Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Re: Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Verwijderde account
Niet van toepassing

Hallo Corine V.

Als dit dan als geldig gezien word bij ziekenhuizen, is dat zeker prettig.

scheelt weer plek in mijn portomonee...

dank voor je antwoord,

groet Juliana

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik denk dat het vooral op de gegevens op de zorgpas gaat @Verwijderde account. Daarom staat er denk ik ook geen barcode op de pas. Zo'n barcode is vooral handig als je bijvoorbeeld punten of iets dergelijks wil sparen.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Mijn zorgpas is één van de weinige "klantenpasjes" die ik nog in mijn portemonnee heb. Veel andere passen (AH Bonuskaart, bouwmarkt- en andere winkelpassen) heb ik voortaan digitaal.

Op zich zou de zorgpas ook best digitaal kunnen. Maar, aan de andere kant: als ik in het buitenland ben en ik zou plotseling onwel worden of een ongeval krijgen, dan is de plastic pas wel handiger om paraat te hebben. Ik heb op reis namelijk wel altijd mijn portemonnee, maar niet altijd mijn smartphone bij me. En als ik die wél bij me zou hebben, dan is het nog maar de vraag of een hulpverlener mijn smartphone kan ontgrendelen in het geval van een ongeval of onwelwording.

Starter

Ik zie voor mijzelf geen directe aanleiding om af te stappen van het bewaren van mijn Zorgpas in mijn prtemonnee!!

Voorbijganger

Mee eens,  zorg kaart is beter dan een app op je phone

Welkom terug, @Verwijderde account en @Jaacov. Ik ben benieuwd of jullie helemaal geen gebruikmaken van digitale pasjes? Bij mijzelf heb ik gemerkt dat ik mijn portemonnee steeds minder gebruik en meeneem. Ook betaal ik vaker met de bankpas in plaats van met contant geld. Dus voor mij is een pasjes app als Stocard inmiddels onmisbaar geworden. Herkennen jullie dat: dat je steeds minder contant gaat betalen? En daardoor ook steeds minder je portemonnee meeneemt?

Nieuwkomer

Klopt, mijn portemonnee heb ik bijna nooit meer mee. In buitenland is dat wel iets anders, afhankelijk hoe ver de ontwikkeling van de technologie daar ter plekke is :-)

Fanatiekeling

Om ook een duit in het zakje te doen: deze ontwikkeling is deels al ingezet door de concurrent, Menzis. Vanaf dit jaar, 2018, is het zorgpasje afgeschaft! 

Hoe Menzis dit dan presenteert aan de verzekerden, vraag ik mij af. In Nederland heb je het zorgpasje inderdaad eigenlijk niet nodig , maar als EHIC pasje heb je het wel nodig.

Groet, Feina.

Dat is inderdaad een interessante vraag @Feina. Ik ga eens kijken of ik dat kan uitvinden. En ik zal eens navragen wat onze plannen zijn met de Zorgpas. Ik weet uit ervaring dat er veel klanten zijn die heel graag een fysieke pas willen hebben. Dus ik denk dat die nog wel even zal blijven. Ik kan me ook voorstellen dat een pas alleen verstrekt wordt op verzoek. En dat er een digitale variant komt. Maar dit onspruit nu even uit mijn brein hoor. Ik ga het navragen en  kom er nog op terug!

Menzis heeft alleen een digitale zorgpas. En geen combipas met daarop de EHIC lees ik bij vraag en antwoord op hun website, @Feina.

De EHIC zorgt voor vertraging

Het knelpunt voor digitalisering van onze combipas zit in de persoonsgebonden EHIC (European Health Insurance Card). De EHIC mag vanuit Europese Wet en Regelgeving op dit moment nog niet digitaal. Maar moet fysiek zijn. Dus op een pasje dat je vast kunt houden. Daarom hebben wij nog geen digitale pas.

We willen wel een digitale pas

Vorig jaar is er nog op landelijk en Europees over gesproken om ook de EHIC te digitaliseren. Helaas willen of kunnen nog niet alle landen hieraan meewerken.  Daarom is de EHIC nu nog steeds een fysieke pas. En omdat die pas fysiek is, combineren wij dit nu nog samen met onze zorgpas.

Verwijderde account
Niet van toepassing
Ja, juist wel! De meeste klantenpassen die ik heb, staan zelfs alleen nog maar in een app wallet in mijn iPhone. Veel handiger, maar meteen ook veel minder ‘belangrijk’ dan mijn zorgpas.

Starter

Community Manager
Community Manager

Leuke foto met stoere filters @Miriam2 Smiley Erg vrolijk

Starter
Graag in me portemonnee

Nieuwkomer

Ik ben mijn zorgpas kwijt geraakt hoe kom ik aan een nieuwe pas  gr Adriana.   Pa kan ik hem dan ook op mijn iPad krijgen

Community Manager

Hoi @AdrianaVanZandenSips

Een nieuwe zorgpas aanvragen kan via 'Mijn Zilveren Kruis'. Het wordt dan een fysieke pas en geen digitale. We hebben van veel van onze klanten begrepen dat ze dat prettiger vinden. Wellicht dat dat in de toekomst wijzigt.