Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Moderator

Ben je verzekerd bij Zilveren Kruis, dan heb je van ons een zorgpas gekregen. Veel mensen hebben dit pasje standaard in hun portemonnee, voor als een zorgverlener erom vraagt.

zorgpasje.png

Is het niet handiger om een digitale zorgpas te hebben, denken we nu. Eentje die je kunt laten zien op je smartphone.

Wij zijn benieuwd: heb jij liever een digitale of plastic zorgpas? En waarom?

Maaike, analist wet- en regelgeving bij Zilveren Kruis, leest mee en gaat graag met je in gesprek.

• Innovatielab
  • Zilveren Kruis Online

Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

117 ANTWOORDEN

Re: Je zorgpas: liever op je smartphone of in je portemonnee?

Uitblinker

als de zorgverleners het gaan accepteren en er geen wettelijke beperkingen voor zijn, dan lijkt het mij wel erg handig om het pasje bv op te nemen in de declaratieapp zoals die nu al bestaat, maar wel als keuze mogelijkheid, want er zullen vast nog mensen genoeg zijn die toch liever een plastic pasje hebben.

en een printbare versie in "mijn zilveren kruis" en dan hopen dat het in het buitenland geen probleem oplevert.

Bezoeker

Bij voorkeur digitaal natuurlijk! Het pasje is mooi, en gaat in de portmonee, maar daar heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Daar waar je het nodig zou hebben is alles over het algemeen al digitaal, dus is het niet meer dan normaal, nee zelfs wenselijk dat dit ook bij de klant zo zou moeten zijn. Even los van de kostenbesparing...

Verwijderde account
N/A

GEen van beide, in Nederland moet het toch mogelijk zijn dat zorginstellingen gewoon kunnen zien waar je verzekerd bent. Dus dat je ID voldoende is.

Expert

Hoi Diadino,

Je reactie is een schot in de roos! Ik ben inderdaad ook in gesprek met zorgverleners om te voorkomen dat er problemen ontstaan als je geen plastic pasje meer kan tonen.

Ook maak je terecht de opmerking dat er altijd mensen zijn met een voorkeur voor het plastic pasje. Dus die pas kan je bij ons blijven aanvragen!

Mocht je onverhoops moeilijkheden treffen in het buitenland, dan kan je altijd Eurocross Alarmcentrale bellen. Zij helpen je graag.

groet,

Maaike

Expert

Hoi Willem,

Je hebt helemaal gelijk: aan de hand van je ID-bewijs kan de zorgverlener zien waar je verzekerd bent. De zorgpas is een hulpmiddel hierbij.

20 jaar geleden werd de zorgpas geïntroduceerd en we merken nu dat het helemaal ingeburgerd is om een pas op zak te hebben. Ook op veel websites van bijvoorbeeld ziekenhuizen staat dat je een pas bij je moet hebben. Om toch aan de wens van een pas te voldoen gaan we deze digitale pas introduceren.

Maar fijn om te weten dat wat voor ons nu nog toekomstmuziek is: "nooit meer zorgen maken of je je pas wel bij je hebt", voor jou al realiteit is!

Groet,

Maaike

Verwijderde account
N/A

als het niet nodig is, dan zou ik zeggen alleen digitaal.

zo een pasje versturen naar je verzekerde kost al snel een euro per jaar p.p.

dus een kostenbesparing van een paar miljoen per jaar is dan snel gehaald

Vaste bezoeker

Liever in mijn portomonee, want ik heb geen mobiel met internet.

Vaste bezoeker

Hoi Willem,

Dat zou wel erg handig zijn en het scheelt enorm veel werk en verdere gedoe.

Miranda

Vaste bezoeker

Gebruiker heeft het bericht verwijderd

Bezoeker

Je hebt tegenwoordige hele geode App's voor verschillende pasjes. Gebruik deze voor verschillende klantenkaarten en andere dingen. Ook mijn zorgpas/Rijbewijs heb ik digitaal ingescand (in zo app). Mocht ik mijn portemonnee kwijtraken, heb ik deze nog digitaal. Misschien ook een oplossing? Of laat mensen zelf kiezen (net als ze papieren polis of digitale polis willen)

Expert

Hoi Martin,

Dat is ook een goede tip! Kan je mij een voorbeeld noemen van een dergelijke app?

Ons plan is om de zorgpas toe te voegen aan de declaratie-app van Zilveren Kruis.

En natuurlijk laten we de keuze bij de verzekerde.

Groet,

Maaike

Moderator

Hoi @ZingendVoske. Ik denk dat ook jij goed aangeeft dat er ook zeker een groep is die, ongeacht de reden, die geen mobiel gebruikt. De plastic exemplaar is daarom ook belangrijk! 

Hoe zit dat precies met die RFID-biopas? Ik zelf heb er nog niks over vernomen, dat hij naar Nederland komt. Jij wel?   

Wil je verder in gesprek over deze pas? Praat dan mee in dit topic. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Mijn vrouw, noch ik hebben een smartphone en wensen die ook onder geen beding aan te schaffen. Dus rest de zorgpas in de portemonee.

Vriendelijke groet!

Nieuwkomer

Ik zou de pas in de portomonnee aanhouden en mensen de keuze geven of ze de pas op hun telefoon willen. 

Ik was afgelopen september op vakantie en toen is mijn gsm en die van mijn man gestolen. Een aantal dagen erna moest mijn man naar de eerste hulp met klachten ( ja het was niet echt onze droomvakantie.....)

Als hij dan zijn zorgpas alleen op zijn mobiel had gehad dan hadden we een probleem gehad.....

zowel gsm's en portomonnees zijn gevoelig om gestolen te worden dus naar mijn idee kan je je zorgpas het beste in je portomonnee en op je telefoon houden.

Nieuwkomer

Liever in mijn portemonnee, want ik heb geen smartphone.

Vriendelijke groet,

Menno de Vries

Starter
Ben het eens. Een digitale zorgadministratie zou voor velen de meest practischE oplossing zijn.
Toch moet die ook wel in huidige vorm opvraagbaar blijven.

Starter
Waar staat zorgadministratie bedoel ik natuurlijk zorgpas!

Vaste bezoeker

Gewoon een pasje, niet dat er ooit om gevraagd wordt maar mijn telefoon kan alleen bellen en sms-en dus dan heb ik niets aan zo'n pasje op mijn telefoon. Ik denk dat veel ouderen ook een telefoon hebben om te bellen en niet zo'n veegtelefoon hebben. 

Nieuwkomer
Beide zouden bruikbaar moeten zijn! Voor de smartphonegebruikers onder ons. Zeker hier met gezin van 5! Maar pasje moet ook blijven. Keuze van de klant.