Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Re: Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Expert

Beste @Haarlem en @Raoul,

We merken dat er bij veel mensen stress ontstaat als ze geen zorgpas op zak hebben. En Willem geeft aan dat hij de ervaring heeft dat je zonder zorgpas de juiste zorg gewoon krijgt. Hij maakt zich geen zorgen meer als hij zijn pas niet op zak heeft. Willem wil daarom ook geen digitale pas.

Wij willen dat niemand zich meer zorgen maakt als hij of zij geen pas op zak heeft. Deze wens is bij Willem al uitgekomen, daar sloeg mijn opmerking op. Uit eerder onderzoek en ook uit deze discussie op het forum blijkt dat veel mensen het een prettig idee vinden om toch een pas te hebben, hetzij in de portemonnee, hetzij in een app op de telefoon. Daarom is het op dit moment voor Zilveren Kruis een brug te ver om de pas af te schaffen.   

Maar ik denk wel dat in de toekomst, wanneer iedereen meer gewend is aan "zonder zorgpas" door het leven te gaan, dat we dan weer een onderzoek gaan doen om te kijken of we de pas kunnen gaan afschaffen.

Daarbij wil ik ook nog opmerken dat de EHIC volgens Europese wetgeving op een plastic kaartje moet staan; dus voor spoedeisende zorg heb je op dit moment nog het kaartje nodig.

Groet!

Maaike

Gast

Dank je wel voor dit zeer uitgebreide antwoord Maaike.  Het is helemaal helder.

Nieuwkomer

Ik heb de zorgpas liever van plastic, want ik heb geen smartphone.

Community Manager

@iedereen 

Méér dan 100 reacties in dit topic over de zorgpas. We merken dat dit onderwerp erg leeft.

Omdat we steeds op zoek zijn om het makkelijker en duidelijker te maken voor onze klanten nodig ik jullie uit om mee te denken over nieuwe verbeterpunten zoals:

Wat wil je in Mijn Zilveren Kruis zien over jouw nota?

Onze collega's @Didde en @Bert_ nemen jullie tips in dit topic mee in het ontwerpproces.

Expert

Hallo allemaal!

Laat mij beginnen met jullie allemaal te bedanken voor de reacties. Ik heb deze met plezier gelezen. Om jullie een beeld te geven hoe de meningen zijn verdeeld: ruim 50% heeft graag zijn zorgpas in zijn portemonnee en voor 30% volstaat een digitale pas op de smartphone. De overige 20% geeft de voorkeur aan een combinatie: zowel een plastic pasje als een pasje op de telefoon.

In de nieuwsbrief stond ook een poll: “We denken erover de zorgpas ook digitaal te maken. Lijkt u dat handig?” Het lijkt ruim 6.700 verzekerden handig en 13.300 verzekerden kozen voor een plastic pas.

Ik trek hieruit de conclusie dat er veel mensen zijn die interesse hebben in een digitale zorgpas. Daarom hebben wij het besluit genomen om dit plan uit te gaan voeren. Naast de bestaande pas willen we een extra mogelijkheid bieden om je zorgpas op je telefoon bij je te hebben. Ik verwacht dat het nog dit najaar mogelijk wordt.

Uit jullie reactie maak ik ook op dat er zorgen zijn over de beveiliging van je gegevens. Zorgen hierover zijn niet nodigwant wij zorgen dat de gegevens goed beveiligd worden. Ook las ik een aantal keer de zorg of de zorgverleners een digitale pas wel zullen accepteren. Achter de schermen zijn wij al in gesprek met de zorgverleners om hen te informeren over deze nieuwe wijze van het bij je hebben van de zorgpas.

Wanneer we de digitale zorgpas kunnen gaan introduceren bij jullie, dan zal ik dat zeker hier op de community komen vertellen. Dan hoop ik jullie ook meer te kunnen vertellen over de afstemming met zorgverleners. Ik zit eraan te denken om een Q&A op te stellen aan de hand van de vragen die ik nu uit de discussies haal. Heb je nog een suggestie voor welke vraag niet mag ontbreken, dan lees ik dat hier graag.

Hartelijke groet,

Maaike

Bezoeker

@Maaike_ schreef:

Hallo allemaal!

Uit jullie reactie maak ik ook op dat er zorgen zijn over de beveiliging van je gegevens. Zorgen hierover zijn niet nodigwant wij zorgen dat de gegevens goed beveiligd worden. Ook las ik een aantal keer de zorg of de zorgverleners een digitale pas wel zullen accepteren. Achter de schermen zijn wij al in gesprek met de zorgverleners om hen te informeren over deze nieuwe wijze van het bij je hebben van de zorgpas.

