Vergoeding borstvergroting

Nieuwkomer

Toen ik 15 was ben ik geopereerd aan een ingekapselde goedaardige tumor in mijn borst. Na deze operatie is deze borst niet meer gegroeid maar mijn andere wel. Ik heb nu een verschil qua cupmaat. Ik vroeg mij af of het vergoed word om mijn borsten te laten corrigeren. Aangezien het verschil is gekomen na de ingreep. Met vriendelijke groet

• Ziekenhuiszorg (MSZ)

Vergoeding borstvergroting

1 ANTWOORD

Re: Vergoeding borstvergroting

Webcare

Goedemorgen Chorsten,
Allereerst welkom op onze community! De basisverzekering vergoedt zowel een borstverkleining als het plaatsen van een borstprothese (borstvergroting). De vergoeding valt dan onder plastische chirurgie. 

De afspraken over wanneer een borstverkleining of een borstprothese wordt zijn erg specifiek. Een eenzijdige borstverkleining wordt bijvoorbeeld vergoed als er minstens 2 cupmaten verschil zitten tussen beide borsten. Een voorbeeld van een reden waarvoor een borstprothese vergoed wordt is als er geen of weinig borstontwikkeling is, of als er een verschil van 2 cupmaten is en de kleinste borst cupmaat AA of A heeft. Er zijn meer indicaties voor beide vergoedingen, dus neem dit als voorbeelden .

Voor beide vergoedingen geldt dat een plastisch chirurg in een ziekenhuis de beoordeling moet uitvoeren of de (en welke) behandeling vergoed wordt. Als het nodig is zal de chirurg eerst een aanvraag indienen bij ons. Oftewel, de eerste stap voor jou is om op consult te gaan in het ziekenhuis. Vraag daarvoor een verwijzing van je huisarts. 

Een consult in een ziekenhuis wordt standaard vergoed uit de basisverzekering. Het eigen risico geldt wel. Vervolgens gaat de plastisch chirurg de beoordeling uitvoeren en de mogelijkheden met jou bespreken. Als een behandeling wordt vergoed dan geldt ook daarvoor het eigen risico. 

Ook belangrijk: als je een Basis Zeker of Exclusief hebt kan je in alle ziekenhuizen terecht. Kosten die wij vergoeden worden na het eigen risico dan volledig vergoed. Alle ziekenhuizen zijn door ons gecontracteerd. Als je echter een Basis Budget hebt is het belangrijk om naar een geselecteerd ziekenhuis te gaan voor de hoogst mogelijke vergoeding.

Bij een niet-geselecteerd ziekenhuis vergoeden wij 75% van de door ons gecontracteerde tarieven voor kosten die uit de basisverzekering vergoed worden. Je betaalt dan dus naast het eigen risico ook een eigen bijdrage. Check onze Zorgzoeker om ziekenhuizen bij jou in de buurt te vinden!

Kan je met deze informatie al verder Chorsten? Laat het mij weten als je nog vragen hebt. Je kan mij ook altijd een privéberichtje sturen als je wilt dat ik je verzekering nakijk. Stuur mij dan je relatienummer, geboortedatum en postcode in het privébericht.

Groetjes,
Bart

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/