Tillift in het ziekenhuis heeft niet de juiste maat voor mijn rolstoel, wat nu?

Bewerkt 
Vaste bezoeker

Ik heb een vraag,

Laats heb ik in het ziekenhuis gelegen. Ik heb met veel moeite mijn rolstoel in het ziekenhuis gekregen want ik heb een aangepaste grote elektrische rolstoel. Ik werd met spoed opgenomen. Maar toen ik in mn rolstoel wilde lukte dat niet want de tilmat was niet de juiste maat en de tillift kwam niet onder mijn rolstoel en moest met de ambulance naar huis. Nergens in het hele ziekenhuis was de goede tillift te vinden.

Wat moet ik nu doen als ik bv voor een opname of onderzoek naar het ziekenhuis moet? Heb dit wel aangegeven in het ziekenhuis maar geen reactie.

Miranda

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Tillift in het ziekenhuis heeft niet de juiste maat voor mijn rolstoel, wat nu?

18 ANTWOORDEN

Re: Tillift in het ziekenhuis heeft niet de juiste maat voor mijn rolstoel, wat nu?

Bewerkt 
Moderator

Dat lijkt me vervelend @ninn! Al dat gedoe om terug naar huis te gaan. Hoe is dat uiteindelijk allemaal geregeld, je rolstoel moet natuurlijk ook mee terug? Heb je thuis wel de juiste lift om weer in je rolstoel te komen? Ik hoop dat het wel weer wat beter met je gaat! 

Goed dat je je afvraagt hoe je hier in de toekomst het beste mee om kan gaan. Een goede vraag waar ik zo eigenlijk ook het antwoord niet op weet! Welke afspraken gelden er? Hoe werkt dat precies? Daarom heb ik mijn collega gevraagd om mee te kijken. Zodra ik meer weet, post ik het hier. 

Jammer dat je geen reactie hebt gekregen in het ziekenhuis. Verwacht je nog wel een reactie van ze? 

Moet je op korte termijn eigenlijk nog terug naar hetzelfde ziekenhuis? Misschien kunnen we op korte termijn al wat duidelijk krijgen middels een telefoontje ofzo! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Tillift in het ziekenhuis heeft niet de juiste maat voor mijn rolstoel, wat nu?

Webcare

@monique1964 Ik vroeg me af of jij hier ook wel eens tegenaan bent gelopen...

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Het was een hele kleine tillift.

Thuis heb ik een grote tillift.

Mijn vader heeft samen met mijn broertje de rolstoel opgehaald met de aanhangwagen want ik heb geen eigen rolstoelbus, dat kan ik niet betalen.

Eigenlijk moet een ziekenhuis een soort veplichte keuring krijgen voor handicap vriendelijk, want er was ook geen doucheruimte met branchard. Dus kon me toen ook niet 15 dagen douchen.

Miranda

Moderator

Wat een werk ninn! Gelukkig stonden je vader en broertje voor je klaar. 

Heb je hier vaker moeite of problemen mee? Om een ziekenhuis te vinden met voldoende faciliteiten, waar ze bijvoorbeeld wel de juiste doucheruimte hebben. Ik weet toevallig dat er wel wat keurmerken in de omloop zijn, zoals senior vriendelijk of vaatkeurmerk. Ik heb op internet gekeken of ik iets kon vinden over een soort handicap keurmerk, maar niks gevonden. 

Wacht nog op een reactie van één van mijn collega's trouwens! 

