Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

T-safe spiraal en plaatsing bij gynaecoloog

Bewerkt 
Starter

Ik vroeg mij af of het t-safe spiraal en de plaatsing ervan worden vergoed door de verzekering? Ik heb een basisvezekering en als aanvullend t@ke1. Ik dacht dat het spiraal sowieso wers vergoed, maar houdt dit in dat ik hem zo meekrijg bij de apotheek zonder te betalen, of moet ik hem betalen en kan ik de kosten later declareren?

Ook vroeg ik mij af hoe hoog het eigen risico of eigen bijdrage (wat is het verschil?) bedraagt om het spiraal bij een gynaecoloog te plaatsen? Hoeveel hiervan krijg ik vergoed/moet ik betalen?

Ik ben trouwens 24 jaar.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

T-safe spiraal en plaatsing bij gynaecoloog

10 ANTWOORDEN

Re: T-safe spiraal en plaatsing bij gynaecoloog

Bewerkt 
Moderator

Hoi Leticia,

Als ik het goed zie is de T-Safe een koperspiraal. Deze spiraal wordt vergoed vanuit jouw aanvullende verzekering. In sommige gevallen dient de apotheek direct de nota bij ons in. Het kan ook zijn dat je het spiraaltje zelf moet afrekenen. Uiteraard kun je de nota dan bij ons indienen.

Wanneer je echter je spiraal laat zetten in het ziekenhuis moet hier wel een medisch reden voor zijn. Ook zal het ziekenhuis in dat geval het spiraal voor je regelen. Goed om wel te weten dat je voor het plaatsen in het ziekenhuis je eigen risico betaalt.

Meer informatie lees je op onze website

Heb je aan deze informatie voldoende Leticia? Anders hoor ik het graag.

Starter
Vriendelijk bedankt voor het snelle antwoord!

Ik vind het gek dat er perse een medische reden moet zijn om het in het ziekenhuis te mogen doen. Huisartsen doen dit namelijk niet dagelijks en ook beschikken zij niet over apparatuur om de grootte en ligging van de baarmoeder te bekijken met een echo. Ik wil namelijk alles zo veilig en professioneel mogelijk laten doen. Is er een andere optie om toch doorgestuurd te worden? En hoe zit het met een plek als CASA?

Mijn laatste vraag: hoeveel bedragen de kosten voor het eigen risico om het spiraaltje tochin het ziekenhuis/CASA te laten zetten?

Bewerkt 
Webcare

Hoi @Leticia

Heb je al overleg met je huisarts dat jij je een beetje zorgen maakt als hij het spiraal eventueel plaatst?

De medische indicatie is nodig voor vergoeding.  Daar is geen omweg in te vinden.

Wij hebben geen contract met CASA, ook de anticonceptiva via CASA worden niet vergoed.

Zijn er misschien andere forumleden die ervaring hebben met het plaatsen van een spiraal bij de huisarts?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind dat Leticia gelijk heeft: ik heb ook meer vertrouwen in een gynaecoloog. Bovendien kost een ongewenste zwangerschap meer dan een keer de gynaecoloog.

Als Leticia een verwijzing kan krijgen bij de huisarts, dan drukken alle kosten van de gynaecoloog op het eigen risico. Als ze geen verwijzing krijgt, kan ze naar de gynaecoloog gaan en moet ze de rekening volledig zelf betalen. Ik schat dat de rekening ca. €400 zal bedragen. ( maar vraag dit gewoon na bij de afministratie/polikliniek van het ziekenhuis.) Als Leticia geen verdere zorgkosten heeft in dit jaar , dan maakt het voor haar dus niet uit of ze met of zonder verwijzing gaat. CASA had voorgaande jaren trouwens wel een contract met Zilveren Kruis. Leticia kan ook zelf aan CASA vragen hoe dit zit.
Lees deze link: http://www.casaklinieken.nl/nl/hulpaanbod/anticonceptie/kosten-en-verzekering
Vul als UZOVIcode 3311 (=ZK) in. . " Indien u een verwijzing hebt, mogen wij de kosten declareren bij uw zorgverzekeraar indien u jonger bent dan 21 jaar of .... indien u een aanvullende verzekering heeft die de kosten van anticonceptie dekt........Deze kosten liggen rond de € 240,-. Dit is all-in, dus inclusief eventueel vooronderzoek, het plaatsen, de gebruikte middelen en nacontrole(s) binnen 90 dagen."

