Wat is jouw tip om nooit meer je DigiD te vergeten?

Moderator

Verschillende mensen ervaren een probleem met het reageren in het denk mee forum. Daarom zetten we tijdelijk deze vraag ook hier neer, zodat jullie wel je tips kunnen delen. Zodra het probleem met denk mee is opgelost, verplaatsen we deze reacties naar denk mee.

Afgelopen maart was het weer raak: bijna tweehonderdduizend Nederlanders kwamen er vlak voor de belastingaangifte achter dat ze hun DigiD-wachtwoord waren vergeten. Sinds de belastingaangifte het snelst online gedaan kan worden, is het een terugkerend fenomeen; een jaar lang een wachtwoord onthouden blijkt vaak een te zware opgave.

Je DigiD is ook de veilige manier waarmee je kan inloggen op Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je het hele jaar wat aan: je kan je zorgverbruik en declaraties inzien, de stand van je eigen risico en zaken zelf aanpassen waar nodig. Veel klanten zijn hier erg blij mee:
Het is makkelijk te declareren de voortgang is goed te volgen en een snelle uitbetaling - Mevrouw ten Kate

Maar waarom is het onthouden van je DigiD wachtwoord zo moeilijk? Het is toch gewoon een wachtwoord zoals je dat ook voor e-mail of andere website gebruikt.

Hoe onthoud jij je wachtwoord? De eerste 50 handige tips worden beloond met een vrolijke verrassing.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Wat is jouw tip om nooit meer je DigiD te vergeten?

12 ANTWOORDEN

Re: Wat is jouw tip om nooit meer je DigiD te vergeten?

Nieuwkomer
Ik heb mijn gebruikersnaam en wachtwoord gewoon in mijn agenda geschreven. Mocht ik hem dan vergeten omdat ik hem een tijdje niet meer nodig heb gehad, kan ik het daar altijd terug vinden! :-)

Verwijderde account
N/A
Ik heb in mijn mailbox een aparte map met alle wachtwoorden bij elkaar. Eigenlijk hetzelfde als de ouderwetse agenda, maar dan digitaal. Voordeel is wel dat ik het dan altijd bij de hand heb als ik achter de pc zit.

Bezoeker
Dat is niet slim. Paswoorden moet je veilig opbergen en een agenda kun je verliezen met alle gevolgen van dien.

Marcella1989 schreef:
Ik heb mijn gebruikersnaam en wachtwoord gewoon in mijn agenda geschreven. Mocht ik hem dan vergeten omdat ik hem een tijdje niet meer nodig heb gehad, kan ik het daar altijd terug vinden! :-)

Nieuwkomer
Ze opschrijven is geen goede oplossing, een betere is om LASTPASS te installeren en dat te gebruiken.
Het grote voordeel is dat het platvorm overschrijdend is. En gratis!
Ook een prima oplossing is ROBOFORM (niet gratis)

Bezoeker
Ik heb een uur geleden een oplossing gestuurd om keepass te gebruiken, maar ik zie die nog niet

Bezoeker
Ik snap iets niet.
Ik heb een uur geleden een reactie geplaatst met een oplossing om je DIGD te onthouden en zie hem niet.
Ik gebruik namelijk KEEPASS, een gratis te downloaden programma, wat je op een stick kunt zetten en waar je al je gebruikersnamen en wachtwoorden onder beveiliging van 1 hoofdwachtwoord inzet.
Je hebt ze dan altijd bij de hand en middels AUTOTYPE functie, hoef je niets in te tikken, gebeurt automatisch.
Sophie van Zilveren Krui... schreef:
Verschillende mensen ervaren een probleem met het reageren in het denk mee forum. Daarom zetten we tijdelijk deze vraag ook hier neer, zodat jullie wel je tips kunnen delen. Zodra het probleem met denk mee is opgelost, verplaatsen we deze reacties naar denk mee.

Afgelopen maart was het weer raak: bijna tweehonderdduizend Nederlanders kwamen er vlak voor de belastingaangifte achter dat ze hun DigiD-wachtwoord waren vergeten. Sinds de belastingaangifte het snelst online gedaan kan worden, is het een terugkerend fenomeen; een jaar lang een wachtwoord onthouden blijkt vaak een te zware opgave.

Je DigiD is ook de veilige manier waarmee je kan inloggen op Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je het hele jaar wat aan: je kan je zorgverbruik en declaraties inzien, de stand van je eigen risico en zaken zelf aanpassen waar nodig. Veel klanten zijn hier erg blij mee:
Het is makkelijk te declareren de voortgang is goed te volgen en een snelle uitbetaling - Mevrouw ten Kate

Maar waarom is het onthouden van je DigiD wachtwoord zo moeilijk? Het is toch gewoon een wachtwoord zoals je dat ook voor e-mail of andere website gebruikt.

Hoe onthoud jij je wachtwoord? De eerste 50 handige tips worden beloond met een vrolijke verrassing.

