Online zorgdiensten: wat is ervoor nodig om deze (meer) te gebruiken?

Expert

Bijna alles kan tegenwoordig online: een tafeltje reserveren, nieuwe schoenen kopen of je bankzaken regelen. Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Ook in de zorg zie je een digitale opmars. Toch is het gebruik van handige apps, websites en gadgets in de zorg veel minder vanzelfsprekend. De helft van de Nederlanders zegt enthousiast te zijn over online zorgdiensten, maar slechts een kleine groep maakt via het internet een doktersafspraak, bezoekt een online spreekuur of downloadt zelf onderzoeksresultaten.

Ik vraag me af: wat is er volgens jou voor nodig om handige apps, websites en gadgets in de zorg populair te maken?

Als zorgverzekeraar geloven we dat online zorgdiensten patiënten meer regie geven over hun zorg. Ik hoor daarom graag van jou wat we hierin kunnen betekenen.

Mirthe van de Belt

Medewerker innovatiebeleid Zilveren Kruis

Online zorgdiensten: wat is ervoor nodig om deze (meer) te gebruiken?

6 ANTWOORDEN

Re: Online zorgdiensten: wat is ervoor nodig om deze (meer) te gebruiken?

Fanatiekeling

Zilveren Kruis moet zich eerst richten op de bestaande zorg. Daar kan nog veel verbeterd worden, ook van de kant van de zorgverzekeraar.

Groet, Feina.

Expert

Beste Feina,

Dank voor je reactie! We zijn het helemaal met je eens dat we ons moeten richten op het verbeteren van bestaande zorg. Wij denken dat digitale zorg hier goed juist goed aan kan bijdragen. Ik ben benieuwd hoe jij dit ziet! Groet, Mirthe

Fanatiekeling

Digitale toegang tot het eigen dossier is de beste medisch zorgdienst die ik kan bedenken. 

Verder zou ook het aanvragen van hulpmiddelen gedigitaliseerd moeten worden. Het is nu een proces dat teveel buiten de verzekerde om gaat. Meer invloed, ook op de prijs.

Een second opinion bij een andere huisarts zou digitaal geregeld moeten kunnen worden.

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Beste @MirthevandeBelt ,

Je begrijpt dat ik bedoel dat je NIET met nieuwe dingen aan de gang gaat. De zorgverzekeraar doet te weinig om de de zorg te verbeteren. De zorgverzekeraar dient o.a. kritischer te worden op de rekeningen: meer controles en alerter reageren op signalen van verzekerden. 

En bij de onderhandelingen moet ervoor gezorgd worden dat eenvoudige consulten minder duur worden. Ik verdenk de zorgverzekeraars ervan, dat de meest voorkomende medische consulten/kleine behandelingen met opzet duur worden gemaakt om zoveel mogelijk eigen risico binnen te halen. 

Groet, Feina.

Moderator

Bedankt voor je input Feina! Uitgebreide informatie die @MirthevandeBelt vast goed kan gebruiken. Ik heb Mirthe gevraagd te reageren op jouw input. Dit zal ze doen wanneer ze er weer isSmiley Vrolijk Ze is nu namelijk een aantal dagen vrij.

Expert

Beste Feina,

Dank nog voor jouw reactie, jouw voorbeelden over hulpmiddelen en een online second opinion zijn concrete ideeen die ik zeker met mijn collega's zal delen! Ook zijn we het met jou eens dat digitale zorg de bestaande zorg zou moeten verbeteren en hier goed op aan zou moeten sluiten.

In de tussentijd hebben we ook kunnen kijken naar de reacties van andere klanten op onze facebook post waarin we vroegen welke digitale zorg(diensten) onze klanten willen gebruiken.

Veel mensen zijn het met jou eens en geven aan graag zelf hun medische gegevens te kunnen inzien. Sommige klanten geven aan dat het dan wel belangrijk is dat de zorgverlener het verslag in begrijpelijke taal schrijft. Veel mensen geven aan dat zij verwachten dat Zilveren Kruis zorgverleners stimuleert om online zorgdiensten te gebruiken. Veiligheid en privacy moeten dan wel in orde zijn, hier zijn wij het helemaal mee eens. Tot slot geven klanten aan dat we rekening moeten houden met mensen die niet op digitale zorg zitten te wachten, of misschien niet zo gewend zijn om met computers te werken. Oudere mensen worden vaak als voorbeeld gemoemd. 

Kortom, we hebben dankzij jou en andere klanten erg veel nuttige input gekregen om de komende tijd mee te nemen in onze beleidsvorming! We zullen via de community terugkoppelen wat we met deze input hebben gedaan en blijven graag in gesprek over dit onderwerp!