Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Re: Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Nieuwkomer

De kans dat ik mijn telefoon vergeet is kleiner dan een van de 30 pasjes die er op staan.

Nieuwkomer

Ben zeker een voorstander van een zorgpas op m'n smartphone. Ik heb nog wel eens momenten dat ik een aantal pasjes uit m'n portemonnaie haal die ik niet nodig heb en daar zit dan ook wel eens mijn zorgpas bij. M'n telefoon heb ik echter altijd bij me.

Nieuwkomer
Dat lijkt me absoluut niet handig. Wat nou als je telefoon leeg is - wat mij heel vaak overkomt?
Of wat als je een ongeluk krijgt en je telefoon kapot is?
Of als je bewusteloos in het buitenland in het ziekenhuis ligt? Daar weten ze dan niet dat je pasje digitaal is.
En ook als je bewusteloos in Nederland in het ziekenhuis ligt.. Zij weten de code van je telefoon niet!

Uitblinker

@rdbrinckman,

heb je goede argumenten,

maar als het spoedeisende hulp is, dan wordt je toch over het algemeen eerst geholpen voor ze gaan kijken of je wel goed verzekerd bent,  internationaal zal het ook vast langer duren voor een digitaal pasje wordt geaccepteerd en heb je dus al vaak iets anders nodig als bewijs van verzekering.

en een lege accu? de mijne is nooit leeg, zeker niet als ik gepland naar het ziekenhuis ga.

en als je hem digitaal hebt, heb je natuurlijk ook de kans om hem zelf even af te drukken.

en als je hem echt nog op plastic wilt hebben, zal je hem altijd nog op plastic kunnen krijgen van ZK.

maar er zullen genoeg mensen zijn die hem niet meer onnodig op plastic willen hebben als het niet nodig is, scheelt een hoop onnodig afval....

Nieuwkomer

Het zoveel pasjes allemaal in je portemonnee of aparte mapjes bewaren is een crime. Daarom is het handiger compact bijeen te hebben op je smartphone. Dat is toch alle een verzameling en het is moderner middel.

Starter

Ik heb mijn zorgpas liever in mijn portemonnaie! Dan heb ik hem direct bij de hand als dat nodig is. Overigens, heb ik ook geen smartphone!

Jaacov

Nieuwkomer

Liever op de smartphone. 

In huidig én toekomstig digitaal tijdperk moet dit eenvoudig te realiseren zijn.

Daarbij is mijn portemonnee al dik genoeg. En dat is niet vanwege het geld wat er in zit....Smiley Knipoog

Gr.

Nieuwkomer

Heel graag, door teveel pasjes in je portemonnee.

Starter

Voor mij is dit geen keuze: ik heb geen smartphone, dus in mijn portemonnee, full stop.

Erjas

Starter

Zorgpas gewoon in m'n portemonnee graag!

Nieuwkomer

liever op mijn smartphone! heb ik altijd bij me en heb de meeste pasjes via een app gescand.

Starter

Ik zou zeggen, toevoegen aan de app, ik ben voorstander van digitaal.... Ik weet dat niet iedereen daar even blij mee is vanwege al of niet vermeende openbaarheid en\of security maar voor mij betekent het een pasje minder in de portomonnee.... Het is statische informatie, puur en alleen ter info....

Er moet wel draagvlak voor zijn binnen de medische groepen die er om vragen.

Ook in het buitenland , in het geval dat het onverhoed noodzakelijk is, kan ik me voorstellen dat men de EHIC graag even fysiek in handen heeft.

Community Manager

Mooi dat jullie allemaal hier een reactie hebben achtergelaten!

Zo is het voor ons ook goed te zien hoe iedereen hierover denkt. De verschillende meningen en argumenten bij elkaar. Zoals gemak, privacy, kosten of uberhaupt het wel of niet hebben van een mobiele telefoon. Mijn collega @Maaike_ kan hier vast verder mee uit de voeten! 

Wat een vakantie moet dat zijn geweest zeg @LieQ  Gaat het wel weer beter met je man nu? 

Zo te zien had je telefoon een mooie autocorrect @Hmmjv Smiley Vrolijk 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Expert

Hi @Martin1980 dat is een goede inderdaad maar die algemene pas aps hebben helaas geen beveiliging anders waren we zo klaar geweest inderdaad. Je BSN staat op je zorgpas en die willen we wel goed beveiligen voor je.

@fbijsters er zit inderdaad nog wat lobywerk aan te komen voor ons. 

Nieuwkomer

Ik heb een oude mobiele telefoon dus apps en zo gaan daar niet op, daarom liever een pas in mijn tas!

Nieuwkomer
Ik zit nu momenteel nog in Spanje. Als ik zeg dat ze hier nog met faxen werken, weet je al wel genoeg.
Dus ik zou zeggen: beide .

Nieuwkomer

Ik heb geen smartphone dus is de keuze makkelijk.

Nieuwkomer

Alleen als dit op alle drie platformen kan: Apple Android én Windows mobile. Voel me niet verplicht een andere telefoon aan te schaffen als die functie slechts op Apple of Android beschikbaar komt. Mag eigenwijs klinken, maar ook Windows is een goed telefoonplatform

Nieuwkomer

Ik houdt het liever alleen bij een zorgpas.

Want als je niet in staat bent om deze te laten zien, omdat je bijv. half of helemaal voor pampus ligt en je een code op je GSM hebt die je niet kunt uitspreken of ontgrendelen? Of je mobieltje is ook stuk geraakt?
Of als de app toevallig een beveiligingslek veroorzaakt op je telefoon?

Anderzijds.
Ik moet sinds dit jaar al verplicht inloggen met mijn digi-d om een zorgverzekering af te sluiten, danwel de gegevens en/of facturatie overzicht te benaderen.

Zoals iemand eerder hier al terecht opmerkte.
Wat is het algehele nut van een zorgpas eigenlijk als men aan je BSN en digi-d al weten wie je bent en waar je bed slaapt?

Tevens snap ik ook niet waarom menigeen een donorcodicil op zak hebben. Dit kan toch ook beter worden afgestemd met je zorgverzekeraar aan de hand van bijv. je klantnummer?

Veel makkelijker om in deze alles in je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs te hebben verweven. Daar zit zelfs ook nog eens je vingerafdruk in verwerkt, mocht je je hand net hebben verloren.

Nieuwkomer
Prima idee om zaken digitaal te maken. Echter zijn er ook nog steeds mensen zonder smartphone.
Maar of het handiger is......het scheelt kosten voor het maken. Maar wat als je telefoon leeg is en je kunt niets laten zien?
Vandaar dat ik denk voorlopig nog maar een pasje in mijn portemonnee.