Misvormde borsten (tubulaire borsten)

Bezoeker

Hallo.

Ik heb gelezen dat een borstcorrectie vergoed wordt indien er sprake is van een aanlegstoornis. Ik neem aan dat hiermee een aangeboren afwijkend wordt bedoelt. Vallen tubulaire borsten hieronder? Deze worden erkend als een aangeboren misvorming die al ontstaat in de baarmoeder.

Tevens is er zelfs een chirurg in Amerika die pleit voor zo vroeg mogelijke correctie, omdat het de seksuele ontwikkeling kan verstoren bij jonge vrouwen. Tevens is bekend dat deze borsten kunnen leiden tot suicidaliteit.

Graag meer info over de mogelijkheden en noodzaak aanvullende verzekeringen. Ik heb namelijk gehoord dat jullie een eerlijke zorgaanbieder zijn, die woord houden. Daarmee bedoel ik: mensen niet onterecht een ingreep zelf laten betalen. Mijn zus kan dankzij jullie een borstverkleining ondergaan, vandaar dat ik het hier probeer.

Bedankt! Ik hoor graag van jullie terug.

• Beleid
  • Ziekenhuiszorg (MSZ)

Misvormde borsten (tubulaire borsten)

5 ANTWOORDEN

Re: Misvormde borsten

Moderator

Hoi tubulair,

Wat leuk dat je de positieve ervaringen van je zus met ons deelt. Ik ga graag voor je aan de slag om een antwoord op je vragen te krijgen. 

Heel algemeen kan ik al zeggen dat vergoedingen voor plastische chirurgie, zoals een borstcorrectie, inderdaad worden vergoed wanneer er een medische noodzaak is. Hieronder vallen ook situaties bij niet ontwikkeld of ontbrekend borstweefsel. Ook komt er een aanvraagprocedure bij kijken. Een behandeling als deze moet namelijk van te voren aangevraagd worden. 

De vraag die jij stelt is erg specifiek, gekoppeld aan een aandoening. Namelijk tubulaire borsten. 

Hoe gaan we daarmee om? Valt dit ook onder de vergoeding? Zijn er nog bijzonderheden? 

Dat laat ik graag verder voor je uitzoeken. Hierbij neem ik ook je reactie en vragen in het topic met collega Pauline mee (linkje).

Ik kom dus terug met een verdere reactie en een antwoord op je vragen. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Misvormde borsten (tubulaire borsten)

Bezoeker
Bedankt voor uw antwoord. Bij tubureuze borsten is er te weinig borstweefsel, en wat zich al ontwikkelt stapelt zich op en verdeelt zich niet normaal in de borst. Het zou vastzitten of zoiets.

Moderator

Hoi tubulair,

Ik heb inmiddels wat meer informatie van mijn collega's gekregen:

Helaas is er geen vergoeding mogelijk. Het plaatsten van borstprothesen (alloplastische borstreconstructie) bij het Polandsyndroom, tubulaire borsten, unilaterale borst hypoplasie en micromastie vallen niet onder de basisverzekering. Hiervoor geldt namelijk een explicite uitsluiting. 

Hetzelfde geldt voor soort gelijke behandelingen, zoals autologe lipofilling (AFT).

Kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt. Maar helaas heb ik geen ander nieuws voor je. 

Er is trouwens ook het één en ander terug te vinden op de website van Zorginstituut Nederland.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

@Eva S Is er geen aanvullende verzekering voor dit soort afwijkingen?

Moderator

Wanneer een borstoperatie (correctie) niet onder de basisverzekering valt, wordt er vaak gedacht aan een vergoeding voor cosmetische chirurgie. Die vergoeding is er niet meer dit jaar. In 2016 was er wel een kleine vergoeding, misschien dat je hieraan dacht? Cosmetische chirurgie 2016

Ik kwam cosmetische chirurgie ook nog tegen bij de Zilverkorting

Dit is een korting op bepaalde behandelingen voor onze klanten bij specifieke instellingen. Nu zie ik dat het maar één soort borstoperatie is en ik vraag me (zonder medische kennis) af of dit wel de juiste is voor jouw situatie. Maar voor de zekerheid, toch het benoemen waard. 

Helaas heb ik geen ander nieuws voor je.