Nieuwkomer
Ik heb zoveel wachtwoorden en accounts die ik ook nog eens allemaal regelmatig verander, dus ik heb alles in een spreadsheet gezet. Ik bewaar het op een USB stick zodat niemand erbij kan. Gaat goed.

Starter
Ook ik heb talloze wachtwoorden, zo'n 20 in totaal, die ik in een lijstje naast mijn PC heb liggen. Werkt prima, eens in de zoveel tijd bijhouden en klaar!

Bezoeker
Erg onveilig allemaal.
Als je hetlijstje kwijtraakt, of de stick, dan heb je wel een probleem.
Als de stick niet met paswoord is beveiligd, dan kan iedereen bij je gegevens en erger.
Ik heb keepass, beveiligd met 1 hoofdwachtwoord op de PC en op stick.
Ook nog een stick in de kluis met een briefje met het paswoord.
Geeft me een goed gevoel.

JWV schreef:
Ook ik heb talloze wachtwoorden, zo'n 20 in totaal, die ik in een lijstje naast mijn PC heb liggen. Werkt prima, eens in de zoveel tijd bijhouden en klaar!

Verwijderde account
N/A
Er zijn heleboel manieren om wachtwoorden te onthouden. Hier een tweetal.

Software
Het al eerder genoemde KeePass is een goede gratis wachtwoord manager en maker. Je kan er voor kiezen om het programma wachtwoorden automatisch in te laten vullen op diverse sites. Echter, dit werkt niet altijd. Sommige sites, zoals bijvoorbeeld een bank, laten geen automatisch invullen toe. Maar als simpele manager is het een prima programma. Je hoeft maar 1 wachtwoord te onthouden en dat is om KeePass binnen te komen en daar kan je dan allerlei sites met hun wachtwoorden invoeren en zien. Je kan er voor kiezen om random gemaakt wachtwoorden door KeePass te gebruiken of gewoon je eigen wachtwoorden invoeren. Er is ook de mogelijkheid om een hoofdbestand (ben even de officiele naam kwijt) te creëren en dat op een USB stick te plaatsen. Zonder die USB stick in je PC zal KeePass niet werken. Pas als de USB is aangesloten, dan werkt KeePass ook. Meer info en download op http://keepass.info/

Geheugentruukje
Manier om wachtwoorden te onthouden zijn er ook genoeg. Hier is 1 manier waarbij je zelfs veilig wat kan opschrijven. Het lijkt in 1ste instantie ingewikkeld maar het valt reuze mee.
Maak gebruik van een "hoofdonderdeel". Dit deel van het wachtwoord wordt voor elke site gebruikt. Neem iets wat je nooit kan vergeten. Bijvoorbeeld, je hebt een hond die Kater heet (zo heeft een vriend van mij z'n hond genoemd Smiley Erg vrolijk ) en je geboorte jaar is 1973. Neem nu als "hoofdonderdeel" bijvoorbeeld Kater+73. Of 73@Kater. Wat het makkelijkst is voor jou om te onthouden. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je nu al een hoofdletter, normale letter, speciaal teken en cijfer hebt. Meestal is dit zelfs een voorwaarde op een site voor een wachtwoord.
Goed, je hebt nu Kater+73. Hoe nu een compleet wachtwoord te maken? Ik neem DigiD als voorbeeld. Splits dit in tweeën en plaats het 1ste deel vóór het hoofdonderdeel en 2e ná het het hoofdonderdeel. Je krijgt dan digiKater+73d. Of inloggen bij de Volkskrant? Dan wordt het volksKater+73krant. Belangrijk is om altijd op dezelfde manier een sitenaam te splitsen. Je kan er bv ook voor kiezen om de 1ste 2 letters van een site vóór het hoofdonderdeel te plaatsen en de rest erna. Voor de Volkskrant site zou het dan worden voKater+73lkskrant.
Op deze manier kan je zelfs het hoofdonderdeel op een papiertje schrijven en ergens bij je PC bewaren. Zolang je maar niet ergens hebt staan hoe je elke keer een sitenaam splitst.
Natuurlijk is dit niet zo veilig als random gemaakt wachtwoorden. Maar voor huis, tuin en kuikengebruik is het een prima manier, zeker voor diegenen die overal een standaard wachtwoord gebruiken. Het grootste voordeel dan: je wachtwoord is bij elke site anders. Mocht er een site gehacked worden, dan hoef je je geen zorgen te maken en alleen voor die ene site een nieuw wachtwoord te maken.

Moderator
Hi allen,

Wat een goeie tips allemaal! Zelf ben ik een van de tweehonderdduizend en lees daarom met heel veel plezier jullie reacties. Ik denk dat ik genoeg ideeën heb om uit te proberen wat voor mij werkt! Welke tip zal voor jullie het beste werken?

We lezen weer graag jullie reacties!

Medewerker
Leuk: "De Correspondent" stelde zich deze vraag ook en kwam met veel goede overwegingen. Tips voor gevorderden op deze webpagina!

Uiteraard zijn deze tips uitgesloten van beloning, poor me Smiley Vrolijk

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.