Hartelijke groet,

Maaike

Maaike,

Natuurlijk maken wij ons zorgen over de beveiliging van onze gegevens. De historie geeft namelijk aan dat dit niet onder controle is. Bij niemand, ook bij de geheime diensten niet. 

Alleen al dit jaar bijvoorbeeld zijn er 6000 datalekken gemeld op het meldpunt. En we zijn nog maar net met het jaar begonnen.

Daarmee denk ik dat je opmerking over dat het bij jullie wel veilig zal zijn, zonder meer een goede bedoeling is, maar ook een riskante is. Ik zit nu meer dan 15 jaar in het informatie beveiligingsvak en echt, beveiligen van informatie is heel moeilijk. Alleen een heel zorgvuldig ontwerp dat gericht is juist op het beveiligen van informatie zal een zekere mate van beveiliging geven, die zelfs niet absoluut kan zijn. 

Groet,

jim

Community Manager

@jvdzon Je hebt zeker gelijk Jim, het beveiligen van data is heel moeilijk. Het is een continue wedloop tussen mensen die beveiliging proberen te kraken en die beveiliging proberen te verbeteren. In het geval van de digitale zorgpas is de informatie die we beveiligen niet erg gevoelig. Het is dezelfde informatie die in je portemonnee te vinden is, je naam, verzekeringsnummer en BSN. @Maaike wees me er net op dat zelfs Mark Zuckerberg niet veilig is voor hackers Smiley Vrolijk

Bezoeker

@Raoul schreef:

@jvdzon Je hebt zeker gelijk Jim, het beveiligen van data is heel moeilijk. Het is een continue wedloop tussen mensen die beveiliging proberen te kraken en die beveiliging proberen te verbeteren. In het geval van de digitale zorgpas is de informatie die we beveiligen niet erg gevoelig. Het is dezelfde informatie die in je portemonnee te vinden is, je naam, verzekeringsnummer en BSN. @Maaike wees me er net op dat zelfs Mark Zuckerberg niet veilig is voor hackers Smiley Vrolijk

Klopt Raoul, 

Toch geeft de overheid aan dat het verboden is b.v. een kopie te maken van je ID-kaart waarop naam, foto en specifiek het BSN staat. Het BSN is namelijk een sleutelwaarde tot de persoon. Neem iemands BSN over en je kunt ineens een heleboel. 

Het BSN is de toegangssleutel tot de vele databases waar we zo langzamerhand allemaal in vermeld staan. 

Het blijft vreemd dat we dan toch overal maar dat BSN op blijven vermelden. 

Overigens is het onwaarschijnlijk zovaak als een kopie gemaakt wordt van je ID. 

In die zin is het dan eigenlijk ook weer prettig als je verzekerpas in je telefoon kan komen. Met de goede programma's (apps) is die informatie daarin beter te beveiligen. 

Wie is Mark Zuckerberg ?  Man Tong  Zeker ook een datagraaier. Man Knipoog

Overigens zag ik vandaag, 8 juni 2016, het volgende in de krant. Best interessant en het geeft het belang van het BSN aan. 

26927303673_3fe92b8936_b

Nieuwkomer

Een pasje is voor ons noodzakelijk!

Wij hebben namelijk geen van beide een smartphone.

Is te duur en daarvoor maken we ook veel te weing gebruik van een mobiel.

Alleen een digitaal pasje op een smartphone zou ons dus in de problemen brengen.

Daarbij vind ik niet dat u klanten kunt 'dwingen' tot aanschaf van een smartphone, keuze moet dus altijd mogelijk blijven!!!!!

Expert

Eerder heb ik jullie verteld dat we aan de slag gaan om naast de gewone zorgpas ook een digitale zorgpas aan te bieden. Daar zijn we mee bezig en ik houd jullie graag op de hoogte.

Op de zorgpas staat ook de EHIC (Europese zorgpas). De EHIC moet op dit moment op een kaartje staan. Een digitale versie wordt door buitenlandse zorgverleners niet geaccepteerd. We zijn samen met Zorginstituut Nederland aan de slag om te zorgen dat de EHIC ook in digitale vorm wordt geaccepteerd. Eind november hopen we meer te weten over wanneer dit mogelijk wordt.

