Wat moet ik doen als ik betrokken ben geweest bij een verkeersongeval?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Moet ik aangeven dat ik betrokken ben geweest bij een aanrijding waaraan ikzelf geen schuld heb? Hoe kan ik zorgen dat de ziekenhuiskosten en fysio die zijn gemaakt niet met mijn eigen risico worden verrekend maar rechtstreeks bij de verzekering van de tegenpartij worden gedeclareerd? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wat moet ik doen als ik betrokken ben geweest bij een verkeersongeval?

5 ANTWOORDEN

Re: Wat moet ik doen als ik betrokken ben geweest bij een verkeersongeval?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Je bent verplicht om te melden dat je betrokken bent geweest bij een ongeval ( buiten jouw schuld) met een tegenpartij. Het is de bedoeling dat Zilverenkruis de kosten die zij maakt voor jou gaat verhalen op de tegenpartij. 

Ik neem aan, dat als dit lukt, jij ook geen eigen risico hoeft te betalen. Maar ik weet niet wat de praktijk is.....

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

@AnsVeerbeek  Leuk dat je een account hebt gemaakt hier! Welkom. 

Ik zie dat @Feina je al wat extra informatie heeft gegeven. 

Wanneer iemand betrokken is geweest bij een verkeersongeluk, wordt deze persoon in contact gebracht met onze juridische afdeling Verhaalszaken. 

Verhaalszaken gaat dan voor je aan de slag om te kijken welke kosten ze voor je kunnen terug vragen. 

Ik heb mijn collega van de afdeling verhaalszaken gevraagd om meer uitleg te geven. Zodat je precies weet waar je aan toe bent en welke stappen je kunt ondernemen. 

Moderator

@AnsVeerbeek @Feina

Zoals beloofd hier de extra informatie van mijn collega van de afdeling Verhaalszaken. 

Wanneer je (buiten jouw schuld) betrokken bent bij een ongeval (in het verkeer), dan willen wij als jouw ziektekostenverzekeraar de uitgekeerde ziektekosten verhalen op de aansprakelijke partij. Daarvoor kan je het beste contact opnemen met onze afdeling Verhaalszaken om jouw gegevens door te geven. Verhaalszaken is bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur op telefoonnummer (071) 367 08 93. Ook kan je een mail sturen: verhaalszaken@achmea.nl. Liever online je ongeval melden? Vul dan dit formulier in. 

Jouw persoonlijke schade, zoals bijvoorbeeld je verplichte en/of vrijwillig eigen risico kan je verhalen op de aansprakelijke partij. Dat kan via een rechtsbijstandverzekering,  die je zelf al hebt afgesloten of via een letselschadebureau. De afdeling Verhaalszaken kan je informatie geven over het inschakelen van een letselschadebureau. Dat is voor jou kosteloos: het letselschadebureau dient de kosten in bij de verzekeringsmaatschappij van de aansprakelijke partij.

Overigens verhalen wij ook kosten als de je een ongeval hebt gehad met een dier. Denk aan beten van honden of als men valt van paarden (doordat deze uit zichzelf een plotselinge beweging maken). In bepaalde gevallen verhalen wij ook bij bedrijfsongevallen en verkeersongevallen in het buitenland. 

Het advies aan Ans is dan ook om contact op te nemen met deze afdeling. Laat je weten of dat het is gelukt? 

Bezoeker

goedemorgen,

ben zelf n paar jaar terug aangereden door n automobiliste, 

welke mij ,als stilstaande fietser niet had gezien,

ben toen uitstekend geholpen door de letselschade afdeling,

echt super,

Moderator

Hoi Merlijn! Oei dat klinkt als een heftig ongeluk. Ben je er goed bovenop gekomen? Fijn dat je je ervaring deelt met de community. Kan je misschien toelichten voor de rest van de community waar de letselschade afdeling jou bij heeft kunnen helpen?