Vergoeding borstvergroting

OPGELOST

Re: Vergoeding borstvergroting

Bezoeker

Dit onderwerp bestaat al een tijdje, toch wil ik er nog even op reageren. Dit omdat ik denk dat er vast nog wel mensen op dit onderwerp zoeken. 

Deze maand word ik geopereerd en krijg ik eindelijk mijn lang gewilde borstvergroting. Deze krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering. De eisen die hieraan gesteld worden zijn dus bij iedere zorgverzekeraar gelijk. 
Je moet er wel rekening mee houden dat je je eigen risico dient te betalen. 

Hoe is de aanvraag in zijn werk gegaan? 
1. Je vraagt om een doorverwijzing bij je huisarts naar het ziekenhuis voor het maken van een echo, zodat gemeten kan worden hoe dik het borstklierweefsel bij jou is;
2. Indien het borstklierweefsel in beide borsten <1 cm is, vraag je je huisarts om een doorverwijzing naar de plastisch chirurg (een die gecontracteerd is door jouw zorgverzekeraar. Ik ben bij drie verschillende klinieken geweest om te zien welke het beste bij mij zou passen. LET OP: er mag maar door 1 kliniek een aanvraag worden ingediend, dus wacht hiermee tot jij jouw keuze gemaakt hebt);
3. De plastisch chirurg bepaalt of er sprake is van een borstplooi. Indien aanwezig, dan wordt het niet vergoed. Indien er geen borstplooi is en je hebt dus ook <1 cm borstklierweefsel, kan de aanvraag worden ingediend door de plastisch chirurg bij jouw zorgverzekeraar. De plastisch chirurg zal ook foto's maken welke hij bij de aanvraag moet indienen; 
4. Afwachten of de zorgverzekeraar akkoord gaat; 
5. Zodra er akkoord gegeven is kan de operatie gepland worden. 

Dit alles heeft bij mij in totaal 2 weken geduurd en binnen die 2 weken stond er ook al een operatie gepland, welke dus over 2,5 week plaats zal vinden. 

Hopelijk heb ik hiermee het e.e.a. wat duidelijk kunnen uitleggen voor vrouwen die zich afvragen hoe dit allemaal gaat. 
Er is mij wel door verschillende artsen (ik ben bij drie plastisch chirurgen op consult geweest), consulentes en door de medewerkers die ik gesproken heb bij de zorgverzekeraar, verteld dat de vergoeding slechts heel weinig wordt goedgekeurd omdat er dus echt heel weinig vrouwen zijn die aan de eisen voldoen. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Ennas-Ennas,

Welkom op de community en goed dat je hier van je laat horen. Wat fijn om te lezen dat je eindelijk je lang gewilde borstvergroting krijgt.

Je geeft een overzichtelijk stappenplan over de aanvraag. Ik denk dat dit zeker een hoop duidelijkheid geeft voor vrouwen die zich afvragen hoe dit allemaal gaat. Dus dank daarvoor!

Ben je gespannen voor de operatie? Of hoe voel je je daarover? Ik ben heel benieuwd en wens je sterkte en veel goeds met de operatie.

Groeten,

Jordan

Bezoeker

Hoi Jordan, 
Gisteren heb ik de eerste afspraak gehad bij de fysio. 
Wanneer je bij Velthuis Kliniek de borstvergroting krijgt en deze wordt 'dual plane' (dus achter de borstspier) geplaatst, dan krijg je een door hen samen met een fysiotherapeut opgestelde behandeling om de borstspier alvast op te rekken voor de operatie, zodat het herstel sneller en met minder pijn zal gaan. 
Het komt allemaal nu wel dichtbij dus het wordt met de dag spannender. 
Het meest zie ik op tegen de narcose, ik heb dit nog nooit eerder gehad. En aangezien ik een nogal bezig-bijtje ben, zie ik ook wel op tegen de herstelperiode. Maar het is voor een goed doel en ook daar kom ik wel overheen. 

Ik zal t.z.t. een verslagje schrijven van hoe alles gegaan is. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi @Ennas-Ennas,

Wat fijn om te lezen dat je bij de Velthuis Kliniek al een voortraject krijgt met de fysiotherapie. Kan me heel goed voorstellen dat het met de dag spannender wordt. Inderdaad alles voor het goede doel! Ik ben erg benieuwd en nogmaals veel goeds met de operatie.

Groeten,

Jordan

Bezoeker

In mijn vorige bericht had ik geschreven dat ik t.z.t. nog wel een bericht zou schrijven over hoe het allemaal gegaan is. 
Inmiddels is het 't.z.t.' en kan ik een update geven. 