Bekend gezicht

Pauline,ja dat heb ik ook mee gemaakt een aantal jaar geleden ,toen kon ik nog deels lopen,toen stond er in de aangepaste badkamer allemaal troep opgeslagen van de afdeling ,schandalig is dat natuurlijk,en het toilet in de kamer zelf daar kon je met mijn rolstoel niet eens in!!Ik heb daar toen nog een klacht over ingediend en kreeg als antwoord dat ze al een tijd bezig waren om dingen te verbeteren,toen heb ik gezegd dat dit gewoonweg belachelijk was en dat ze er geen moeite voor namen om die badkamer leeg te halen,blijkbaar interesseert het ze helemaal niets dat gehandicapten zich misschien ook wel willen wassen en normaal naar het toilet willen gaan.Als mij dit nu zou gebeuren dan zou ik een aanklacht indienen wegens het niet willen aanpassen van de sanitaire voorzieningen op de afdelingen en het VN verdrag erbij halen en dat melden bij het orgaan voor de rechten van de mens omdat er dan gediscrimineerd wordt met je handicap .Hier moet echt wat aan gedaan worden om het de gehandicapte mens ook naar de zin te maken ,een normaal iemand die v.b. loopt kan toch ook gewoon onder de douche stappen.Nederland heeft nog heel wat werk te verrichten hierin.

Bewerkt 
Webcare

Jeetje @monique1964, goed dat je er achteraan bent gegaan. Wat is er volgens jou nog meer voor werk te verrichten? Waar moeten we aan denken?

Bekend gezicht

Pauline ,sowieso moeten de gehandicapten meer voor hun zelf opkomen om te laten merken dat zij ook mee willen doen in de samenleving,want dat is ook de toekomst ,je laten gelden!!

Er zou op de scholen al meer aan gewerkt moeten worden om er voor te zorgen dat gehandicapten ook gewoon mee kunnen draaien en ook mee moeten draaien,meer respect tonen v.b. ,als je de maatschappij van nu ziet en daar doen zeker ook volwassenen aan mee,dan worden gehandicapten nog veel te scheef aangekeken en hebben een aantal mensen gewoon schijt aan je als jij v.b. ergens door wilt of iets wil kunnen zien of er ligt een drempel voor een ingang waar een roller niet doorheen kan omdat het te hoog is of  een deur die te smal is.

Ik zeg niet dat alle mensen zo zijn  ,want er zijn ook mensen die behulpzaam zijn en mee denken.

Ik weet niet of ik dit v.b. al genoemd heb maar bij het forum bij de SNS bank heb ik een gesprekje met iemand gehad ,persoonlijk ,vanwege een intervieuw en dat vond plaats in een SNS winkel,de ingang daar had 2 drempels waardoor ik met mijn elektrische rolstoel die 6 wielen heeft helemaal heen en weer geslingerd werd alleen al bij binnenkomst,waarop ik zei tegen het personeel ,hier moeten jullie echt wat aan doen!!

Waarop een jongen zei die daar werkte ,ja er was afgelopen week al iemand gevallen een oud vrouwtje,toen zei ik dat is er al 1 teveel toen zei hij ja ik heb het al door gegeven maar nog niets gehoord daarover toen zei ik dan moet je het nogmaals doorgeven en het belang ervan duidelijk maken dat het belangrijk is dat er wat aan gedaan wordt .

mensen kunnen wettelijk gezien daar een zaak van maken en dan verliest de SNS bank dit!!

Ik had niet het idee dat het indruk maakte ,toen heb ik het nogmaals gezegd tegen degene waar ik dat intervieuw mee had ,dat was ook iemand van de SNS bank maar die kwam van 1 van de hoofdkantoren vandaan en echt benadrukt dat hier echt wat mee gedaan moet worden,zij zei ik zal dat aan de betreffende afdeling doorgeven.

Ik kwam een week later weer in het centrum langs die SNS winkel en zag dat er nog helemaal niets met die drempels gedaan was en heb dit wederom gemeld bij de betreffende persoon waar ik het intervieuw mee gehad had ,kwam haar weer tegen op het forum,en heb het weer gemeld en heb gezegd als je er nu niets mee doet dan ga ik zelf bellen naar hoofdkantoor want iedere keer dat er iemand kan vallen over die drempel is er 1 teveel en de volgende maakt er wel een zaak van en dan verliest de SNS bank dat ook vanwege dat VN verdrag en dan komt het in de krant en dat vindt de SNS niet fijn zei ik.

