Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Machtiging kinderen vanaf 12 jaar

Voorbijganger

Volgens een mail van het Zilveren Kruis moet mijn zoon van 12 jaar mij machtigen om in zijn gegevens te kijken en als ik informatie opvraag per telefoon. Ik vind dit wel heel vreemd. Een kind van 12 jaar is bij de wet helemaal niet tekenbevoegd. 

Ik ben als ouder bij de wet verantwoordelijk voor alle kosten die hij maakt, de beugel die hij heeft moet ik betalen, het meeste wordt wel vergoed, maar toch... Wat als ik niet betaal, gaan jullie het dan op hem verhalen? 

Ben ik nu de enige die dit een vreemd gang van zaken vind? 

Machtiging kinderen vanaf 12 jaar

5 ANTWOORDEN

Re: Machtiging kinderen vanaf 12 jaar

Moderator
Moderator

Hallo @Madelief,

Snap dat je je dit afvraagt. Wettelijk gezien moet een kind vanaf 12 jaar toestemming geven aan de ouders om inzage te hebben in het zorgverbruik. Jouw zoon kan zelf een DigiD aanvragen en jou als ouder toestemming geven om het zorgverbruik in te zien.

In de meeste gevallen is het geen probleem als de ouders het zorggebruik kunnen zien (zeker als het gaat om een kind van 12 jaar). Er zijn ook situaties te bedenken waar het wel een probleem kan zijn. Bijvoorbeeld bij een meisje van 17 die de pil gebruikt en niet wil dat haar ouders dit weten. Dit is de reden dat je als ouder niet automatisch toegang hebt tot de gegevens van kinderen vanaf 12 jaar. De bescherming van de privacy weegt in dit geval zwaarder dan het gemak. 

Je bent als ouder inderdaad verantwoordelijk voor de kosten dus wij of de zorgverlener zullen dit niet op jouw zoon verhalen. 

Voorbijganger

1 telefoontje naar de belastingdienst en ik heb zijn DigiD. Zoonlief heeft geen idee wat het is, hij is hiervoor nog te jong en zal als hij ouder is, echt niet denken, ojee mijn moeder heeft mijn DigiD, ik kan beter maar niet naar de huisarts gaan, want dan ziet mijn moeder het... Dan is hij dat allang weer vergeten dat hij op zijn 12 jarige leeftijd zijn DigiD aan zijn moeder heeft gegeven.

Daarnaast is een DigiD code zo makkelijk aan te vragen voor een ander. Zo heb ik deze in huis van mijn vader en gehandicapte zus. Zij hebben geen idee, wat ik hiermee allemaal kan doen en inzicht hebt, Gewoon aanvragen, post maken hun niet open, vooral belasting niet, dat is eng... Het is dat ik van goede wil ben, want anders.... 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Madelief, eigenlijk wil je dus zeggen dat je het systeem met DigiD niet goed vindt? Wat zou jij een goede check vinden met betrekking tot de wet op privacy?

Nieuwkomer

Beste Madelief

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit zo gemakkelijk gaat. Jij zou dit eigenlijk moeten melden bij de overheid, het is feitelijk een datalek. Als het echt zo gemakkelijk gaat weet ik nu al dat er een heleboel mensen misbruik van hebben gemaakt.

Nieuwkomer

Hoi,

Ik ben het met je eens dat een 12-jarige totaal geen idee heeft wat ze hiermee aan moeten. En een voorbeeld van een 17-jarig meisje met de pil is niet te vergelijken. Ik vind dat die leeftijdsgrens wel iets omhoog zou kunnen maar dat is weer wettelijk geregeld en dus een hoop rompslomp. Weer echt de Nederlandse wetgeving..