Koppelcode DigiD app

Geregelde bezoeker

Vanmorgen logde ik met DIGD-app in en werd ineens geconfronteerd met een "KOPPEL CODE"  Blijkbaar zo nieuw want er is bijna niets over te vinden, zeker niet op de site van ZK.

Is de app, met scannen van QR-code en 5-cijferige pin niet al lastig genoeg? Ikdenk dat ik maar terug ga naar de SMS-methode.

Hoe denken de mede-forummers hierover en ook ZK.

Koppelcode DigiD app

9 ANTWOORDEN 9

Re: Koppelcode DigiD app

Fanatiekeling

Beste @Bob2009, je hebt gelijk.

Het normale proces is zonder koppelcode. Alleen als je opgeeft dat de Digid-app staat op een ander apparaat, krijg je te maken met de koppelcode. ( de koppelcode is bedoeld voor laptopgebruikers, die gebruik willen maken van de digid app op hun smartphone of tablet) . Dan werkt het als volgt: tik de koppelcode van de Digidapp in op de laptop. Op de laptop verschijnt een QRcode, scan deze met de smarthone. Rond het proces op de smartphone af met de pincode. Daarna ben je ingelogd op de laptop. 

Het normale proces, voor inloggen via de tablet ( of smartphone) met digidapp is : kies inloggen via digid app, kies " inloggen op dit apparaat", geef pincode in de app, en daarna ben je ingelogd.

Als je meldingen krijgt over een koppelcode tijdens het normale proces is dat een fout ( van het DIGID bedrijf). Er zijn IT-problemen die opgelost moeten worden. Ik heb hier ook last van gehad. Ik gebruik een Ipad. Op dit moment heb ik geen last meer van een ongewenste " koppelcode" ( waar ik niets mee te maken heb) op mijn Ipad.

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

Ik heb het nog een paar keer geprobeerd en krijg steeds die koppelcode te zien.

Ook bellen naar DIGID leverde zij het aarzelend op dat dat de nieuwe techniek was. Blijkbaar in plaats van het inloggen bij DIGID een nieuwe code. Het is bijna ingewikkelder geworden dan met de SMS code.

Er lijkt dus geen sprake te zijn van een softwarefout.

Groet

Medewerker

Wat irritant dat het niet lukt om in te loggen @Bob2009! Feina geeft al een paar tips. Ik wil graag voor de zekerheid nog wat controleren. Als je klikt op 'Naar Mijn Zilveren Kruis' staat bij jou dan wel de bovenste radiobutton 'ik wil inloggen met een SMS'  aangevinkt? Zie dit plaatje:

inloggen bij ZK.JPGWant de melding die jij noemt over de koppelcode krijg ik zelf alleen als ik de radiobutton op de onderste button  'ik wil inloggen met de DigiD app' heb staan.

Geregelde bezoeker

Ja, ik gebruik de DIGID app en ik kan ook inloggen maar het gaat erom dat het steeds maar lastiger wordt om "erin" te komen.

Eerst alleen DIGID + wachtwoord toen perse SMS-code wat vervolgens weer niet werd verplicht. Dus toen maar de DIGID-app, maar dat is ook een beetje hetzelfde met de pincode intoetsen; nu is daar ook nog een koppelcode aan toegevoegd. Hoe kastig kunnen we het maken?

Medewerker

Dat is waar @Bob2009: het is iets lastiger omdat je hoe dan ook via een 2 stapsverificatie moet inloggen. Hierover vertelt mijn collega Rogier meer in het blog 'Inloggen met DigiD en sms-controle roept veel vragen op'. En een uitleg over inloggen met de DigiD app lees je op de website van DigiD.

Als er iets is waarmee ik je kan helpen, laat het me weten! Ik help je graag verder.

Fanatiekeling

@Bob2009, de koppelcode is bedoeld om de digidapp van een ander apparaat te gebruiken bij het inloggen. Dus die moet alleen verschijnen als je kiest " digid app op ander apparaat". Als je iets met koppelcode krijgt als je gekozen hebt voor " hetzelfde apparaat" is dit echt een fout. Probeer het eens op een andere smartphone. De nieuwe software van DIGID is pas een week geleden live gegaan. Er zat een fout in de software. 

PS volgens mij gaat het nu wel goed, zowel vanaf een oude als een nieuwe Ipad.

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

Nog weer geprobeerd nadat DIGID app was geupdated maar de koppelcode blijft.

De kreet over ander apparaat ben ik niet tegengekomen. De sms manier komt mij nu het handigst voor, niet zoals vroeger een hele reeks letters en cijfers, maar zes; in mijn geval cijfers. Er is dus toch sprake van nieuwe methodiek bij DIGID. Het is vreemd dat bij ZK niemand daar iets over kon vertellen.

Ik ga over tot de orde van de dag.

Medewerker

Duidelijk @Bob2009. Als er nog iets is waar ik je bij kan helpen, laat het me weten!

Vaste bezoeker

Gelukkig niet de enigste met het probleem 🤔.

Blijf nog maar even bij de SMS code. 

Maar er zijn waarschijnlijk nog mensen die het ook niet lukt met Digid en ook geen mobiel hebben !?

Groetjes Mieke.