Ziekenhuisrekening niet volledig vergoed ondanks schriftelijke verzekering door ZK dat dit wel moest

Nieuwkomer

Na pijnklachten in de lies is mijn vrouw door de huisarts doorverwezen naar Alrijne (Alphen aan den Rijn) eind 2015. Onderzoek gestart, foto's gemaakt van de heupen en beoordeeld door sportarts. Conclusie: geen slijtage. Mijn vrouw is docente Lichamelijke Opvoeding. Na fysiotherapie in 2016 toch weer pijnklachten. Wederom foto's gemaakt en bleek er ernstige slijtage in de heupgewrichten. Toentertijd had ZK een contract met Alrijne. Nu 2017 hebben wij een Basisbudget + aanvullend 3 sterren voor mijn vrouw. Vandaar dat wij gezocht hebben naar een Orthopeed in een ziekenhuis waar ZK wel een contract mee had. Direct opereren was nog niet verstandig. Mijn vrouw is 62. Na diverse telefoontjes naar ZK met de zorgcoach kreeg mijn vrouw bericht dat haar hulpvraag in het Alrijne begonnen was toen ZK daar nog gecontracteerd was en aangezien dit nog steeds dezelfde behandeling voor dezelfde klacht was, alles zou worden vergoed. Dus opteerde zij voor een goed bekend staande Orthopeed in het Alrijne. Nu krijgen we op 21 juni 2017 een rekening van het Alrijne met behandelingen uit de periode 06-09-2016 t/m 08-11-2016 met een bedrag dat niet vergoed werd door ZK. Originele factuur bedroeg 789,40 euro. Alrijne claimt bij ons nog een bedrag van 469,28 euro. Na telefonisch contact met ZK wordt ons nu meegedeeld dat Alrijne zich niet aan de meldplicht heeft gehouden en ons daardoor niet heeft gewaarschuwd dat ZK voor Basis Budget geen contract heeft met Alrijne. Diverse telefoontjes met ZK bieden nog geen uitzicht op een oplossing. Wie heeft 'm wel??

• Ziekenhuiszorg (MSZ)

Ziekenhuisrekening niet volledig vergoed ondanks schriftelijke verzekering door ZK dat dit wel moest

3 ANTWOORDEN

Re: Ziekenhuisrekening niet volledig vergoed ondanks schriftelijke verzekering door ZK dat dit wel m

Expert

Beste Erik2,

Ik begrijp dat jij voor je vrouw een basis budgetpolis had afgesloten afgelopen jaar. Een voordeel van een basis budgetpolis is de lagere premie die je hier voor betaalt. Helaas zit aan elk voordeel vaak een nadeel. Het nadeel van een basis budgetpolis is dat je voor planbare zorg alleen naar de budget gecontracteerde ziekenhuizen kan. Hierop zijn een paar uitzonderingen.

Vervelend dat jullie onverwacht toch nog een rekening hebben gekregen. Ik lees ook dat je contact hebt gehad met mijn afdeling, de Zorgcoach, over de vergoeding. 

Ik wil graag met jullie kijken naar deze situatie. Je kunt telefonisch contact opnemen met de Zorgcoach op telefoonnummer: 071-364 02 80. Je kan ook een privé bericht sturen met je telefoonnummer dan bel ik je terug.

Hoe gaat het met je vrouw? Is de operatie goed gegaan? 

Vriendelijk groet,

Cindy S

Zorgcoach

Zorgcoach

Re: Ziekenhuisrekening niet volledig vergoed ondanks schriftelijke verzekering door ZK dat dit wel m

Fanatiekeling

Deze verzekerde heeft ( heel verstandig!) de toezegging op schrift. Dan moet hij ook worden nagekomen. Kennelijk is dat nog niet gelukt. Is er sprake van een misverstand? Ik vermoed dat hij de rekening aan Zilveren Kruis kan sturen, die hem zal moeten betalen.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi @Feina,

zoals Cindy aangaf, kijken we graag even met Erik mee wat er precies in zijn geval aan de hand is. We wachten zijn privébericht af.  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.