Vergoeding bovenooglid correctie

Bezoeker

Bij de huisarts verwijsbrief gehaald. Daar hoorde ik al dat vergoeding door de zorgverzekering beoordeeld wordt. Ik heb u toen gebeld om duidelijkheid te krijgen daar ik dacht dat het in de basisverzekering zat... maar nee, je moet een aangeboren afwijking hebben of haast niets meer kunnen zien door de overhangende oogleden. Als het al zo laag hangt kun je al niet meer autorijden dus... 

Ik heb aanvullend 3 sterren, maar helaas moet ik alles zelf betalen.

Ik vind dat heel erg. De zorgverzekering wordt steeds duurder en nu ik er eens gebruik van kan maken kán dat niet. 

Vergoeding bovenooglid correctie

7 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding bovenooglid correctie

Fanatiekeling

Een andere zorgverzekeraar kan er anders over denken. Dus wachten en overstappen. Of een andere zorgverzekering nu afsluiten. In principe kan dat als iemand anders verzekeringnemer is. 

En ook een andere arts kan het anders beoordelen of opschrijven voor de zorgverzekeraar. Een bovenooglidcorrectie kan ofwel bij de plastisch chirurg of bij de oogarts. Ik denk dat de oogarts veel goedkoper is. Misschien zijn er ook zelfstandige behandelcentra die deze behandeling goedkoper uitvoeren.

Groet, Feina.

Re: Bovenooglid correctie

Bezoeker

Ik ben zelf de verzekeringnemer. Maar daar gaat het mij niet om, ik vind het te erg dat het helemaal niet vergoed wordt. Eigen risico, o.k., maar de rest ook helemaal niet vergoeden terwijl er geschermd wordt met de basisverzekering vind ik onbestaanbaar. 

Fanatiekeling

Ik bedoel nu juist dat er regels zijn over de ernst van de hangende oogleden. Maar deze regels kunnen anders of gemakkelijker door artsen en verzekeraars worden toegepast. Ik weet dat die strenge regels bestaan, maar toch ken ik veel mensen die een operatie gehad heb. ( bij de oogarts). Ik kan je via een privebericht wel vertellen om welke woonplaats het gaat. Het zou kunnen zijn dat de operatie in mijn woonplaats gemakkelijker wordt verkregen.

Groet, Feina.

Fanatiekeling

De beperkingen bij de operatie van overhangende oogleden is niet het enige schrijnende probleem in de basisverzekering. 

1. Wortelontsteking bij de tandarts: zit niet in de basisverzekering, maar kost wel honderden euro's. 

2. Beschadiging van tanden en kiezen door een ongeluk.

3. Hangende huidplooien bij mensen die heel veel zijn afgevallen.

etc. 

PS in het algemeen wordt er geen vergoeding uit de basisverzekering gegeven als de beschadiging/afwijking niet schadelijk is voor het normale functioneren. Toch kwam er in 2017 een versoepeling in de regels plastische chirurgie. 

Groet, Feina.

Community Manager

Een bovenooglidcorrectie wordt inderdaad alleen nog vanuit de basisverzekering vergoed als er sprake is van ernstige gezichtsbeperking door verslapping of verlamming van het bovenooglid @Klaproosje.

Jaren geleden werden ooglidcorrecties vaak wel vergoed. Tegenwoordig worden in Nederland meer dan 30.000 ooglidcorrecties per jaar uitgevoerd, die kunnen natuurlijk niet allemaal meer vergoed worden.

Veel mensen laten een ooglidcorrectie uitvoeren om esthetische redenen. Om er minder moe uit te zien bijvoorbeeld. Dat wordt niet meer vergoed. Ook wanneer er sprake is van andere klachten door overtollige huid op de boven oogleden, is er geen vergoeding meer. Klachten zoals hoofdpijn, een zwaar en drukkend gevoel, tranende ogen en vermoeidheid klachten zijn niet objectiveerbaar, en daarom geen reden tot vergoeding. Een bovenooglidcorrectie om esthetische redenen wordt bijna door geen enkele verzekeraar meer vergoed. Je kunt dit nakijken bij Independer.

Bezoeker

Bedankt voor alle antwoorden!
Ja Feina, je hebt helemaal gelijk met de voorbeelden die je noemt die ook niet vergoed worden.
En nee, Moderator, het was niet om estetische redenen, ik moet helder kunnen zien zonder donkere regenboog omdat mijn vrouw ernstig visueel gehandicapt is en ik haar veilig moet kunnen rijden naar ziekenhuizen etc.
Na ampel overleg bleek dat de verschillende ziekenhuizen met hun prive klinieken erg verschillende prijzen hanteren en ben nu naar het Spaarne Gasthuis in Heemstede gegaan, en heb daar een zeer prettige chirurg gevonden, waar ik half februari geopereerd wordt.

Community Manager

Fijn dat je een fijn ziekenhuis hebt gevonden, @Klaproosje en dat je straks dus weer beter zicht hebt! Ik hoop dat dan ook de 'donkere regenboog' verdwenen is. Want goed zicht is inderdaad belangrijk. Mocht de donkere regenboog er na de operatie onverhoopt nog zijn, neem je dan contact op met de huisarts? Succes met de operatie!