeningen zijn niet altijd even duidelijk. Zo staat er bijvoorbeeld " Verstrekkingen apotheek" maar welke verstrekking voor welk medicijn staat er niet bij. Dat kan ik aan de in mijn bezit zijnde medicijnen natuurlijk wel helder krijgen maar als er zo 4 verschillende verstrekkingen zijn kan ik toch niet bepalen wat een medicijn heeft gekost en of dat, zoals vaak het geval is, verschilt van de prijs die eerder werd berekend. Als je daar dan achteraan gaat zoals ik 1 keer heb gedaan word je door de apotheek en ZK van het kastje naar de muur gestuurd met als gevolg een telefoonrekening, ergernis zonder oplossing. Als dat om bedragen gaat nadat het eigen-risico is verbruikt doe je het -dom-dom, voor het ZK die er vervolgens de schouders over ophaalt. IK controleer dus niets meer. Verder heb ik onlangs door een nieuwe rekening geprobeerd om "in te breken" in een al lopende betalingsregeling maar daar geen ingang voor gevonden. Ik kon bovendien de datum van afschrijven niet veranderen zodat ik even "rood" kwam te staan met een kleine rente berekening als gevolg!! Op de 20e van een maand is te kritisch en zou u als onwenselijk duidelijk hebben kunnen zijn aan de hand van de lopende regeling.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Nieuwkomer

De verzekeringen staan op mijn naam. Maar mijn vrouw regelt alles. Zij kan niet inloggen, tenzij ze mijn digid gebruikt. En dat is vanwege de bevestiging via mijn mobiel natuurlijk extreem onhandig.

Kortom: maak het mogelijk dat meer dan één persoon kan inloggen. 

Joop Ringelberg

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Moderator

@WimKoerten Hoi Wim, duidelijk punt dat je meer inzicht wil zodat je ook zelf kan controleren of een nota klopt. Ik ga navragen wanneer het mogelijk wordt om via 'Mijn Zilveren Kruis' de nota's van de apotheek wel in te kunnen zien. Wat betreft de betalingsregeling, als er al een betalingsregeling loopt is het inderdaad niet mogelijk om in 'Mijn Zilveren Kruis'  deze samen te voegen met de lopende betalingsregeling. Daar kan je wel even over bellen en dan bekijkt één van mijn collega's wat de mogelijkheden zijn. De incassodatum kan je trouwens wel zelf aanpassen in 'Mijn Zilveren Kruis'. 

@JoopRingelberg Je kan je vrouw wel machtigen om jouw gegevens in te zien. Wellicht is dat een oplossing die werkt?

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

 Bewerkt 
Nieuwkomer

Al eerder gezegd: De afrekeningen zijn niet altijd even duidelijk. Zo staat er bijvoorbeeld "Verstrekkingen apotheek" maar welke verstrekking voor welk medicijn staat er niet bij. Ik heb ook gehoord dat apotheken 'advies/gesprek' in rekening mogen brengen. Dit zie ik niet gespecificeerd staan.

 

Ik ben bij een specialist geweest, maar heb na 2 maanden nog niks over de kosten gehoord. Dit zou ik graag eerder willen weten.

 

Met je mobiel indienen van declaraties is erg fijn!

 

Jammer dat ik eerst lid moet worden van deze community voordat ik kan reageren. Als je graag reacties wilt, zou ik dit laagdrempeliger maken. Een linkje op de welkomstpagina doet het trouwens niet, zie bijlage.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Voorbijganger

Over niet duidelijke rekeningen: Ik kreeg een overzicht en daar stond 7 keer "Laboratorium Onderzoek" op, allemaal met andere bedragen. Ik heb daarover geklaagd. Ik kreeg een helpdesk persoon aan de telefoon die heeft uitgelegd dit als gevolg van de privacy wetgeving niet uitgebreider kon. Dat is natuurlijk gelul, want je kan het alleen maar zien als je bent ingelogd met DigiD en daarmee vervalt de privacy issue. Daarna werd gemeld dat als ik het wilde weten dat je dan de nummers die erbij staan kunt opzoeken bij de zorgautoriteit (dat is op z'n minst niet erg gebruikersvriendelijk). Dit kan simpel opgelost worden binnen de automatisering. Zet er een IT-er op en het is in korte tijd geregeld (ik ben zelf IT-er, dus ik weet waarover ik praat), en dan hoef je ook geen lul-smoes meer te houden.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Starter

Ik waardeer de film op Youtube waarin wordt uitgelegd hoe Mijnzilverenkruis werkt. Deze filmpjes mogen van mij wel meer gemaakt worden. Verder ziet alles er netjes en overzichtelijk uit, dus ga zo door!