De operatie is nu ongeveer 2,5 week geleden.
Op de dag van de operatie werd ik om 10.00 uur nuchter verwacht bij Velthuis Kliniek in Amsterdam waar Laura Zaal mij zou opereren. 
Tussen 14.30 uur en 15.00 uur zou ik weer weg mogen. Mijn vriend is in de tussendtijd naar huis gegaan omdat zo lang wachten in de kliniek mijns inziens zinloos was. 
De verpleegsters waren allemaal echt heel erg aardig en meelevend en weten je op je gemak te stellen. 
Een grote zaal met bedden waar verschillende mensen lagen die al ergens aan geopereerd waren of, net als ik, nog geopereerd moesten worden. 
Tussen de bedden gordijntjes voor de privacy. 
Naast mij een vrouw die aan een stuk door aan het janken was. Zelf wist ze ook niet waarom hoorde ik haar zeggen. Wat mij betreft: als je toch niet weet waarom je jankt, houd er dan mee op! 
Nadat de verpleegster het infuus had aangelegd kreeg ik antiboticum ingespoten en de anesthesist kwam mij nog opzoeken om de operatie door te spreken. 
Ook Laura Zaal kwam aan mijn bed om lijnen te tekenen op mijn lichaam en daarna werd ik door de anesthesist opgehaald om naar de OK te gaan. 
Daar was het behoorlijk koud maar gelukkig was de operatietafel verwarmd. 
De narcose, waar ik zo gigantisch tegenop zag, heeft me deze dag niet zenuwachtig gekregen en ik ging dan ook rustig slapen. "Als het goed is voel je je nu een beetje draaierig". Het enige dat ik nog weet ik dat ik zei dat ik inderdaad met mijn rechteroog in mijn linker kontzak kon kijken. 
En toen werd ik weer wakker...
Zelf dacht ik gewoon lekker helder wakker geworden te zijn. Kennelijk heb ik gelijk mijn telefoon erbij gepakt en achteraf, gezien aan de rare appjes die ik mijn vriend gestuurd had, was ik dus alles behalve helder. 
De verpleegsters doen echt hun best om het je zo goed mogelijk naar de zin te maken en ze zorgen erg goed voor je met drinken en koeken. 
Een eerste keer kijken met de spiegel naar het resultaat deed me behoorlijk schrikken van de maat, maar in mijn geval is alles groot vergeleken met hoe het was. 
Mijn vriend werd gebeld dat de operatie goed gegaan was en ik mocht zelfs een uur eerder opgehaald worden. 

Eenmaal thuis heb ik me laten verzorgen. De eerste drie dagen was mijn vriend bij mij en dat was echt wel nodig. Overeind komen is best lastig en je hebt gewoon pijn. Druk op de borst, het is gezwollen en aan- en uitkleden is lastig. Eigenlijk kun je gewoon eventjes niks zelf en is die hulp echt nodig. 
Ook de week erna, die je dus niet kunt werken, heb ik dagelijks hulp gehad. Lang leve de Albert want boodschappen sjouwen is dus ook geen optie en nu hoefden de mensen die mij hielpen de boodschappen alleen maar op te bergen. 
De medicatie ben ik al wel een aantal dagen eerder gestopt, zowel de Diclofenac als de Paracetamol. De druk op de borst blijft en ook nu nog als ik ga staan of lopen dan voel ik alles strak trekken.
Ook de blauwe (lees: zwarte) plek die ik vlakbij mijn rechter oksel had zit er nog, al is hij nu geel geworden. 
De sportbh's zijn alles behalve sexy, maar zitten wel heel fijn want het is ook echt nodig. 
Douchen deed ik in het begin niet dagelijks, maar ook dat ging steeds beter. 

De eerste controle met fysio en verpleegkundige was na een week. Dat was allemaal in orde en de oefeningen konden hervat worden. Ik kreeg er nog wat oefeningen bij en ik mocht zelfs weer gaan auto rijden na een week!
De tweede controle was precies twee weken na de ingreep. Ook weer met fysio en verpleegkundige. Dat is nu een halve week geleden en toen zijn de pleisters eraf gehaald en de knoopjes van de hechtingen verwijderd. Ik moet zeggen dat de littekens er nu erg netjes uit zien. Ze zijn wel erg hard en om ze zachter te maken en beter te laten helen moet ik ze 1x per dag gedurende 3 minuten masseren en daarna insmeren met vitamine E crème. 

