Digitaal contact met medewerker krijgen

Nieuwkomer

kan iemand mij aangeven of er ook een mogelijkheid is om digitaal met een medewerker in contact te komen. 

In de chat word ik welkom geheten, men vraagt naar mijn vraag, ik stel deze en vervolgens gelijk bericht dat ze mij niet kunnen helpen en word ik vervolgens doorverwezen naar dezelfde site Smiley Verdrietig Smiley Verdrietig

Ook mailen behoort niet tot de mogelijkheid. 

En zo moeilijk is mijn vraag niet. Zilveren Kruis vergoed een medicatie niet alhoewel wel bij Zorginstituut Nederland (www.medicijnkosten.nl/databank) word aangegeven dat dit medicijn 100% vergoed moet worden.........

Zilveren Kruis geeft niet thuis.

Wie oh wie weet raad. Het gaat om bijna 50 euro dus best even de moeite waard voor mij.

Alvast bedankt voor alle behulpzame reacties.

Digitaal contact met medewerker krijgen

3 ANTWOORDEN

Re: Digitaal contact met medewerker krijgen

Webcare

Dag Heidi,
Welkom op onze community! Vervelend dat je geen duidelijkheid hebt gekregen over hoe het zit met het geneesmiddel waar jij naar informeert. Ik heb wat vragen voor je, maar ik neem eerst algemeen met je door hoe de vergoeding van geregistreerde geneesmiddelen in elkaar steekt.

De basisverzekering vergoedt geregistreerde geneesmiddelen die in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) zijn opgenomen. Deze vind je op medicijnkosten.nl, de website waar jij de link voor geeft in jouw bericht.

Wij hanteren zelf ons eigen geneesmiddelenbeleid. Wanneer je met een recept van de huisarts of een behandelend arts naar een gecontracteerde apotheek gaat dan beoordeelt de apotheek eerst of het voorgeschreven middel uit de basisverzekering vergoed wordt. Is dat het geval? Dan kijkt apotheek ook na wat de werkzame stof van het middel is. Bestaat er een goedkoper geneesmiddel met dezelfde werkzame stof? Dan geeft de apotheek dat middel mee. Wij vergoeden bij gecontracteerde apotheken alleen de kosten die zij zelf bij ons indienen.

Of wij bepalen welk middel er wordt meegegeven of dat de apotheek zelf inkopen doet op basis van de werkzame stof, hangt af van het contract dat wij met de apotheek hebben. Wij leggen het geneesmiddelenbeleid en het verschil tussen de contractvormen met apotheken uit op deze pagina:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Geneesmiddelenbeleid-Achmea-Zorg.aspx

Het doel van het geneesmiddelenbeleid is dat je het geneesmiddel krijgt dat jij nodig hebt (op basis van de werkzame stof), zonder dat er onnodig veel kosten worden betaald. Merkgeneesmiddelen zijn namelijk vaak duurder dan generieke middelen terwijl ze in de meeste gevallen hetzelfde effect hebben.

Er is echter een uitzondering. Wanneer een behandelend arts een geneesmiddel op medische noodzaak voorschrijft en de apotheek gaat akkoord met de gegeven reden, dan wordt merkgeneesmiddel alsnog vergoed. 

Naast het geneesmiddelenbeleid is het ook zo dat er afwijkende (landelijke) afspraken gelden voor sommige geneesmiddelen. Voor maagzuurremmers geldt bijvoorbeeld dat deze alleen bij chronische gebruik (langer dan 6 maanden) vergoed worden. De 1e 15 dagen betaalt iemand dan ook zelf. Ook geldt er voor sommige geneesmiddelen een wettelijke eigen bijdrage. De basisverzekering vergoedt de kosten dan slechts gedeeltelijk en de apotheek brengt het restant zelf in rekening. De wettelijke eigen bijdrage kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering.

Wat betekent dit allemaal voor jouw vraag? Als op medicijnkosten.nl staat dat een geneesmiddel uit de basisverzekering vergoed wordt, dan weet je dat het geneesmiddel geregistreerd is. Je hebt daarna nog wel te maken met ons geneesmiddelenbeleid, eventuele afwijkende afspraken over een middel en/of een wettelijke eigen bijdrage. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo!

Zou je mij aan kunnen geven wat de naam van het geneesmiddel is en naar welke apotheek jij bent gegaan? Dan kijk ik verder voor je na wat de afspraken over het middel zijn.

Bart

Fanatiekeling

@Heidi288 heeft eigenlijk twee vragen: namelijk de eerste is " hoe krijg ik digitaal contact met een medewerker?". 

De twee vraag is het probleem, waarom ze contact zoekt met het ZK. Dat is waarom een medicijn niet vergoed wordt door het ZK terwijl dit vermeld wordt als " 100% vergoeding" bij het Zorginstituut.

@BartH geeft alleen een gedeeltelijk antwoord op de tweede vraag. 

Maar haar voornaamste vraag en klacht is de onmogelijkheid om digitaal in contact te komen. Ik vind dat ZK juist hierop antwoord had moeten geven. Het zou netjes geweest zijn als ZK @Heidi288 bedankt had voor het signaal dat het chatcontact wel eens in een LOOP terecht kan komen. 

Onlangs is er op het forum een ander topic geweest met klachten over de onmogelijkheid van emailcontact. In dat topic werd het emailadres wel gegegeven. Dit is basisverzekering@zilverenkruis.nl

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, scherp! @Heidi288 je chatcontact met ons wil ik graag in een privébericht met je bespreken.

Wil je mij ook je relatienummer, postcode en geboortedatum sturen zodat ik de chat kan analyseren voor je?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.