Zij heeft mij korte tijd later gemailt en heeft gezegd dat de Sns bank die drempel heeft aangepast,het heeft wat voeten in de aarde gehad maar is me toch gelukt ik heb ook gezegd dat het niet alleen voor rollers is maar ook mensen die slecht ter been zijn of mensen die slecht kunnen zien of gewoon mensen die normaal kunnen lopen die kan het ook overkomen,en dat gaat een keer goed mis,en dat heeft me toch weer energie gegeven en me duidelijk wat opgeleverd.En dat geeft best wel een kik!!

Dus mijn tip aan anderen is laat je gelden en niet gehandicapten ,probeer je eens voor te stellen dat je morgen blind word of je rug breekt en in een rolstoel terecht komt ,hoe dat zou zijn in jou geval ,wordt je bewust van mensen die wat mankeren en bedenk je hoe lastig dat wel niet zou zijn als jou dat zou overkomen.Want het wordt ons wel eens behoorlijk lastig gemaakt op allerlei vlakken.

Bewerkt 
Moderator

Wat een verhaal Monique! Ik vind het mooi om te lezen hoe je je inzet voor dit soort dingen. Gelukkig is er uiteindelijk wel een mooi resultaat uit naar voren gekomen. Jammer dat je er zo veel moeite in hebt moeten stoppen om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Misschien is dit ook één van de redenen waarom het, in het algemeen, zo moeilijk is om voor jezelf op te komen? 

Ik heb met één van onze medisch adviseurs gesproken aan de hand van je post @ninn:

De inrichting van ziekenhuizen is niet direct een aspect waar wij aandacht aan besteden bij onze inkoop. Vandaar dat we meer in algemeenheid naar de situatie hebben gekeken. We gaan er vanuit dat de ziekenhuizen adequate zorg kunnen leveren voor de patiënten die zij binnen krijgen. Aan de andere kant kan niet ieder ziekenhuis voor iedere (zeldzame) bijzonderheid aanpassingen realiseren. In de praktijk is het een soort balans tussen de bijzonderheid van het hulpmiddel/behoeften en het ziekenhuis zelf. Denk aan de wat grotere moderne ziekenhuizen versus een kleiner ouder ziekenhuis. Natuurlijk is dit heel zwart - wit. Dat grotere modernere ziekenhuis kan nog steeds de gehandicapten badkamer gebruiken als een rommelhok, zoals in het voorbeeld van Monique.

Even een andere invalshoek. Er zijn speciale centra in verband met de behandeling van bijvoorbeeld superobese. Deze centra hebben meer bijzondere hulpmiddelen, bedden en operatietafels. Nu is dit natuurlijk een andere aandoening. Maar misschien wel een creatieve manier om een ziekenhuis te vinden waar ze misschien wel de juiste hulpmiddelen hebben?

De laatste tip van mijn collega is om het ook eens voor te leggen bij de NVZ (Nederlandse Verenging van Ziekenhuizen).

In de reacties van Monique staat natuurlijk ook nog een hoop informatie waar je misschien mee verder kan? 
Wat mij betreft ook goede tips voor iedereen: zoals het inbeelden en de bewustwording, van de mensen die geen handicap hebben. 

Hoe gaat het nu met je @ninn? Moet je nog terug naar het ziekenhuis? 

Bekend gezicht

Ja Eva s ,het is ook moeilijk voor een hoop mensen om voor zich zelf op te komen ,maar dat is ook wat ik o.a. bedoel om die mensen tips te geven om dat juist wel te doen want het helpt wel! De een gaat daar makkelijker mee om dan de ander ,het is juist goed om het wel te doen dan gaat de buitenwereld ook meer beseffen dat wij ook mensen zijn die gewoon hun ding willen doen en gaan ze hopelijk meer door krijgen waar de knel punten zitten en waar wij tegenaan lopen ,eigenlijk dagelijks maak ik dingen mee die beter kunnen maar als je jezelf niet laat horen gebeurt en veranderd er niks,het kost wat energie maar geeft ook energie.