We willen een digitale zorgpas pas aanbieden als deze ook binnen Europa geaccepteerd wordt (dus de “EHIC”, die nu op de achterkant staat). Als je op dit moment zorg nodig hebt in een EHIC-land, dan krijg je dat met een EHIC (of een formulier dat onze alarmcentrale Eurocross voor je kan sturen) vergoed zoals het vergoed wordt in het land waar je bent. Als je diezelfde zorg zonder EHIC of tussenkomst van Eurocross krijgt en zelf betaalt en declareert, dan kijken we hoe die zorg in Nederland vergoed zou worden. Je betaalt dan eigen risico, terwijl je dat met een EHIC niet betaalt.

We willen voorkomen dat mensen niet goed doorhebben dat ze voor zorg in het buitenland hun digitale pas niet kunnen gebruiken en daardoor mogelijk eigen risico betalen dat ze anders niet zouden betalen.

Als er meer bekend is over de acceptatie van de digitale zorgpas in het buitenland, dan kom ik weer bij jullie terug.

Fanatiekeling

@Maaike_ schreef: "Als je diezelfde zorg zonder EHIC of tussenkomst van Eurocross krijgt en zelf betaalt en declareert, dan kijken we hoe die zorg in Nederland vergoed zou worden. Je betaalt dan eigen risico, terwijl je dat met een EHIC niet betaalt."

1. Klopt het bovenstaande? Waar kan ik dit nalezen in de polisvoorwaarden of in de zorgverzekeringswet?

2. Nog een extra vraag voor Maaike: als de zorg in het buitenland vergoed werd op basis van EHIC, maar er hoge eigen bijdragen gelden in dat land die niet in Nederland gelden, kan er dan toch nog een bedrag worden uitgekeerd tenlaste van de basisverzekering ( en het eigen risico)? 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@tvdijen schreef op 21 mei 2016: " 
Ik heb de meerwaarde van de zorgpas voor binnen Nederland nooit gezien. Zorgverleners gebruiken het BSN en dat staat ook op je andere wettelijke identiteitsdocumenten, die je toch al verplicht bij je dient te dragen.
In het buitenland hoef je echt niet met een app aan te komen, tenzij zoiets bijvoorbeeld op Europees niveau wordt regereld."

In Nederland is heeft een zorgpasje eigenlijk ook geen enkele functie, anders dat de zorgverlenersclub en de zorgverzekeraars  de zorgverzekerden zand in de ogen strooien. Immers alle ( grotere) zorgverleners, zoals ziekenhuizen, maar ook fysiotherapeuten, beschikken over het VECOZO computersysteem. Daarin kunnen zij met mbv ofwel BSN ofwel NAW gegevens precies opzoeken hoe en waar iemand verzekerd is. Dit heet een COV-controle: Controle Op Verzekering. Daar is dus geen zorgpasje voor nodig. Met de opmerking dat ons verzekerden " zand in de ogen wordt gestrooid" bedoel ik dat er kennelijk een grote. behoefte is om dit computersysteem buiten beeld te houden ( privacy). 

Wèl is het van belang om een wettelijk identiteitsbewijs bij je te hebben. De ziekenhuizen zijn verplicht om dit te checken ivm zorgfraude (onverzekerden die het zorgpasje van een ander gebruiken). 

Groet, Feina.

Expert

Beste Feina,

Ik heb je vragen gelezen en ben een en ander voor je aan het uitzoeken. Ik kom er zo snel als mogelijk bij je op terug.

Groet,

Maaike

Expert

Beste @Feina,

Zoals beloofd heb ik je vragen uitgezocht. Door de vakantieperiode duurde het wat langer dan ik gehoopt had.

Het is een Europese afspraak dat je met je EHIC recht hebt op de zorg zoals dat in dat land geregeld is. Wanneer je tijdens je vakantie in Frankrijk in het ziekenhuis komt te liggen, dan krijg je de zorg onder de voorwaarden en tegen de kosten die daar ook gelden voor de Franse bevolking. Dit kan je hier nalezen.

Het eigen risico is een voorwaarde die in Nederland geldt, die geldt dus niet voor zorg in Frankrijk die via de EHIC verrekend wordt.

In Frankrijk geldt bijvoorbeeld wel dat wanneer je wordt opgenomen dat een Franse inwoner 20% van de rekening zelf betaalt. Dus als Nederlandse zal je dit ook moeten betalen, want dit valt buiten de EHIC. Voor onze verzekerden vergoeden wij dit volledig wanneer zij een aanvullende verzekering hebben afgesloten.

