Welke vragen heb jij over je ziekenhuisrekening?

Bewerkt 
Moderator

Als je naar het ziekenhuis bent geweest, komt de rekening meestal pas later. Hierop staat wat het ziekenhuis voor je heeft gedaan. Die rekening roept soms vragen op onder verzekerden, merken we.

Zoals bij Djeer, die om uitleg vroeg bij een onverwacht hoge rekening na een kort bezoek aan de kaakchirurg. Romco had een vergelijkbare ervaring: een gepeperde rekening voor wat een simpele ingreep bij de kno-arts leek. En Ron was verrast dat hij nog een ziekenhuisrekening van vorig jaar ontving.

Goed dat jullie dit aankaarten! Hiermee proberen we de uitleg op onze website te verbeteren. Vind je deze uitleg duidelijk? Welke andere vragen heb jij over je ziekenhuisrekening?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Welke vragen heb jij over je ziekenhuisrekening?

6 ANTWOORDEN

Re: Welke vragen heb jij over je ziekenhuisrekening?

Bewerkt 
Moderator

Ook op Facebook zijn wij het gesprek aan gegaan.  

Samen met mijn collega @Corine V hebben we gekeken welke vragen er zijn over ziekenhuisnota’s. Hieronder een overzicht van de verschillende vragen die wij ontvangen hebben:

• Waarom krijg ik zelf de nota van het ziekenhuis?
  • Ik heb een oproep voor een bevolkingsonderzoek. Kost mij dat geld?
  • Wat staat er op de ziekenhuisrekening?
  • Waarom duurt het zo lang voordat u ik de kosten te zien krijgt op 'Mijn Zilveren Kruis'?
  • Kan ik de ziekenhuisrekening zelf controleren? Inclusief tips om te controleren of de ziekenhuisrekening klopt.
  • Ik heb nog nooit een ziekenhuisrekening gezien. Hoe komt dat?
  • Welke zorgaanbieders gebruiken DBC's?
  • Hoe komt het tarief van een DBC tot stand?
  • Ik wil vooraf weten wat de behandeling gaat kosten. Kan dat?
  • Verschillende vragen over het eigen risico en eigen bijdrage (waarom, hoeveel, wanneer e.d.).

Leven deze vragen bij jullie ook?

Ontbreken er vragen die voor jullie nog van belang zijn?

Nog andere ideeën?

Laat het ons hier weten!

Voorbijganger

Nou dit was mijn omschrijving,ik wil weten waar ze het vanuit opbouwen maar geen details, wat kan ik hier nou mee? 

08-03-2016
tot en met
05-06-2016
RODE KRUIS ZIEKENHUIS
Afdeling Orthopedie
€ 481,68

Voorbijganger

En waar ging ik voor, voor een prik bij de orthopeed voor min heup/bovenbenen omdat de huisarts niet zo'n lange naald had. Het ging om een slijmbeursontsteking, 5 minuten binnen en weer weg.

Moderator

@Liemve

In het topic Geen duidelijke uitleg ziekenhuisrekening zijn we al verder in gesprek over de volgende 3 onderwerpen: 

1. Waarom is mijn behandeling (van 5 minuten) zo duur? 

2. De wens om meer details te kunnen zien van je declaratie. 

3. De betaling van het eigen risico / betalingsregeling. 

Je situatie is ook een mooi voorbeeld van de vragen die mensen hebben over een ziekenhuisrekening. We hebben de website aan de hand van de signalen van Facebook aangepast. 

Dit is de link naar de pagina: DBC: 1 rekening voor uw ziekenhuisbehandeling

Liemve en de andere leden, wat vinden jullie van de pagina? 

Voorbijganger

eenmooie overzicht maar bij mij ontbreekt de ziekenhuisrekening zelf, Geen code niets alleen de omschrijving die ik hierboven aangeef dus idd een verduidelijking van de ziekenhuisrekening desnoods een kopie erbij.

Je creert hiermee dat huisartsen het nog drukker gaan krijgen en ziekenhuisbezoek vermeden gaat worden.

Ik denk de volgede keer echt wel na.

Mvg 

Bewerkt 
Moderator

Fijn dat je naar de pagina hebt gekeken Liemve. Het is me duidelijk dat jij op jouw overzicht de detail informatie mist, zoals de behandelcode. Heb je mijn reactie in het andere topic al gezien? Daar verwijs ik naar Mijn Zilveren Kruis​. Daar kan je je eigen zorgverbruik inzien, ook meer informatie over de ziekenhuisrekening. 

Communitylid Feina geeft je ook nog wat informatie en tips over de hoogte van de rekening. 

Heb je ook suggesties voor de pagina op de website over DBC: 1 rekening voor uw ziekenhuisbehandeling? 

Je hebt het in je reactie over een kopie van de rekening. Zou je graag een voorbeeld willen zien op de pagina?