Geneesmiddelenbeleid Achmea: het goedkoopste of het gekozen merk

Fanatiekeling

Op de webpagina over de vergoeding van geneesmiddelen https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Geneesmiddelen-medicijnen.aspx staat dat de apotheek altijd het goedkoopste merk verstrekt en dat er geen recht is op terugbetaling van een gedeelte van de prijs van een duurder middel.

U krijgt het goedkoopste merk: Zijn er meer merken van uw geneesmiddel met precies dezelfde werking? Dan geeft de apotheek u het goedkoopste merk mee. U krijgt dan hetzelfde medicijn in een ander doosje. Lees hier meer over in ons geneesmiddelenbeleid. Wilt u liever een ander merk? Dan betaalt u dit geneesmiddel zelf. U krijgt wel een vergoeding als uw arts het medisch noodzakelijk vindt dat u het andere merk krijgt.)

Op de webpagina over het geneesmiddelenbeleid wordt niet gesproken over het goedkoopste middel. Daar wordt verteld dat de apotheker het geneesmiddel kiest. (https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/paginas/geneesmiddelenbeleid-achmea-zorg.aspx)

Hoe zit dat nou? 

Groet, Feina.

Geneesmiddelenbeleid Achmea: het goedkoopste of het gekozen merk

5 ANTWOORDEN 5

Re: Geneesmiddelenbeleid Achmea: het goedkoopste of het gekozen merk

Community Manager

Ik heb jouw vraag uitgezet bij mijn collega's van Online @Feina. We komen er nog bij jou op terug!

Community Manager

We hebben jouw feedback besproken @Feina.

Een apotheker met een preferentie overeenkomst moet het door ons aangewezen voorkeursmiddel (goedkoopste) afleveren. Tenzij er sprake is van medische noodzaak. Een apotheker met een IDEA overeenkomst kiest zelf het geneesmiddel maar dit zal vrijwel altijd ook het meest voordelige (goedkoopste) middel zijn. Ondanks dat we verschillende bewoordingen (goedkoopste en voordeligste ) hebben gebruikt is de boodschap hetzelfde. Want ook in het geneesmiddelenbeleid geven we aan dat de apotheek met een IDEA overeenkomst het voordeligste geneesmiddel kiest. We vinden dat de huidige teksten elkaar niet tegen spreken. Wat niet wegneemt dat we volgend jaar opnieuw willen gaan kijken naar consequent dezelfde bewoording.

Fanatiekeling

@Corine V, ik ben het met jullie eens. Alleen..... "het goedkoopste" klinkt echt wel een beetje te ' goedkoop'. Ik vind dat een zorgverzekeraar moet streven naar " de beste koop". 

Groet, Feina.

Nieuwkomer

A pharmacist with an IDEA agreement chooses the medicine itself, but this will almost always be the cheapest (cheapest) medicine.  Although we have used different terms (cheapest and most affordable), the message is the same.  Because also in the drug policy we indicate that the pharmacy with an IDEA agreement chooses the most beneficial drug. krogerfeedback

Community Manager

Hoi @Antonia76. Ik begrijp je bijdrage aan deze discussie nog niet helemaal. Zou je die kunnen toelichten?