Eigen bijdrage betalen

Nieuwkomer

Ik heb een verzekering met veel extra's.en evengoed moet ik veel bijbetalen.dus basis verzekering is dan genoeg

Eigen bijdrage betalen

7 ANTWOORDEN

Re: Eigen bijdragen

Moderator

Hallo @SriNurhasih,  

Welkom op de community!

Waarvoor heb je toch onverwacht bij moeten betalen? Ik leg je er graag iets meer uit over de wettelijke eigen bijdrage.

Voor sommige zorg uit de basis- en aanvullende verzekering betaal je inderdaad een wettelijke eigen bijdrage. Op onze website leggen we uit wat een wettelijke eigen bijdrage eigenlijk is en wanneer je het betaalt. En leggen we uit wat is het verschil met het verplicht eigen risico. Had je die pagina al gezien?

Het kan soms verstandig zijn om naast een basisverzekering toch ook een aanvullende verzekering te nemen. Ga je wel eens naar het buitenland dan is een Basis Plus Module handig. Dan krijg je spoedeisende zorg tot 100% van het buitenlands tarief vergoed.

Ook over de aanvullende verzekering hebben we op onze website meer informatie staan.

Wil je in 1 oogopslag zien of het voor jou verstandig is om een aanvullende verzekering af te sluiten?

Kijk dan halverwege op de pagina over de aanvullende verzekering  bij het onderdeel 'Aanvullende verzekeringen: wat wordt er vergoed?'. Daaronder staat in een blokdiagram welke vergoeding er in de verschillende aanvullende verzekering zitten.

Kun je wat met deze informatie? Als je meer informatie nodig hebt, laat het me weten. Ik help je graag!

Re: Eigen bijdrage betalen

Fanatiekeling

Misschien is het ook handig om te verwijzen naar de specificatie van de door ZK gedane betalingen. Ik verwacht dat deze uitgesplitst zijn, eventueel ook in diagramvorm, naar de soort verzekering. Zo kan in een oogopslag bekeken worden welk zorg uit welk potje in jouw eigen situatie vergoed is. 

Of.... is deze uitsplitsing niet zichtbaar in "Mijnzilverenkruis"? 

Groet, Feina.

Re: Eigen bijdragen

Community Manager

Hi @Feina,

Op Mijn Zilveren Kruis staan de gedane betalingen inderdaad uitgesplitst. Via een 'volloopbalkje' is inzichtelijk hoeveel eigen risico je hebt betaald. En hoeveel er nog openstaat. Verder splitsen we uit wat aan wie betaald is en zie je of het eigen bedrage of eigen risico is. 

Fanatiekeling

@Raoul "....betalingen inderdaad uitgesplitst.".

Welke uitsplitsing is dit dan? Ik doelde op de uitsplitsing tussen Basis en Aanvullend. 

Groet, Feina.

Moderator
,

De uitsplitsing die we op het declaratieoverzicht en in Mijn Zilveren Kruis laten zien, gaat over het eigen risico en de eigen bijdrage. Je kunt duidelijk zien wat je zelf betaalt en waarom je het zelf betaalt. Ook laten we zien hoeveel eigen risico er nog over is. Als je via het declaratiescherm de PDF van het declaratieoverzicht downloadt, kun je zien wat uit basisverzekering, de aanvullende verzekering of de tandverzekering is vergoed. Dat staat dan wel in bedragen en nog niet in een taartdiagram of iets anders visueels. Daar zijn we wel mee bezig. Lees hierover meer in het Denk-Mee idee:  Waar is "de taart" gebleven?

Fanatiekeling

Ik bedoelde die taart inderdaad. Verzekerden kunnen mbv de taart zien ,hoeveel zorg er door hun aanvullende verzekering wordt vergoed. Als dit elk jaar heel weinig is, kan de aanvullende verzekering beter worden opgezegd. 

Veel verzekerden begrijpen het verschil tussen de aanvulllende verzekering en de basisverzekering niet. De presentatie op de website draagt bij aan dit onbegrip. 

Groet, Feina.

Moderator

Bedankt voor je reactie Feina!

@SriNurhasih, heb je iets aan de antwoorden die hier gegeven zijn? Ik ben benieuwd of je nu een beter beeld hebt? En of het makkelijker voor jou is om te bepalen of je een aanvullende verzekering nodig hebt of niet.