Vergoeding dermatologie en eigen risico

Voorbijganger

Hi,

Ik ben sinds afgelopen Oktober wekelijks naar het ziekenhuis geweest op de afdeling dermotologie. Er werd mij door het rode kruis aangegeven dat de behandelingen enige tijd zouden nodig hebben en dat de behandelingen in 2017 door zouden gaan. Ik heb toen advies gevraagd om de behandelingen dan pas te starten in Januari ivm het eigen risico. Mij werd verteld dat het eigen risico op de behandelingen 12 maanden geldt. Dus als ik in 2016 mijn eigen risico had bereikt, dat ik tot Oktober 2017 mij kon laten behandelen zonder dat het mijn eigen risico zal kosten. 

Ik heb nu een rekening gehad van 198,80 op het eigen risico. Klopt het dat e voor mij dan nog maar maximaal 186,20 berekend kan worden op dezelfde behandeling tot Oktober 2017?

Mvg, 

Quinten

• Eigen risico en premie
  • Ziekenhuiszorg (MSZ)

Vergoeding dermatologie en eigen risico

7 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding dermotologie.

Moderator

Hoi @QuintenSouwer, goed dat je je vraag hier stelt.

Bij wie heb je het advies gevraagd om de behandeling in januari 2017 te starten?
Het is namelijk zo dat nota's van behandelingen geen 12 maanden meer gelden maar dat die termijn korter is geworden. Vanaf 1 januari 2015 is de maximale looptijd van een nota (van een DOT) 120 dagen. Bij sommige behandelingen is de looptijd zelfs korter. Als je een behandeling start waarbij er alleen een consult, onderzoek of niet-operatieve behandeling wordt uitgevoerd is de looptijd 90 dagen.

Dus als je in oktober 2016 naar het ziekenhuis bent gegaan en de behandeling loopt door in 2017, dan is de kans zeer zeker aanwezig dat je in 2016 en in 2017 eigen risico betaalt. 

Je kan altijd bij het ziekenhuis even navragen hoe het zit met je behandeling en de rekeningen. Dan weet je hopelijk ook wat beter waar je precies aan toe bent als het gaat over eigen risico kosten. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Vergoeding dermatologie.

Voorbijganger
Navragen bij het ziekenhuis was dus niet verstandig aangezien ze bij het ziekenhuis blijkbaar de regels niet kennen. Denk dat ik maar weer een paar jaar met mijn problemen blijf lopen en hierdoor helaas een ongezonde leefstijl moet volgen. Kom ik mogelijk voor duurdere behandelingen in het ziekenhuis die wel vergoed worden. Smiley Knipoog

Dank voor het antwoord in ieder geval.

Webcare

@QuintenSouwergelukkig zie ik aan je :-) dat je een grapje maakt. Geen optie om risico's te nemen met je gezondheid. verstandig om je goed te informeren als je vragen hebt over je vergoedingen. Je mag er vanuit gaan dat je uiteraard de juiste informatie krijgt als je bij een ziekenhuis vragen stelt. 

Zoals Eva al uitlegde is er het een en ander veranderd. Door de invoering van de geldigheid van 120 dagen voor een DBC betaal je vaker twee eigen risico's van twee opvolgende kalenderjaren, voor dezelfde behandeling.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Kan zilveren kruis het betreffende ziekenhuis hierop aanspreken? Immers het ziekenhuis zou zichzelf kunnen bevoordelen door met opzet een verkeerd antwoord te geven. Ook zilveren kruis profiteert trouwens.

Ik vind het niet zo gek, dat een verzekerde afziet van een behandeling ivm het eigen risico. ( we zijn geen bodemloze put die de zorgverzekeraar met dubbele eigenrisico's gaat spekken).  

Een kleine berekening leert namelijk dat een zorgverzekeraar veel geld binnen krijgt via het dubbele eigen risico, van mensen die anders nauwelijks van de zorg gebruik maken. 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, wij spreken het ziekenhuis hier niet op aan. We gaan er vanuit dat zij hun werk goed doen en zich aan de gemaakte afspraken houden.

Voorbijganger
Eigenlijk maak ik geen grap, het is een verspilde 200 euro door incorrecte informatie en ik ben daardoor niet van plan de behandelingen door te zetten. Ik snap ook dat je als webcare medewerker hier niets aan kunt veranderen maar dat maakt deze "boete" (zoals ik dat zie) niet minder prettig. Dure fouten, maar zal voor in de toekomst toch weer moeten opletten alles zwart op wit en ondertekend te krijgen voordat ik iets doe.

Webcare

Goedemiddag Quinten, er is mij nog iets onduidelijk. Wie heeft aan jou verteld dat de looptijd van een behandeltraject (DBC) in een ziekenhuis maximaal 12 maanden is? Eva gaf al aan dat de maximale looptijd van een DBC vanaf 1 januari 2015 120 dagen is. Die informatie klopt.

Ik vroeg mij dus af wie jou die informatie heeft gegeven? Begrijp ik het uit je eerste reactie goed dat dit het Rode Kruis Ziekenhuis was? Zo ja, spreek het ziekenhuis hier verder op aan. Elk ziekenhuis heeft zijn eigen klachtenprocedure. Stel het ziekenhuis via die manier op de hoogte als jij vindt dat ze jou niet goed hebben geïnformeerd.

Check verder de link onderaan mijn bericht voor alle info over DBC's. De meeste vragen over DBC's worden op de pagina beantwoord. Bekijk ook het filmpje van de Nederlandse Zorgautoriteit. Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes, Bart

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Veelgestelde-vragen-over-uw-ziekenhuis...