Heeft iemand geen aanvullende verzekering, dan zullen wij altijd kijken of er nog ruimte is onder de DBC om (een deel van) die 20% te kunnen vergoeden vanuit de basisverzekering. Mocht de verzekerde nog eigen risico open hebben staan, dan zal daar verrekening mee plaatsvinden.

Hartelijke groet,

Maaike  

Nieuwkomer

Heel goed idee. Je kunt nu diverse pasjes al handig via de smartphone gebruiken, waarom de zorgpas dan ook niet. Graag dus.

Fanatiekeling

Ik vind het belangrijk dat Zilveren Kruis ( en alle andere zorgverzekeraars) actief aan de verzekerden duidelijk maakt, dat de zorgpas in NL niet nodig is, en dat een ID voldoende is. Verzekerden weten niet dat er een computersysteem VECOZO bestaat, dat door de meeste zorgverleners ( in ieder geval ziekenhuizen, apotheken en huisartsen) raadpleegbaar is en waarin alle gegevens vermeld staan. 

Daardoor dragen de verzekerden onnodig hun zorgpasje mee. Om (spoed)zorg te krijgen in een ziekenhuis, bij een apotheek, huisarts, of fysiotherapeut, is alleen een ID nodig! Via dit ID kan zowel je identiteit gecontroleerd worden, als je zorgverzekering. 

Groet, Feina.

Medewerker

Beste Feina,

Uit ervaring weet ik dat het VeCoZo systeem niet helemaal veilig is. In VeCoZo wordt er gezocht op achternaam en geboortedatum. Met tweelingen heb je al snel dit probleem, maar ook bij veel voorkomende achternamen kan het zijn dat er meerdere verzekerden zijn met dezelfde geboortedatum. Vaak kan een check op eventueel postcode en huisnummer hier een oplossing voor geven. Maar dit gebeurt alleen niet altijd door de zorgverlener. Hierdoor kan de verkeerde verzekerde geselecteerd worden.

Met een ID bewijs en dan vooral het BSN kan er geen fout worden gemaakt. Maar ook die heeft niet iedereen altijd bij zich.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Community Manager

Klopt Feina. Deze informatie vermelden we daarom ook op onze website: zorgpas
Zou je die informatie ook ergens anders terug willen zien? 

Ik geef iedereen ook graag een algemene terugkoppeling over dit topic. Een tijd geleden heeft collega Maaike aangegeven dat er zou worden gekeken naar de acceptatie van de digitale zorgpas in het buitenland (EHIC). Hierover hebben we met ZiNL en het ministerie van VWS gesproken. Helaas is het niet mogelijk

Het declareren met een digitale EHIC als bewijs, is in strijd met de Europese regelgeving. En kan dus niet worden gebruikt om aanspraak te maken op recht op zorg.

Enkele landen hebben al vragen gesteld omdat klanten nu al eigen afbeeldingen laten zien.

De Europese commissie is geen voorstander van veranderingen waardoor dit nog wel een tijd zo zal duren. Andere Europese landen en dus hun zorgverleners daarbij zijn minder digitaal dan ons waardoor we nog even met de fysieke pas opgescheept zitten voor buitenland zorg. We hebben onze wensen (en die van onze klanten) bij het ministerie van VWS en ZiNL duidelijk kenbaar gemaakt en ze erkennen die ook maar zien geen mogelijkheden de komende jaren.

Helaas is een digitale zorgpas daarom geen verandering die er op korte termijn aan ziet te komen, maar hopelijk wel iets voor de toekomst! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ik zat toevallig net te googlen of je je pas op de APP Stocard mag zetten.

is er al een pas met iets van een barcode die je op je mobiel kunt zetten. Word gek van al die passen die je mee moet nemen overal naartoe.

Medewerker

Welkom op de community @Verwijderde account. Goed dat je dit aankaart. Ik zal de wens om barcodes toe te voegen, doorgeven. Ik heb geen idee of dat kan.

Ik heb zelf even zitten 'vogelen' op de app Stocard en je kunt wel zelf foto's van de Zilveren Kruis pas toevoegen. Dat doe je via 'andere kaart' en dan 'handmatig invoeren'.  Vervolgens vul je bij 'klantnummer' jouw relatienummer in. En bij 'Naam winkel' zet je Zilveren Kruis. Je slaat de pas op. Daarna ga je naar de pas en via 'notities' kun je foto's maken van de pas en via 'voorkant toevoegen' en 'achterkant toevoegen' kun je foto's toevoegen. Is dat misschien een oplossing?