Waarom word ik met 'je' in plaats van 'u' aangesproken?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Waarom in vredesnaam word ik voortdurend getutoyeerd??? Zijn de pers./bez. voornaamwoordjes "u" en "uw" in onbruik geraakt of kent men die niet (meer) door b.v. slecht taalonderwijs??? Vanuit mijn jeugd ben ik gewend dat men de ander pas met "je", "jij" en "jou" bejegend als er van een meer dan oppervlakkige verstandhouding sprake is. Noem het een min of meer vriendschappelijke verhouding zo u wilt.

Waarom word ik met 'je' in plaats van 'u' aangesproken?

6 ANTWOORDEN

Re: Waarom word ik met 'je' in plaats van 'u' aangesproken?

Community Manager

@Beer1941 Beste Beer, het heeft inderdaad te maken met veranderende tijden. 'U' is op het internet en met name op social media niet gebruikelijk. Het karakter van online media is informeler en daar passen wij, als Zilveren Kruis, onze schrijfstijl op aan. Het heeft, vanuit ons gezien, niet te maken met meer of minder respect voor onze klanten maar wel met hoe we overkomen als het gaat om toegankelijkheid en menselijkheid. 'U' vergroot de afstand tussen mensen, 'je' verkleint deze afstand. Ik begrijp dat u tutoyeren als onbeleefd of onprettig ervaart. Dat is niet onze bedoeling, dus als u andere omgangsvormen wenst passen wij ons graag aan.

Geregelde bezoeker

Hallo allemaal. Het is begrijpelijk dat de tijden veranderen. Ook hoe men elkaar aanspreekt. Toch voel ik erg mee met de auteur van dit onderwerp. Het geeft m.i. geen pas om altijd met 'je' aangeproken te worden. Zou haast zeggen: "Ken ik u?". Het voelt ietwat alsof het normbesef (fatsoensvormen) is/zijn verminderd. Hetzelfde geldt voor het feit dat men op internet je voornaam wil weten. Ik kom nog uit de tijd dat je voorletters en achternaam gebruikelijk waren. Maar dat is ook voorbij. Voornaam en achternaam is de norm. Heb er best begrip voor, maar geregeld met enige moeite.

Moderator

Bedankt voor de reactie, HJE. Ondanks dat het een standaard werkwijze is inmiddels, is het goed om te beseffen dat mensen er wel moeite mee kunnen hebben.

Hoe dan ook, wees welkom op de community! We blijven graag met elkaar in gesprek of het nu over omgangsvormen gaat, problemen met printen of andere zorg(verzekering) gerelateerde onderwerpen.

Starter
Naar mijn inziens is het een vorm van respect naar elkander toe. tijden veranderen maar neem aan dat common sense hetzelfde blijft. Je brengt niemand dicht bij een ander wederzijds respect wel. maar ja dat is ook maar een mening. Daar het mijn aangeleerd is en ik dit nog steeds aan me kinderen leer dat er een verschil is. maar goed we passen ons aan.

Stamgast

Irriteer me er ook behoorlijk aan ja.  Komt denk ik omdat marketing het terrein is van twintigers en dertigers.

Community Manager

@Harriëtte en @wijnands Het besluit om te tutoyeren hangt samen met het medium waarop we communiceren. Online communicatie via social media en op een forum is minder formeel en wij vinden dan ook dat een andere aanspreekvorm beter past. Dat neemt niet weg dat we in onze antwoorden ook vousvoyeren wanneer iemand zich daar prettiger bij voelt. In alle andere uitingen richting klanten, via formelere kanalen, is vousvoyeren nog wel de norm.