Gemachtigd voor echtgenoot en inloggen met sms code (DigiD)

Voorbijganger

Ik ben voor mijn echtgenoot gemachtigd (digitaal). Ik sta niet op zijn polis. Ik doe wel alle financiele zaken. Door de sms controle kan ik niet meer inloggen met zijn Digid code, want hij is niet altijd thuis en heeft zijn telefoon mee. Hoe gaan jullie dit oplossen Zilveren Kruis? Het liefst log ik in met mijn eigen Digid. Waarbij ik na inloggen een keuzemenu krijg aangeboden. Is het voor uzelf of voor de perso(o)n(en) waarvoor u gemachtigd bent? 

Gemachtigd voor echtgenoot en inloggen met sms code (DigiD)

7 ANTWOORDEN

Re: Gemachtigd voor echtgenoot

Medewerker

Een hele goedemorgen,

Dank je wel voor je bericht. Ik begrijp best dat het gebruiken van een extra controlemiddel vervelend is. Helaas is het niet anders. Wij moeten er als zorgverzekeraars alles aan doen om de persoonlijke gegevens van onze verzekerden zo goed mogelijk te beschermen. 

Toch heb je niet altijd een nieuwe sms-code nodig gelukkig. Als je op je eigen telefoon of laptop inlogt dan hoef je niet iedere keer in te loggen met een sms-controle. Wij hebben daarvoor wel toestemming nodig om een cookie te plaatsen. De sms-code is dan een half jaar geldig voor dit apparaat. Geef alleen toestemming als je een vertrouwd apparaat gebruikt. 

Jouw suggestie wordt door experts gelezen. Wie weet zijn er in de toekomst andere manieren van inloggen mogelijk waarmee we de gegevens van onze verzekerden net zo goed beschermen. 

Meer informatie lees over de sms-controle lees je op onze website: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/mijnzilverenkruis/Paginas/digid.aspx

Kun je hier wat mee?

Vriendelijke groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Re: Gemachtigd voor echtgenoot en inloggen met sms code (DigiD)

Voorbijganger

Ik begrijp dat een extra controle met sms nodig is. Jouw antwoord beantwoord mijn vraag niet. Ik log met sms in op mijn eigen domein en ik ben gemachtigd voor mijn echtgenoot op zijn polis. Ik kan nu niet via mijn DigiD inloggen voor het bekijken/veranderen van zijn gegevens. Dat vind ik erg vreemd. Een keuze menu zou op zijn minst mogelijk moeten zijn. Alle gemachtigden zijn bekend in de systemen. Waarom dan geen extra service voor gemachtigden? Zilveren Kruis met Raad en Daad! ook voor personen die gemachtigd zijn.

Medewerker

Met de komst van de sms controle is het handig om een mobiele telefoon binnen handbereik te hebben. Ik me goed voorstellen dat je niet altijd de telefoon van je echtgenoot binnen handbereik hebt.

Helaas is er geen andere oplossing. Er zijn op dit moment geen plannen om het mogelijk te maken dat een verzekeringsnemer een persoon kan machtigen (die niet op de polis staat) om gegevens te raadplegen en te wijzigen.

Excuses voor het ongemak.

Groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Fanatiekeling

Andere websites laten je nu soms de keus tussen ofwel een sms ofwel een email. Een email zou uw situatie kunnen verbeteren. Dus ik denk dat Zilveren Kruis zich wel wat meer meegaand zou moeten opstellen. Zij zouden kunnen zeggen dat ze nadenken over de vervanging van een SMS door een email.

Helaas kan ik me niet herinneren welk bedrijf de keuze gaf. Ik weet dat in ieder geval Apple en Google dit wel doen. Maar ik ken geen andere zorgverzekeraar.

Er is nog een ander argument: andere zorgverzekeraars geven wèl de keus om zonder sms in te loggen. Zie bijlage.

Groet, Feina.

Webcare

Wij maken voor het inloggen bij Mijn Zilveren Kruis gebruik van DigiD. Op dit moment biedt DigiD alleen een extra controle door middel van een SMS. De SMS vervangen door een e-mail is daarom via DigiD niet mogelijk. Een combinatie waarbij er wordt ingelogd via DigiD en er vanuit Zilveren Kruis vervolgens een e-mail wordt gestuurd behoort op dit moment ook niet tot de mogelijkheden. Zorgverzekeraars hebben de taak om zorgvuldig om te gaan met de medische gegevens van onze klanten. Wij vinden daarom, in overeenstemming met Zorgverzekeraars Nederland, dat een 2-staps beveiliging de beste optie is.

Groet, Joram

Voorbijganger

Aan de ene kant wordt het gestimuleerd om personen te machtigen voor mensen die zelf niet zo digitaal zijn en aan de andere kant wordt het digitaal meehelpen tegen gehouden door deze sms controle. Wat wil het Zilveren kruis? Gemak voor en door personen die digitaal willen of vasthouden aan een genomen besluit en weer veel belverkeer en papier veroorzaken? Zo werk je toch in de hand dat kinderen voor ouders en meehelpende partners weer overgaan tot papier? Wij begrijpen met z'n allen dat zorgvuldig omgaan met medische en persoonliojke gegevens een 'must' is, maar is deze sms controle de enige wijze waarop er privacy gegarandeerd wordt?

Webcare

Op dit moment is naar ons inzicht een inlog via DigiD met SMS controle de beste beveiliging. Dat daarmee een barrière ontstaat in situaties zoals die van jou is zeker waar.  Het valt niet te ontkennen dat er een spanningsveld is tussen het beschermen van de privacy en het geven en ondersteunen van dienstverlening. In het geval van niet mee-verzekerden personen weegt de bescherming van de privacy voor ons zwaarder. Voor mee-verzekerde personen bestaat er nog wel de mogelijkheid om de verzekeringsnemer te machtigen tot het inzien van de medische gegevens. De verzekeringsnemer kan dan de gegevens inzien. 

Groet, Joram