Operatie in andere stad

Nieuwkomer

Hallo!

In overleg met de huisarts heb ik besloten tot een operatie van mijn hand (carpaal tunnelsyndroom).

Ze vroeg in welk ziekenhuis ik dit wilde doen en ik koos voor een ziekenhuis hier in de buurt (Nijmegen), omdat zij mijn andere hand 5 jaar terug goed behandeld hadden.

De huisarts zorgde voor een aanmelding en na twee weken kreeg ik een bericht van het betreffende ziekenhuis om mijn polis nog eens goed na te kijken omdat mogelijk mijn operatie niet helemaal betaald zou worden.

Zilveren Kruis gebeld en daar bleek dat ik mijn eigen risico moest betalen plus 25% van de operatiekosten...

Het andere grote ziekenhuis hier werd ook niet betaald, maar de kliniek (500 mtr van mijn huis) wel.

Dus huisarts gebeld en gevraagd om een andere doorverwijzing.

Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde alles nog eens goed nagekeken en toen bleek de betreffende kliniek ook niet vergoed te worden.

Ik moest naar een ziekenhuis in Arnhem-noord!

In Nijmegen hebben we drie goedbekend staande ziekenhuizen en ik moet naar Arnhem?

Ja, dus. Ik ben snel geopereerd en zoals het zich laat aanzien gaat het allemaal goed, maar ik moet 3x (intake, operatie en nacontrole)naar Arnhem (officieel zelfs 4x, maar huisarts heeft de hechting er uit gehaald).

Gelukkig was een vriendin bereid om mij te brengen want anders had ik echt een vervoersprobleem gehad...

De reacties van velen op mijn verhaal is verbazing en ongeloof.

Kan dit nu echt niet anders???

Marjo H.

Operatie in andere stad

2 ANTWOORDEN

Re: operatie in andere stad

Fanatiekeling

Ik vermoed dat jij verzekerd bent via de " Basis Budget polis". Het nadeel van deze polis is inderdaad het geringe aantal (goed bekend staande) ziekenhuizen die gecontracteerd zijn. Bij de normale polissen van Zilveren Kruis zijn wel alle ziekenhuizen gecontracteerd. 

Ik raad u aan om per 1/1/2018 een andere polis te kiezen.

Groet, Feina.

Re: operatie in andere stad

Medewerker

Beste Marjo,

Ik sluit me deels aan bij Feina. Waarschijnlijk heb je, net als ik, de Basis Budget polis. Hierdoor ben je goedkoper uit, maar er zitten ook een aantal nadelen aan als er geen sprake is van spoedeisende hulp. Ik heb mezelf vooraf goed geïnformeerd en geconstateerd dat alle ziekenhuizen bij mij in de omgeving, Steenwijk (Zwolle, Meppel en Heerenveen), wel zijn gecontracteerd. Voor mij was dat voldoende reden om wel te kiezen voor de Basis Budget polis. Ik zal volgend jaar kijken of dezelfde ziekenhuizen nog steeds gecontracteerd zijn. Zo niet zal ik de afweging moeten maken om weer te kiezen voor de Basis Zeker polis of toch voor de Basis Budget polis.

Voor wat jezelf betreft zul je ook die afweging moeten maken. Vooraf controleren of de ziekenhuizen in jouw omgeving inmiddels een contract hebben met Zilveren Kruis. Als zij dat niet hebben zul je de afweging moeten maken of je kiest voor de Basis Budget polis of voor de Basis Zeker polis. Je bent goedkoper uit maar bij niet-spoedeisende kun je niet naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis.

Wel belangrijk om rekening mee te houden. Als er sprake is van spoedeisende hulp wordt ook bij niet gecontracteerde ziekenhuizen 100% vergoed.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers