Operatie en voor- en nabehandeling rekening op 2 boekjaren

Starter

Hallo,

Ik kreeg van de week de rekening binnen. Ik ben in november 2014 begonnen met de behandeling om het kapotte trommelvlies dicht te maken. De voorbehandeling heeft in nov. 2014 plaatsgevonden. De operatie in september 2015 en nabehandeling oktober 2015. Toch wordt de rekening aangehouden op de eerste behandeldatum. Echter ik moet nu de eigen bijdrage van 2014 helemaal vol maken. Terwijl alleen de voorbehandeling heeft plaatsgevonden. Ik vermoed dat de rekening van de voorbehandeling lager is dan mijn eigen bijdrage. Waarom wordt het eigen risico van 2015 hierop niet berekend?

• Ziekenhuiszorg (MSZ)

Operatie en voor- en nabehandeling rekening op 2 boekjaren

2 ANTWOORDEN

Re: Operatie en voor- en nabehandeling rekening op 2 boekjaren

Fanatiekeling

Ik denk dat het antwoord is dat in 2014 een dbc nog een looptijd had van 12 maanden. Dit zijn officiele regels, waar de zorgverzekeraar niets aan kan en mag veranderen. Dit is nu niet meer zo. De maximale looptijd is nog maar 120 dagen en vaak minder. 

Of hetklopt dat de looptijd van een dbc nog 12 maanden was, moet u zelf even checken. ( googelen, of de NZA, de Nederlandse Zorg Autoriteit bellen). 

Groet, Feina.

Re: Operatie en voor- en nabehandeling rekening op 2 boekjaren

Medewerker

Hey @MEB 

Het antwoord dat @Feina heeft gegeven hoef je niet meer op te zoeken. In 2014 was inderdaad de looptijd van een DBC maximaal 365 dagen. Er wordt in dat geval door ons gekeken naar het moment waarop het 1e consult heeft plaats gevonden. Over de werking van het DBC systematiek heeft de NZA een kort en duidelijk filmpje geplaatst. Deze vind je hier. De looptijd is zoals Feina aangeeft flink verkort voor zorg die gestart is in 2015. 

Groetjes, 

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.