Met andere woorden: volgens CASA hebben zij wel een contract met Zilveren Kruis, maar wel alleen MET verwijzing EN een aanvullende verzekering. Dus niet voor de basisverzekering. Bijkomend voordeel is dan dat er dan geen eigen risico berekend kan worden, want eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Toch twijfel ik hieraan. Vraag dit na bij ZK!

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Op de website " watkostdezorg" is op te zoeken hoeveel het plaatsen van een spiraal kost. Dezelfde declaratiecode (15B344) varieert tussen €245 en €845. Dit kost u dan hetzelfde bedrag aan eigen risico, tot maximaal de som van uw verplichte en vrijwiliige eigen risico ( €375 plus eventueel mac. €500 is totaal max. €875). Als u mèt verwijzing gaat, dan wordt u niet de passantenprijs berekend, maar de gcontracteerde prijs. Deze ligt ca. 10% lager. http://www.watkostdezorg.nl/zorgproductenvergelijken.php .

De prijzen op deze website zijn van ca. 2013. Als u de actuele prijzen wil weten die ziekenhuizen rekenen, zoek dan zelf op de website van een ziekenhuis de passantenprijslijst op en zoek deze code.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

Hoi Feina en Leticia, 

Ik zie dat Feina al een uitgebreid antwoord heeft gegeven op jouw vragen. Ik wil nog even een korte toelichting geven op het antwoord van Feina.

Allereerst zou ik jou, Leticia, willen adviseren eerst contact op te nemen met je huisarts. Wellicht kan je met hem/haar bespreken wat voor jou het beste zou zijn qua de plaatsing van je spiraal. Ook is het goed om te weten dat het eigen risico geldt wanneer je het spiraaltje laat plaatsen bij een andere zorgverlener dan de huisarts. Ook wanneer je een aanvullende verzekering hebt. 

Wanneer je naar CASA wilt voor het plaatsen van het spiraal is het goed om vooraf te bekijken of CASA voor dit onderdeel een contract met ons heeft. Dit is namelijk niet het geval bij elke vestiging van CASA. Je vindt dit terug via zk.nl/zorgzoeker.

Kom je er zo verder uit met de antwoorden van Feina en mijn toevoeging?

Bewerkt 
Fanatiekeling
Ik heb de zorgzoeker geprobeerd. Bij " abortus " is CASA Amsterdam wel gecontracteerd, maar bij "anticonceptie" niet.

Vraag: is CASA Amsterdam nu wel of niet gecontracteerd voor plaatsen spiraal?

Opmerking: ik vind de zorgzoeker moeilijk te gebruiken en daarom vind ik het onjuist om verzekerden hiernaar te verwijzen in moeilijkere gevallen zoals deze.
Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina,
Voor anticonceptie is CASA Amsterdam niet gecontracteerd. Als dat wel het geval was, dan had je dat in de Zorgzoeker zien staan.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling
Ik heb contact gehad met CASA en zij zeggen dat er wel een contract is ( mits er een aanvullende verzekering is afgesloten).
Groet, Feina.

Moderator

Hi Feina,

Je hebt gelijk. Dit stond bij ons niet correct in het systeem. Dit is direct aangepast! Wanneer je nu via zk.nl/zorgzoeker zoekt op 'anticonceptie' met locatie 'Amsterdam' staat CASA Amsterdam hier gewoon tussen.

Bedankt voor je oplettendheid.