Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding besnijdenis: onder welk jaar wordt dit geboekt?

Bewerkt 
Starter

Vorig jaar werd bij mijn zoontje (2) een sterk vernauwde voorhuid geconstateerd.
Begin van de behandeling is met zalf en ter verificatie is dit herhaald.
Nu blijkt dus dat een operatie noodzakelijk is.

Valt dit dan onder de polis van 2014 of 2015?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding besnijdenis: onder welk jaar wordt dit geboekt?

OPGELOST
9 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding besnijdenis: onder welk jaar wordt dit geboekt?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Dit is moeilijk te beantwoorden omdat de looptijd van een dbc juist in 2015 veranderd is. Valt dit niet onder de basisverzekering? Uw zoontje heeft geen eigen risico.

Als het onder de aanvullende verzekering valt, moet u dus zorgen dat de operatie onder 2015 valt. Omdat de looptijden van de dbc's verkort zijn, ( eerst was het een jaar, toen 90 dagen voor het eerste poliklinisch consult en een jaar voor het vervolg, en nu is alles naar 120 dagen gegaan. ).

U moet de " zorgadministratie" van het ziekenhuis raadplegen, om te controleren/beïnvloeden in welk jaar de operatie wordt geregistreerd. Het is mogelijk dat de laatste dbc al in 2015 staat vermeld. Dan valt de operatie ook in 2015. Als de laatste dbc nog in 2014 staat, bijvoorbeeld 20 december, dan loopt die ofwel nog tot 90 dagen later, of tot 120 dagen later ( nieuwe regime) of tot een jaar later ( als het een vervolg is in het oude regime). Met andere woorden: u moet u exact de dbc-codes met begin-en einddatum laten geven. U kunt gewoon vertellen waarom dat voor u belangrijk is. Het beste is om dit schrijftelijk te laten bevestigen.

Kunt u aangeven onder welke polisvoorwaarde dit volgens u zou vallen?

Groet, Feina.

Bewerkt 
Starter

Het valt niet onder de basisverzekering en de dekking was vorig jaar vanaf 1 ster aanvullend en nu vanaf 2.
het gaat om een besnijdenis op medische indicatie.

Helaas heb ik dit niet gecontroleerd, mede door allerlei omstandigheden, maar ik word er nu wel mee geconfronteerd dat ik een ingreep die medisch noodzakelijk is niet vergoed krijg, tenzij er iets geregeld kan worden en de kosten zelf dragen is problematisch.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik kijk voor u de polisvoorwaarden na: het is mogelijk dat er miv 1/1/2015 iets gewijzigd is.

Ik heb dit gecontroleerd. Het klopt inderdaad wat u zegt. Pas vanaf twee sterren wordt het vergoed. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kinderen en volwassenen ( waar ik op hoopte). Bij gecontracteerde zorgverleners ( in geval van vergoeding door twee sterren) hoeft u geen machtiging aan te vragen. Dit zijn https://www.achmea.nl/zorgaanbieders/Documents/Zorgzoeker/Circumcisie-op-medische-gronden-2015.pdf.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

Hoi md,

besnijdenis op medische gronden werd in 2014 vanaf de aanvullende verzekering met 1 ster vergoed, in 2015 vanaf 2 sterren. Feina heeft je al een link naar de vergoedingsinformatie gegeven. 

Op basis van wat jij over de behandeling hebt aangegeven, ga ik ervan uit dat het niet uitmaakt of de behandeling in 2014 of 2015 is gestart.

We kunnen even met je meekijken naar je polis om zekerheid te geven. Als je dat prettig vindt, dan kun je mij of een van de andere moderators een privébericht sturen met de gegevens van je zoontje. (Klik daarvoor op onze avatar) 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Quote: "Op basis van wat jij over de behandeling hebt aangegeven, ga ik ervan uit dat het niet uitmaakt of de behandeling in 2014 of 2015 is gestart."

Hoezo? Gelden voor de aanvullende verzekering de dbc-regels niet, zoals die voor de basisverzekering worden gehanteerd?

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

Hoi Feina,

de dbc-regels gelden natuurlijk voor de aanvullende verzekering.

Op basis van de gegevens die md heeft aangegeven, heb ik dit antwoord gegeven. Gezien de vraag kan ik me voorstellen dat md klip en klaar "ja, dit wordt vergoed voor mijn zoontje" wil horen. Dat kan ik alleen aangeven als ik de polisgegevens e.d. gecheckt heb. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Quote: "Op basis van wat jij over de behandeling hebt aangegeven, ga ik ervan uit dat het niet uitmaakt of de behandeling in 2014 of 2015 is gestart."
Bent u misschien niet op de hoogte van de nieuwe 120 dagen regel? Al drie jaar lang zijn dbc's niet meer een jaar geldig. Dat betekent dat na een consult de dbc gesloten wordt na 90 (2014) of 120 (2015) dagen. Daarna start een nieuwe dbc. Als deze nieuwe dbc begint in 2015 wordt de besnijdenis dus niet vergoed door de aanvullende verzekering. Aangezien MD slechts een verzekering heeft van een ster.
Zilveren Kruis kan volgens mij nu dus helemaal geen uitspraak doen. Het hangt af van de datum van het laatste consult en de datum van de operatie.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

Hoi Feina,

Tot 2014 kon een DOT maximaal een jaar doorlopen, maar afhankelijk van de situatie ook eerder gesloten worden (bijv. 90 dagen na een “los” consult). In 2015 is de maximale looptijd van een DOT verkort naar 120 dagen.

Ik heb via privéberichten contact met MD. Daarin kijk ik naar de polis van haar zoontje en ook naar de exacte situatie. Onderdeel is, zoals jij ook aangeeft, dat ik haar gevraagd heb informatie bij het ziekenhuis op te vragen (zoals om welke ingreep het precies gaat en wat de openingsdatum van de DOT is). Omdat dat nogal persoonlijke informatie is, bespreek ik dit alleen met haar en niet openbaar.

Bewerkt 
Medewerker

@md, zoals je inmiddels bekend is hebben we besloten om een circumcisie op medische gronden uit al onze aanvullende verzekeringen te gaan vergoeden. Het doel van dit bericht is om ook andere community leden, @Feina, op de hoogte te stellen van deze beslissing. Verder zal dit worden aangepast op de website.

Voor meer informatie over de ziekenhuisnota's. Kijk dan ook eens op ons kennisbank artikel.