Al met al is het me allemaal erg meegevallen. De eerste dagen dacht ik: Waar ben ik in godsnaam mee begonnen, maar als ik zie hoe snel ik de pijnstilling kon stoppen en hoe snel ik dingen alweer kon doen, dan denk ik: wauw!
Ook het resultaat is wauw, hoewel ik nog steeds moet wennen aan de grootte. 
Pas na 6 maanden is het resultaat goed te zien. Dan zijn alle zwellingen weg en zijn de protheses gezakt. Nu ogen ze nog rond, straks komt de druppelvorm meer in zicht. 
Nog even geduld dus...

Community Manager

He @Ennas-Ennas

wat fijn dat je operatie goed is gegaan! En dank voor het delen van jouw ervaring eerst met het voortraject en nu met de operatie. Ik denk dat dit voor anderen die deze operatie overwegen interessant is om een inkijkje te krijgen.

Moet je nu nog dingen doen om verder te herstellen of is het vooral nog een kwestie van geduld om de zwelling weg te laten gaan en de littekens zachter te laten worden? 

Bezoeker

Hoi, 

Nee, behalve dus inderdaad de littekens masseren en insmeren en de oefeningen hoef ik verder niets meer te doen. Wachten tot de zwellingen weg zijn en het niet meer zo strak staat, maar daar heb ik dus even geduld voor nodig. 

Je moet de eerste 3 weken 24 uur per dag een sportbh dragen en vanaf nu zou ik overdag een normale bh mogen dragen en hoef ik de sportbh alleen nog maar 's nachts aan. 
Maar dure bh's shoppen heeft nog niet zoveel zin omdat mijn borsten pas met zes maanden hun uiteindelijke vorm hebben aangenomen. 

Met zes maanden is dan ook de eerstvolgende en laatste controle bij de plastisch chirurg.

Bezoeker
Beste Ennas,

Wat fijn dat jij het wel vergoed heb gekregen en dat jij wel voldeed aan de eisen.
Ik voldeed helaas alleen aan 1 eis en dat was dat mijn borstklierweefsel wel onder de 1cm is maar heb helaas een borstplooitje na 2 kinderen te hebben gebaard (wat ik voorheen eigenlijk niet eens had maarja) dus was de hele ervaring voor mij een hele grote teleurstelling helaas.

Nou geniet ervan meid😊
Groetjes🤗

Bezoeker

Hoi Lee, 

Dat is balen! Want in hoeverre kun je nou een borstplooi hebben als je borstklierweefsel niet dikker is dan 1 cm. 
Het kan dus blijkbaar. Wat een pech. 
Ik had ook gehoord van zowel artsen, als mensen bij de zorgverzekering en de consulentes bij de klinieken dat echt heel erg weinig mensen in aanmerking komen voor de vergoeding en dat ik dan dus een van de hele weinigen ben geweest. 

Ik had er voor gespaard en toen ik het bij elkaar had las ik van de regeling m.b.t. vergoeding, dus dubbel mazzel voor mij, want zo heb ik het geld nog voor een eventuele hersteloperatie, mocht dat ooit nodig zijn en de zorgverzekering wil dat niet vergoeden. 

Nu, drie weken verder, kan ik er beetje bij beetje steeds wel meer van genieten. Het wordt meer eigen en nu ik die stomme sportbh niet meer overdag aan hoef ziet het geheel er ook weer wat fraaier uit. 

Succes, hoop voor je dat je het ook een keer voor elkaar krijgt.

Nieuwkomer
Hallo allemaal,
Ik heb net alle bovenstaande berichten gelezen en zit ook zelf met een vraag. Ik heb zelf hele ongelijke borsten en ben hier heel erg onzeker over en durf ook niet intiem te zijn. Het is niet zo dat ik helemaal geen borsten heb, de kleinste borst is een B-cup.

Toch ben ik benieuwd, word er ook een vergoeding gegeven voor ongelijke borstgroei of is het alleen bij weinig of geen borstgroei.

Groetjes,
Mariah

Webcare

Goedemiddag Mariah, 

Goed dat je navraag doet of je in jouw situatie voor vergoeding in aanmerking komt. 

Wanneer er een verschil van twee cupmaten tussen beide borsten zit is er geen vergoeding mogelijk voor een borstvergroting. Je kan wel een vergoeding krijgen voor een borstverkleining. Je kan met een verwijzing van de huisarts naar een gecontracteerde plastisch chirurg en deze vraagt de ingreep bij ons aan.

De vergoeding komt uit de basisverzekering en verrekenen we met het eigen risico. Via deze link kom je bij het artikel waar de vergoeding onder valt: https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Borstverkleining-bij-medische-noodzaak...

Kan je verder met mijn uitleg Mariah? Als je er nog vragen over hebt stel ze gerust!

Groeten Andrea