Privacy op Zilveren kruis web sites

Voorbijganger

In een analyse van web sites van verzekeraars op Security.nl staat Zilveren kruis op een weinig indrukwekkende positie (in de middenmoot): Verzekeraar Websites op 'Privacy' vergeleken

Het feit dat iemand de web site van een ziektekostenverzekeraar bezoekt kan wijzen op een medisch probleem en hoort derhalve niet gedeeld te worden met enige externe partij. Het zijn bij Zilveren kruis 12 of 13 externe partijen. Dit moet en kan veel beter. Ik vind dat hier onverwijld werk van gemaakt moet worden.

Privacy op Zilveren kruis web sites

7 ANTWOORDEN

Re: Privacy op Zilveren kruis web sites

Webcare

Goedemiddag Buttonius,

We hebben hier onlangs inderdaad werk van gemaakt. Inmiddels hebben wij onze privacy verhoogt en de beruchte Facebook-pixel verwijderd. Deze pixel was aanwezig op algemene en campagnepagina's. Dit zorgde er bijvoorbeeld voor dat onze klanten geen reclame over een nieuwe zorgverzekering zouden krijgen, maar dat deze advertenties bij niet-klanten verschenen. Destijds werd de data overigens geanonimiseerd voordat het naar een externe partij ging. Er is dus geen medische informatie gedeeld met externe advertentiepartijen.

Kun je je vinden in mijn uitleg?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Voorbijganger

Geacht Michel88,

Facebook pixel is een van de ergste trackers. Maar 1 tracker gefixt betekent dat er nog 11 of 12 overblijven. Het is een druppel op een gloeiende plaat.

Ik begrijp niet goed hoe iemand het heeft kunnen bedenken (en verdedigen) dat een site met medische informatie trackers gebruikt van externe partijen.

De meeste sites kunnen prima functioneren met 0 trackers. Als gebruikers kunnen inloggen zul je cookies moeten gebruiken om een session id te onthouden. Dan wordt het 0 trackers en 1 cookie.

Meer zaken toevoegen die gebruikers van de site volgen is vragen om privacy problemen.

-- 

Buttonius (Peter Knoppers)

Community Manager

Bedankt voor je reactie @buttonius. Ook wij vinden het goed dat deze discussie nu gevoerd wordt. Pixels zijn belangrijk voor het meten van de prestatie van een campagne, om conversies bij te houden en voor het automatisch opbouwen van doelgroepen op basis van gedrag. Dus daar maken we gebruik van. We leggen hierover meer uit op onze pagina over cookies.

Aan de hand van surfgedrag kunnen we gerichtere informatie aanbieden. Die aansluit bij informatie waarnaar je op zoek was. Onze website heeft namelijk ook veel informatieve pagina's. Bijvoorbeeld over de basisverzekering, fystioherapie of over het eigen risico.

Hoe vind jij dat we onze cookies zouden moeten aanbieden? 

Zou jij bij het accepteren van cookies al een specifiekere keuze willen hebben? Bijvoorbeeld de keuze tussen cookies voor alleen een goed werkende website die is aangepast op wat je zoekt. Of cookies waarmee de site werkt zodat je bijvoorbeeld kunt inloggen? Wat zijn jouw gedachten hierover? Wat zouden wij als zorgverzekeraar wel en wat zouden we niet moeten doen?

Voorbijganger

Geachte Corine V.,

Cookies zijn essentieel als een gebruiker op een site ingelogd is. Zo'n session cookie bevat informatie die nodig is om vast te stellen dat volgende handelingen van diezelfde gebruiker zijn. Dus; als ik bijvoorbeeld een declaratie wil indienen is het logisch dat ik moet inloggen en daarna zal een Cookie gebruikt worden om het indienen van de declaratie aan mijn account te koppelen. Zodra ik uitlog kan het cookie gewist worden.

Trackers en cookies koppelen verschillende handelingen van een gebruiker aan elkaar. Als een gebruiker ooit ingelogd is geweest, kan een tracker gebruikt (misbruikt) worden om een niet ingelogde gebruiker toch met redelijke zekerheid te identificeren. Dat is bij het opzoeken van medische informatie niet wenselijk.

Als ik informatie zoek over vergoedingen wil ik vaak niet dat dit gekoppeld kan worden aan mijn verzekering. De verstrekte informatie kan keurig specificeren of dit geheel of gedeeltelijk vergoed wordt uit de basisverzekering, of uit een van de aanvullingsmogelijkheden, of helemaal nooit. Als ik voor het opzoeken van informatie over vergoedingen eerst moet inloggen, of met cookies en/of trackers wordt geconfronteerd, krijg ik een naar gevoel omdat Zilveren Kruis de informatie die ik opzoek mogelijk gaat koppelen aan mijn verzekering om het risico's te schatten dat ik in de nabije toekomst zo'n vergoeding nodig heb. En mij eventueel bij de eerstvolgende gelegenheid (uiteraard zonder opgaaf van redenen) die (aanvullende) verzekering weigert of opzegt.

Er zijn goede, legitieme reden om anoniem informatie over vergoedingen op te zoeken. Gebruik van trackers en cookies kan die anonimiteit te doorbreken en dat kan gebruikers afschrikken. Daarom moet het gebruik van deze middelen op sites met medische informatie tot het absolute minimum worden beperkt. Dus, waar het niet echt nodig is, gewoon geen trackers en cookies gebruiken. Dat is privacy by design.

Ik denk dat de privacy van de bezoekers belangrijker is dan vage redenen als "de website te evalueren". Veel bezoekers zullen daarbij totaal niet gediend zijn van op hun persoon "gerichte aanbiedingen".

-- 

Buttonius (Peter Knoppers)

Community Manager

Helder verhaal @buttonius. We zijn het met je eens dat we zorgvuldig mogelijk om moeten gaan met gegevens van onze verzekerden. De informatie die je opzoekt koppelen we niet aan jouw verzekering. We zijn nu intern in gesprek over privacy op onze website. We willen hier absoluut transparant in zijn. Zodra ik meer weet over ons beleid, deel ik dat hier in dit topic.

Je heb nu wel de mogelijkheid om je instellingen voor cookies aan te passen.

Browse daarvoor incognito naar onze website. Hieronder zet ik 2 plaatjes. In plaatje 1 zie je 'instellingen veranderen' staan. Als je daarop klikt kom je op plaatje 2. Daar kun je je instellingen veranderen. cookies1.JPGCookies1cookies2.JPGCookies 2

Voorbijganger

Hello,

This privacy statement sets out how Silver Cross will store and use information related to you. This applies to the entire web site. Any changes to these policies will be posted here. Silver Cross is the trading name of Silver Cross (UK) Ltd.

Silver Cross is committed to respecting your privacy. We have structured our web site so that, in general, you can visit the website without identifying yourself or revealing any personal information.

regards

jenifer

Community Manager

De informatie die hierboven staat, klopt niet helemaal. Zilveren Kruis heeft niets te maken met Silver Cross (UK) Ltd. Mocht je meer willen weten over ons privacybeleid dan vind je een link onderaan onze website of kijk op 'Privacy statement 2018'.

Thank you for your reaction @jenifermendonza. Why do you use this sentence: 'We have structured our web site so that....'? By using 'we' and 'our' it seems like you're talking on behalf of Zilveren Kruis. And you are not someone from Zilveren Kruis. So that is very confusing. Please don't do this anymore.