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Starter

De reactie of kosten wel of niet worden vergoed is niet altijd duidelijk. Ik weet graag welke kosten worden vergoed vanuit de basis of aanvullende verzekering. Dit om jaarlijks te beoordelen of de aanvullende verzekering toereikend is. Een advies van de verzekering zou mij ook helpen!

Daarnaast heb ik de mogelijkheid om ziektekosten welke niet worden vergoed deels bij mijn werkgever via het sociaal fonds te declareren. Hier heb ik een duidelijke specificatie voor nodig. Hierin kan het zilveren kruis zich zeker onderscheiden om deze specificaties beschikbaar te stellen voor haar klanten.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Nieuwkomer

Als ik een nota heb ingediend, kan ik alleen zien of het een nota betreft van bijvoorbeeld: 'huisarts', 'overig', 'fysiotherapie', etc. Ik wil hier graag de naam zien van de instantie die mij de zorg heeft verleend, dus de naam van de huisartsenpraktijk, fysiotherapiepraktijk, etc. Alleen de door ZK gehanteerde benaming vind ik vrij ondoorzichtig. Ik ben daardoor verplicht iedere declaratie apart aan te klikken en kan zelfs dan niet zien, om wie het gaat. Het is voor mij alleen te achterhalen aan het bedrag.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

 Bewerkt 
Expert

Hallo, ik ben José en werk op de afdeling online. Samen met een heel team werk ik aan Mijn Zilveren Kruis. Inmiddels is er al veel mogelijk binnen Mijn Zilveren Kruis, maar het kan altijd beter. Ik ben erg benieuwd wat jullie nog missen en wat beter kan.

 

Een aantal onderwerpen waar wij momenteel aan werken:

-          Waar je nu nog medicijngebruik ‘Verstrekking apotheek’ ziet, wordt op heel korte termijn de naam van het medicijn getoond

-          Het is nu niet mogelijk om openstaande rekening voor zorgkosten toe te voegen aan een bestaande betalingsregeling,  dat wordt mogelijk gemaakt

-          Op dit moment worden de gegevens over zorgverbruik, ingediende declaraties en eigen risico op verschillende pagina’s getoond. Gebleken is dat de gezochte informatie daardoor niet makkelijk te vinden is. Daar gaan we iets aan doen. We gaan de informatie bij elkaar op één pagina zetten, waardoor je de gegevens die je zoekt, sneller kunt vinden. Je kunt daarbij ook gebruik maken van een aantal filters, net wat voor jou van belang is.

-          Begin volgend jaar gaan we de homepage van Mijn Zilveren Kruis aanpassen, waardoor de meest belangrijke zaken beter vindbaar zijn. Ook zal er een navigatiebalk worden toegevoegd om snel naar de juiste pagina te navigeren.

 

Bedankt voor jullie suggesties en ideeën tot nu toe. 

 

@Milou

Verstrekkingen apotheek is inderdaad niet heel duidelijk. Dit was al bij ons onder de aandacht. Eind van deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd, zodat je voortaan de naam van het betreffende medicijn ziet.

 

Het klopt dat je vaak even moet wachten op de nota van de specialist. Wij namelijk ook. Dit heeft te maken met de manier waarop de ziekenhuisnota’s werken. Bekijk voor meer informatie deze pagina: Veelgestelde vragen over ziekenhuisnota's

 

“Met je mobiel indienen van declaraties is erg fijn!” Goed om te horen! Fijn dat dit voor jou goed werkt.

 

@RobJ

Dit is een herkenbaar item. Bij bloedonderzoek wordt vaak op meerdere ziektes gecontroleerd. Deze worden allemaal apart als lab onderzoek geregistreerd in het systeem wat wij gebruiken om Mijn Zilveren Kruis te vullen. Ik zal met mijn collega’s bekijken of die gegevens ook anders te registreren zijn in dat systeem.

 

@jmdijk

Dank voor de complimenten! Waar zou je nog meer filmpjes van willen zien?

 

@BenG67

In Mijn Zilveren Kruis op het polisoverzicht staat een link ‘Zoek vergoedingen’. Als je daar op klikt, ga je naar een vergoedingen pagina waar je alle vergoedingen kunt vinden. Omdat je daar via Mijn Zilveren Kruis bent gekomen, weten we welk pakket je hebt en wordt dat ook bij de vergoedingen getoond. 