Webcare

Hoi Monique, waar zie jij voor ons als zorgverzekeraar kansen om aandacht te vragen voor het ja, hoe zeg je dat.. beter meedraaien voor gehandicapten?

groetjes Pauline

Bekend gezicht

Pauline .tja goede vraag,ik zou sowieso mensen op posten zetten die zich kunnen inleven waarom een gehandicapte een hulpmiddel nodig heeft en vooral niet teveel bureaucratie!

Je moet toch wel algemene kennis hebben van handicaps om te kunnen beoordelen of iemand recht heeft op een hulpmiddel.

Ik heb binnenkort ook weer een aanvraag voor een hulpmiddel,en na dat ik bij de reva arts geweest ben en de ergo een verslag gemaakt heeft ,stuur ik dat in en dan hoop ik dat het goed gekeurd wordt en dat het snel afgehandeld wordt want alleen al de procedure voor de aanvraag duurt al lang omdat je niet morgen terecht kunt bij de reva arts en ook niet bij de ergo morgen terecht komt.Dat is dus ook het probleem alles duurt zo lang voordat je iets voor elkaar hebt en als de verzekering dan ook nog lang duurt voor het goed gekeurd wordt ,en dat is bij een progessieve aandoening die ik heb niet gewenst,dan ben je al een aantal maanden verder en dat vindt ik jammer en meer dan vervelend.

Ook hebben artsen die iets moeten beoordelen bij de gemeente of zorgverzekering helaas niet altijd voldoende kennis van een aandoening en dat is spijtig terwijl iemand dan wel v.b. met een bepaald hulpmiddel of voorziening daar recht op heeft en dat is zo oneerlijk.

Ik heb wat keren erg veel moeite moeten doen om iets voor elkaar te krijgen en die tijd dat je daar mee bezig bent kun je al wel van een voorziening gebruik maken v.b.

Sommige lijntjes kunnen sneller.

Vaste bezoeker

Ik moet maandag terug komen.

Ik ben van plan om een klacht in te dienen om zo mijn stem te laten horen.

En als dat niet helpt ga ik het hogerop zoeken.

Wij zijn ook mensen die recht hebben op fatsoenlijke voorzieningen.

Is het niet mogelijk om een keurmerk in het leven te roepen?

Bekend gezicht

Goed zo NiNN,zo moet je het ook doen ,je laten horen,elk ziekenhuis heeft een klachten afdeling je moet dat meestal per brief aangeven wat je klacht is.

Een tip ,laat je niet afschepen!!

Succes ermee.En laat even weten hoe het gegaan is.

Moderator

@ninn, hoe is het gegaan maandag?

Vaste bezoeker

Ik heb dit maandag tegen uroloog gezegd.

Ik moet geopereerd worden want ik heb nierstenen en moet dan weer blijven, ben benieuwd hoe ik dan met de tillift in bed kom.

Thuis heb ik een gewone tillift waarmee ik gewoon verplaats kan worden.

Bekend gezicht

ninn ,wat rot dat je geopereerd moet worden maar hoop dan dat je geen pijn meer hebt als de nierstenen weg zijn.

Hoe reageerde de uroloog dan op wat je gezegd hebt over de tillift in het ziekenhuis?

Als hij er namelijk niets mee doet heb je straks weer hetzelfde probleem in het ziekenhuis en dat kun je maar beter voorkomen als je daar ligt in het ziekenhuis .

Wil je het even laten weten ?

Vaste bezoeker

@monique1964 De uroloog reageerde vol ongeloof en hij zou daar achteraan gaan zei hij. Ik ben benieuwd.

Moderator

Goedzo Ninn! Fijn om te lezen dat de Uroloog het zo heeft opgepakt en er mee aan de slag gaat. Krijg je nog een terugkoppeling ofzo? 

Is verder alles geregeld voor (en na) de operatie? Ik weet dat onze zorgcoaches nog wel eens wat tips hebben, ze lezen ook mee op het forum. Dus als je vragen hebt, ook daarover, stel ze gerust!

Sterkte met de operatie! Weet je al wanneer je aan de beurt bent?