Prijs behandeling toren hoog

Nieuwkomer

Beste, 

eind vorig een kleine abces in mijn oor gehad. naar de kno arts geweest om hier naar te laten kijken. deze kwam tot de conclusie dat er een snee in gezet moest worden. dus verdoving en incisie in het oor totale ingreep heeft nog geen 25 min geduurt. nu kreeg in de rekening hiervoor en deze was 748 euro! ik schrok me werkelijk helemaal de blubbers.  na wat contact gehad te hebben van het kasje naar de muur gestuurd te worden krijg je gewoon te horen dat je het moet betalen. dus de arts is 25 min bezig geweest en durft daar 750 euro voor te rekenen. ik voel me opgelicht en belazerd ik snap dat je je studie ,pand, tijd, benodigdheden ect moet betalen maar dit gaat werkelijk alle normen en waarde voorbij. ik vraag me af war ik als consument hier bezwaar tegen kan aantekenen of hoe ik in contact kan komen met deze arts. ze verschuilen zich achter assistenten en klachten comissies. de verzekeraar doet hier niks aan en stuurd de rekening door naar de consument. ik heb dit al neer gelegd bij de klachten comissie van het ziekenhuis maar ik kreeg al te horen dat ik weinig kans maakte en gewoon moet betalen. ik wil iemand prima betalen maar niet voor zulke belachlijk hoge tarieven. meld code 15c187 dit is een afspraak tussen verzekeraars en ziekenhuizen. dus het maakt niet uit hoe lang of wat er met de ingreep gebeurd als er een meldcode afgegeven word heb je dit gewoon te betalen of je het er wel of niet eens mee bent.

Met vriendelijke groet Romco

Prijs behandeling toren hoog

3 ANTWOORDEN

Re: Prijs behandeling toren hoog

Moderator

Hoi Romco,

Super dat je je vraag stelt op de community. Inderdaad een goede plek om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Ik lees in je berichtje eigenlijk kort gezegd 2 dingen:

• Het bedrag van de nota vind je veel te hoog
  • Je wordt hierover van het kastje naar de muur gestuurd en je bent op zoek naar een plek om je klacht neer te leggen

Ik denk dat het goed is dat je je klacht wel bij het ziekenhuis hebt neergelegd. Daarnaast weet ik niet of je al hebt gesproken met een van mijn collega’s? Hebben zij jou duidelijkheid over de ingediende nota (en bij behorende code) kunnen geven?

Ik heb het idee dat je best goed op de hoogte bent waar een rekening uit is opgebouwd. Toch wil ik je graag nog even wijzen op ons kennisbankartikel over ziekenhuis rekeningen.

Ik wil aangeven dat ik nu niets voor jou iets kan veranderen aan de ingediende nota van het ziekenhuis. Wel zou ik graag een van mijn collega’s willen vragen om uitleg te geven over wat wij doen met signalen die we hierover ontvangen zoals jouw signaal. Ik zal hier maandag voor jou achteraan gaan.

Fanatiekeling

Ik heb gegoogeld op de Declaratiecode 15C187. Daarbij kwam ik op de website www.doktersrekening.nl uit. Zie uitgebreide bijlage van 4 pagina's met informatie van deze website.

Deze site laat de variatie zien in tarieven per ziekenhuis. De tarieven zijn de zogenaamde passantentarieven. Dit is het tarief dat een ziekenhuis berekent aan een onverzekerde. De zorgverzekeraars zijn lagere tarieven overeengekomen. Meestal 10-20% lager. 

U ziet dat het tarief dat u in rekening is gebracht, niet het hoogste van Nederland is. 

Maar waar gaat het nu om? Het gaat erom dat u vindt dat een andere dbccode / declaratiecode berekend had moeten worden. Bel daarvoor naar de Nederlandse Zorg Autoriteit, de NZA, telefoon (088) 770 87 70. Wellicht kunnen zij duidelijkheid geven over de eisen die gesteld worden aan het mogen declareren van deze code. Immers er zijn ook codes die omschrijven " consult inclusief kleine ingreep". Daar had het ook onder kunnen vallen. U kunt bijvoorbeeld te weten komen, wanneer er precies sprake is van een " operatie". Misschien is een operatie altijd gepland en in de operatiekamer?

Als blijkt dat er twijfel is over de rechtmatigheid van het gebruik van deze code, dan kunt u het ziekenhuis aanschrijven en verzoeken om wijziging. Als dit niet lukt, kunt u nog de Klachtencommissie aanschrijven. Ook kunt u een zogenaamde " Melding" maken bij de NZA.

Ik vind de houding van de zorgverzekeraar niet erg behulpzaam. Zij hadden u op zijn minst behulpzaam kunnen zijn door zelf uitgebreidere informatie over de gebruikte declaratiecode te geven. Ook hadden zij direct andere declaraties van hetzelfde ziekenhuis kunnen opzoeken en u daarmee informatie verschaffen of u een uitzondering bent of dat dit ziekenhuis/polikliniek dit systematisch doet. 

PS ik heb dezelfde mening over de Nederlandse gezondheidszorg:  het is allemaal véél te duur geworden. Kijkt u eens rond op de websites van Belgische ziekenhuizen. Daar kunt u in principe ook terecht ( soms na toestemming). 

Groet, Feina.

Moderator

@Feina en @RomcoSmit,

Bedankt voor je uitgebreide informatie Feina. Ik denk dat hier veel nuttige tips in staan voor Romco. 

Wanneer je er in het ziekenhuis niet uitkomt, dan is het inderdaad een optie om contact op te nemen met de Nederlandse Zorg Autoriteit. 

Kan je verder uit de voeten met deze informatie Romco? 

Als je het verder aan het uitzetten ben, ben ik benieuwd naar de afloop! Dan mag je altijd een update geven hier in dit topic.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.