 

“Een advies van de verzekering zou mij ook helpen!”  Bedoel je een soort pakketadvies? Daar zijn we namelijk mee bezig. Volgende maand komt een betere pakketkeuzehulp op de website. Vanuit Mijn Zilveren Kruis kun je daar naar toe door een nieuwe knop ‘Past mijn pakket nog’. Als je daar naar toe gaat, kun je aan de hand van een aantal vragen bepalen welk pakket het beste bij je past. Je ziet daar wat de vergoedingen per pakket zijn en wat het verschil in premie is. Je kunt dan ook meteen je pakket wijzigen.

 

Met betrekking tot de specificatie van afgewezen zorgkosten: Ik weet dat een soort gelijk overzicht ook nodig is voor belastingaangifte. Daarom staat er op de detailpagina van zorgverbruik een optie ‘Print zorgverbruik’. Je hebt dan de keuze om een PDF op te slaan of uit te printen. Op de PDF staan alle gemaakte zorgkosten van dat betreffende jaar. Dit is er niet specifiek voor alleen afgewezen zorgkosten, maar bevat een overzicht van alle zorgkosten.

Afdeling Online

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Starter

Ik zou nog wel graag filmpjes willen zien over de veranderingen in de zorgverzekering voor 2017.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

Starter

ik zie graag een duidelijker uitleg en verklaring van declaraties; als iets niet wordt vergoed kan ik onvoldoende terug vinden wat de reden is. Op dit moment vraag ik mij af waarom ik aanvullend verzekerd ben, omdat ik niet terug kan vinden wanneer deze verzekering wordt toegepast. Daarnaast heb ik de mogelijkheid dat wanneer ziektekosten niet volledig gedekt worden door mijn verzekering ik een beroep kan doen op het sosciaal fonds binnen de organisatie waar ik werk. Aantonen waarom en welk deel niet wordt vergoed door het Zilveren Kruis is minder duidelijk dan ik voorheen heb ervaren met een andere verzekering.

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

 Bewerkt 
Expert

@amcrooij

Bedankt voor je reactie. Als je naar ‘Mijn zorgkosten’ gaat, kom je op de pagina Zorgverbruik details. Hier zie je een overzicht met alle door jezelf en zorgverleners ingediende declaraties. Op het overzicht zie je niet direct de naam van de zorgverlener, je ziet daar wel het soort zorg (huisartsen, fysiotherapie, etc.) staan. Zodra je een regel openklapt, zie je de naam van de zorgverlener staan.

 

In je reactie lees ik ook het voorstel om alle informatie op 1 pagina te tonen, zonder extra door te klikken. Er is een keuze gemaakt om niet alle informatie in 1x te tonen. Anders wordt het scherm wel erg vol en onoverzichtelijk. Verzekerden die behoefte hebben aan meer informatie kunnen daarom doorklikken voor meer informatie.

 

Ik wil ook nog graag reageren op 2 andere dingen die ik lees in je reactie:

  • Namen die we gebruiken bij zorgsoort: Dat is inderdaad niet voor iedereen altijd even duidelijk. We zijn aan het bekijken of we hier betere termen voor kunnen gebruiken. Wensen en suggesties zijn uiteraard welkom!
  • Niet goed kunnen vinden om wie het gaat (welke zorgverlener): Op de detailpagina van ingediende declaraties kun je dat inderdaad niet zien. Je kunt het wel zien op de detailpagina van zorgverbruik. Op die pagina staan ook de door verzekerde ingediende declaraties. Zoals eerder genoemd zijn we bezig met een geïntegreerd scherm voor zorgverbruik, eigen risico en ingediende declaraties. Dan kan de informatie wel goed gevonden worden.
Afdeling Online

Re: Wat zijn jouw wensen voor Mijn Zilveren Kruis?

 Bewerkt 
Expert

@jmdijk

Ik geef je wensen door aan mijn collega’s die over dit soort filmpjes gaan. Bedankt!

 

@BenG67

Bedankt voor je terugkoppeling. Ik reageer graag op twee punten:

  • Uit welke verzekering komt mijn vergoeding? Op het scherm Zorgverbruik details kun je zien of iets vergoed is uit de basisverzekering of uit een aanvullende verzekering komt. Hiervoor moet je wel de declaratieregels ‘uitklappen’. Voorbeeld:
    tijdelijk.png
  • Waarom is de nota afgewezen?
    De specifieke reden van afwijzing krijgen we helaas niet uit het systeem wat we gebruiken. We willen dit graag anders zien en zijn nu bezig om te onderzoeken hoe we dit kunnen veranderen.
Afdeling Online